مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک مقیاس خبر داد:

تشکیل کمیته تخصصی برای تامین مالی معادن کوچک از طریق بورس

عصر معدن- مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، از تشکیل کمیته تخصصی با محوریت خانه معدن ایران، اتاق بازرگانی ایران و مسئولان بورس برای بررسی تامین مالی معادن کوچک از طریق بورس خبر داد.;

تشکیل کمیته تخصصی برای تامین مالی معادن کوچک از طریق بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سید رضا عظیمی با بیان این مطلب اظهار داشت: حال بررسی راهکارهای مناسب استفاده از ابزار بورس برای تامین مالی طرح احیا، نوسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس معادن هستیم و امیدواریم با استفاده از منابع موجود و قدرت بازار بورس بتوان محدوده های معدنی غیرفعال و راکد را تامین مالی کرد.

    وی ادامه داد: در صورت فراهم شدن شرایط تامین مالی این طرح از طریق بورس، در عین ایجاد یک تابلوی اطلاع رسانی در بازار بورس به طور شفاف، زمینه اشتغال و تولید در مناطق کمتر توسعه یافته و نیز ثروت آفرینی، رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی در کشور فراهم خواهد شد.

    انعقاد تفاهم نامه با شرکت های بزرگ معدنی
    مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به راهکارهای دیگر تامین مالی این طرح گفت: از جمله این راهکارها، انعقاد تفاهم نامه های سه جانبه با شرکت های بزرگ معدنی مصرف کننده مواد معدنی (معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، صنایع ملی مس ایران، فولاد خوزستان) و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی است.
    وی ادامه داد: این اقدام، ابتکاری جدید برای استفاده از اعتبار آن شرکت ها برای تامین مالی و تضمین آن توسط صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی است. از نقاط قوت آن، اتصال معدن دار و مصرف کننده ماده معدنی با اتکای 100 درصدی بخش خصوصی بدون نیاز به تامین اعتبار دولتی است.
    عظیمی با اشاره به شناسایی صنایع مصرف کننده مواد معدنی به عنوان یکی از روش های تامین مالی این طرح، تصریح کرد: در طرح مذکور، صنایعی که مصرف‌کننده خوراک عمده معادن خاص هستند شناسایی شده و از این طریق، مشارکت و تامین مالی صورت می‌گیرد.
    وی افزود: تاکنون بیش از 100 مجموعه درخواست خود در طرح ثبت و اعلام آمادگی کرده اند.

    مشارکت معدن داران با شرکت‌های فعال صنایع معدنی و شرکت های تامین مالی
    مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به مشارکت معدن داران با شرکت‌های فعال صنایع معدنی و شرکت های تامین مالی گفت: این روش، ساده‌ترین راهکار تامین مالی در بخش معدن است و در آن، برنامه هایی در نظر گرفته شده تا افراد حقیقی و حقوقی، منابع مالی خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و امنیت سرمایه‌گذاران نیز حفظ شود.
    وی افزود: در این روش، فرآیندهای پیچیده و محدودیت های اداری و سازمانی کاهش یافته و تامین مالی در همه بخش های فرآیند معدنکاری از جمله سرمایه در گردش، در زمان کوتاه تری میسر خواهد شد.

    پورسعیدخلیلی