رشد ۲۵درصدی تولید مس کاتدی شرکت مس

عصر معدن- «سعد عبدی» مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس گفت: در مهرماه امسال شرکت ملی صنایع مس ایران با ۲۵درصد افزایش نسبت به برنامه(۱۷هزار و ۸۲۷تن)، موفق به تولید بی‌سابقه ۲۲هزار و ۲۸۶‌تن مس کاتدی شد.;

رشد ۲۵درصدی تولید مس کاتدی شرکت مس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مس پرس، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با اعلام این خبر و با تأکید بر این‌که این میزان تولید ماهانه از بدو راه‌اندازی شرکت تاکنون سابقه نداشته است گفت: درمجموع شرکت مس طی هفت‌ماهه نخست امسال موفق به تولید 136 هزار 980 تن کاتد شد که نسبت به برنامه از رشد 18درصدی برخوردار شده است.
    مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با بیان این‌که سهم پالایشگاه سرچشمه از تولید 7ماهه 80هزار و 500 تن، پالایشگاه خاتون‌آباد 48 هزار 600 تن و لیچینگ‌ها 8هزار تن است افزود: با این میزان تولید تاکنون 68درصد از برنامه سال شرکت مس در حوزه تولید کاتد محقق شده است.
    عبدی با اشاره به این‌که دستیابی به این رکورد بی‌سابقه در تولید کاتد در مهرماه به دلیل افزایش راندمان کارخانه‌های ذوب شرکت به‌ویژه ذوب سرچشمه است گفت: عملکرد تولیدی کارخانجات ذوب شرکت در مهرماه نشان می‌دهد که درمجموع 28000 هزار تن آند تولید شده است که 33 درصد از برنامه پیش‌بینی شده شرکت بالاتر است. همچنین طی هفت‌ماهه امسال تولید آند شرکت مس به عدد چشمگیر 175هزارتن رسید که نشان‌دهنده رشد 27درصدی تولید آند است.
    به گفته مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با این میزان تولید تاکنون 73درصد از برنامه تولید آند شرکت مس در سال جاری محقق شده است.
    عبدی با بیان این‌که تولید کنسانتره شرکت مس در مهرماه با 10درصد افزایش به رقم چشمگیر 104 هزار تن رسید بیان کرد: تولید کنسانتره مس نیز طی هفت‌ماهه امسال، رشد 10درصدی را تجربه کرده است به‌طوری‌که در طی این مدت، شرکت مس 701هزارتن نسبت به برنامه تعریف‌شده 651هزار و 981تنی، کنسانتره مس تولید کرده است.
    مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس در ادامه به میزان تولید مس محتوی معدنی (کنسانتره+کاتد حاصل از لیچینگ) شرکت مس اشاره کرد و اظهار داشت: در هفت‌ماهه امسال این شرکت درمجموع 179 هزار و 792تن مس محتوی معدنی تولید کرده است که در مقایسه با برنامه رشد 8 درصدی داشته است.
    مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس با بیان این‌که کل استخراج شرکت مس از مجتمع‌های سرچشمه، میدوک، سونگون و معادن دیگر در طی این بازه ‌زمانی درمجموع 114میلیون و 166هزار تن بوده است که در مقایسه با برنامه تعریف‌شده 101میلیون و 324هزار تنی، از رشد 12درصدی برخوردار بوده است بیان کرد: افزون بر این، برنامه تعیین‌شده برای برداشت سنگ سولفوری نیز تا پایان مهرماه سال جاری از مجتمع‌های مس سرچشمه، میدوک و سونگون 30میلیون و 293 تن بوده که با عملکرد 32میلیون تنی، 6درصد از برنامه جلوتر بوده است.
    عبدی در ادامه به فروش داخلی و خارجی شرکت مس در این بازه زمانی اشاره کرد و اظهار داشت: فروش هفت‌ماهه شرکت مس اعم از بازار داخل و بین‌الملل به رقم بسیار خوب 5هزار میلیارد تومان رسیده است.
    وی با تأکید بر این‌که بر خلاف برخی شایعات فروش شرکت مس متوقف نشده است و با کندی نامحسوسی به خاطر شرایط تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو شده است گفت: در حال حاضر مذاکرات جدی برای فروش محصولات شرکت مس با شرکت‌های خارجی صورت گرفته است که آثار آن در موجودی بنادر و ارسال قطعی آن تا پایان آبان‌ماه مشاهده خواهد شد.

    پورسعیدخلیلی