اجرای طرح جامع سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی در شرکت ملی مس

عصر معدن- مدیر گروه فاوای شرکت ملی صنایع مس ایران، از اجرای طرح جامع سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی در این شرکت برای نخستین بار در کشور خبر داد که این سیستم با استفاده از توان داخلی و به‌کارگیری تجربه و تخصص پرسنل سبب کاهش و کنترل هزینه‌ها خواهد شد.;

اجرای طرح جامع سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی در شرکت ملی مس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، طبق اعلام شرکت ملی صنایع مس ایران، احسان طهماسبی با بیان اینکه قطعا بدون همراهی و حمایت مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اجرای طرح جامع سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی در یک بازه زمانی کوتاه میسر نبود، اظهار کرد: این سیستم با استفاده از توان داخلی و به‌کارگیری تجربه و تخصص پرسنل فعلی شرکت و دانش روز کارشناسان و متخصصین تازه جذب‌شده طراحی و ساخته‌شده است.

    وی افزود:  هدف از اجرای این طرح حذف تدریجی سیستم‌های جزیره‌ای فعلی و ایجاد و توسعه یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی است به‌نحوی‌که مدیریت اطلاعات در سطح شرکت مس (ستاد و مجتمع‌ها) به‌صورت مجتمع و یکپارچه انجام شود. کاهش قیمت تمام‌شده با کنترل و مدیریت هزینه‌ها و همچنین اخذ تصمیمات استراتژیک در زمان مناسب از دیگر دستاوردهای این طرح است. هرچه سیستم‌های بیشتری در این قالب تولید شود، این ارزش‌افزوده نمود بیشتری خواهد داشت.

    مدیر گروه فاوای شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به این‌که شرکت مس با اجرای این طرح به‌عنوان الگو و یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مدیریت اطلاعات مطرح شده است، گفت: بررسی سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی بیانگر این موضوع است که این شرکت‌ها روش پیاده‌سازی بسته‌های آماده نرم‌افزاری و یا استقرار از طریق تولید برون‌سپاری شده را تجربه کرده‌اند و گاها با هزینه‌های تکراری و گزاف چندین روش را پیاده کرده‌اند.

    وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر نمونه صد درصد موفقی در این زمینه وجود ندارد، ادامه داد: اما به‌جرئت می‌توان گفت که تولید سیستم یکپارچه اطلاعاتی با استفاده از توان داخلی، تکنولوژی‌های روز دنیا و در این سطح وسیع اولین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد و می‌تواند الگویی برای سایر شرکت‌ها باشد. در حال حاضر این طرح در ابتدای راه است. در سال 1398 تیم‌سازی طرح، ایجاد و استقرار زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین تولید سیستم مالی در سطح کل شرکت اجرا شد و سیستم آموزش نیز مراحل تست خود را طی می‌کند.

    طهماسبی ابراز امیدواری کرد که در ادامه راه با برنامه‌ریزی های انجام شده برای سال 1399، سیستم‌ها با سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسند. به‌عنوان‌مثال فاز اول سیستم‌های حوزه زنجیره تأمین، سرمایه انسانی و فروش در برنامه سال 1399 پیش بینی شده است. ضمن اینکه همزمان با پیشرفت این طرح، بایستی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ارتباطی نیز توسعه و تقویت شوند که بخش‌های زیرساخت، امنیت و پشتیبانی گروه فاوا در ستاد و کلیه مجتمع‌ها، این وظیفه را به‌خوبی انجام می‌دهند.

    مدیر گروه فاوی شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد: درواقع بدون زیرساخت و بستری مناسب و امن، امکان استفاده و بهره بردن از سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه میسر نخواهد شد که ازجمله اقدامات مهم و مؤثر در این حوزه نیز می‌توان از اخذ گواهینامه امنیت اطلاعات ISMS، قرارداد و راه‌اندازی دیتاسنترها در مجتمع‌ها و ارتقا سرویس‌ها ازجمله پست الکترونیکی و اتوماسیون مکاتبات اداری تحت وب نام برد.

    طهماسبی با بیان این‌که با اجرای طرح جامع سیستم یکپارچه‌سازی اطلاعات، دو استراتژی بلندمدت را مدنظر قرار داده‌ایم، اظهار داشت: استراتژی اول درآمدزایی از طریق ارائه خدمات و محصول به سایر شرکت‌ها است و استراتژی دیگر ارائه راهکارهای تکنولوژیکی به سایر واحدهای شرکت به‌منظور افزایش تولید، کاهش هزینه و ... است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر