انتشار اطلاعات زمین‌شناسی در وب سایت پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین

عصر معدن- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از دسترسی آزاد به اطلاعات پایه این مجموعه در بستر وب از درگاه وب سایت پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور در راستای استفاده تمام دستگاه‌ها از این منابع اطلاعاتی خبر داد.;

انتشار اطلاعات زمین‌شناسی در وب سایت پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»،  راضیه لک، با اشاره به تولید اطلاعات پایه برای بخش‌های دولتی و خصوصی در حوزه زمین‌شناسی که بر عهده سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گذاشته شده، گفت: تمامی بخش‌ها، اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی و حتی افراد می‌توانند از این اطلاعات پایه و کاربردی استفاده کنند.

    وی انتشارات اطلاعات بر بستر web gis را گامی در جهت الکترونیکی کردن اطلاعات و خدمات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عنوان و تصریح کرد: این موضوع به مکان محور کردن اطلاعات کمک می‌کند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اطلاعات مربوط به زمین‌شناسی که در حال تولید است در دو حیطه مرتبط با مخاطرات زیست‌محیطی از جمله آلودگی‌ها، فرونشست‌های زمین، سیل و زلزله و نیز اطلاعات معدنی و شناسایی پتانسیل‌های معدن تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: این اطلاعات برای سازمان برنامه و بودجه، استانداری‌ها، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، شهرداری‌ها و سازمان فضایی، فعالین بخش معدنی و خصوصی و غیره می‌تواند مفید باشد.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: اطلاعات مربوط به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیش از 60 سال قدمت دارد و باید با انتشار آزاد اطلاعات بتوان از این منبع دیتا استفاده بهینه شود.

    لک با بیان این‌که دسترسی آزاد به اطلاعات نیازمند بستر الکترونیکی است، گفت: این بستر طراحی شده و ورود اطلاعات بر مبنای وب gis در حال انجام است.

    وی خاطرنشان کرد: تولیدات اطلاعاتی زمین‌شناسی از طریق پروژه داده‌باز (open data) در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و دولت با نامه و مکاتبه و حتی فعالان این بخش می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اظهار داشت: اطلاعات مرتبط با زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی برای توسعه عمرانی به کار گرفته می‌شود و هر سازمان و نهادی قبل از هر اقدام عمرانی و احداث می‌تواند این اطلاعات را از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  استعلام کند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تاکنون به دلیل ارتباطات کم میان دستگاه‌ها این اطلاعات آن طور که باید منتقل نمی‌شد اما با جلسات متعددی که با سازمان فضایی، سازمان جغرافیایی ارتش و سازمان نقشه‌برداری داشته‌ایم، به فکر تجاری‌سازی اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات برای اشتغال‌زایی و توسعه کسب و کار در این بخش افتادیم.

    در همین رابطه مهندس امید اردبیلی معاون پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور با بیان این‌که این اطلاعات با آدرس http://www.webgis.ngdir.ir قابل دسترسی برای مخاطبان و علاقه‌مندان علوم‌زمین خواهد بود، گفت: کارشناسان در حال بارگزاری اطلاعات بر مبنای web gis  هستند و در حال حاضر ورود به این بستر با کلمه عبور امکان‌پذیر است و به زودی این درگاه پس از تکمیل اطلاعات برای عموم علاقه‌مندان قابل مشاهده خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر