جزئیات گزارش عملکرد ۳ماهه وزارت صمت؛

رشد ۱.۹ درصدی معدن و ۲.۱ درصدی صنعت در سال ۹۸

عصر معدن- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح عملکرد ۳ ماهه وزارتخانه متبوعش افزایش تاب‌آوری تولیدی و حرکت بر مبنای اقتصادمقاومتی را از جمله برنامه‌های وزارت صمت دانست و گفت: رشد منفی تولید خودرو بعد از ۸سال مثبت شده و بازار را هم بر اساس اصل فراوانی تنظیم خواهیم کرد.;

رشد ۱.۹ درصدی معدن و ۲.۱ درصدی صنعت در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به منظور ارایه گزارش عملکرد سه ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه جهش تولید برگزار شد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با دارا بودن 72 هزار واحد صنعتی، سهم اشتغال 2.5 میلیون نفری را به خود اختصاص داده است که 60 درصد آنها در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر شده‌اند.

    نمایه‌ای آماری از وضعیت صنعت و معدن کشور

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه جهش تولید، بخش عمده‌ای از واحدهای نیمه‌فعال، فعال خواهند شد؛ این در حالی است که یکی از کارهایی که در سه ماهه اخیر در کشور رخ داده، تامین مواد اولیه کارخانجات است که وقفه یک ماهه را به خاطر محدودیت منابع ارزی، تجربه کرده است. این در حالی است که در خردادماه، بانک مرکزی همکاری خوبی با این وزارتخانه داشته که براساس همین همکاری، توانستیم مواد اولیه کارخانجات را مدیریت کنیم.

    وی تصریح کرد: در حوزه معادن، 53 هزار میلیارد تن ذخیره معدنی کشف شده در کشور وجود دارد که 11 هزار معدن به بهره‌برداری رسیده نیز مشغول به فعالیت هستند؛ ضمن اینکه 500 میلیون تن برداشت مواد معدنی در حوزه معادن فلزی، غیرفلزی، سنگ های ساختمانی و تزئینی در حال انجام است.

    به گفته مدرس خیابانی، آزادسازی پروانه‌های اکتشاف و بهره برداری حبس شده، در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

    نقش آفرینی خانواده بزرگ اصناف در اقتصاد ایران

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش بازرگانی، کشور با یک جامعه بزرگ اصناف با حدود 3 میلیون واحد صنعتی مواجه است که 6 میلیون نفر شاغل در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، ضمن اینکه 20 میلیون نفر نیز در این خانواده مشغول به ارتزاق هستند، این در حالی است که این جامعه بزرگ اقتصادی، در زمان قبل و بعد از انقلاب و دوران جنگ همواره اثرات قابل توجهی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی داشته‌اند و بهترین حماسه اخیر آنها نیز در حوزه همراهی با سیاستهای دولتی در حوزه کرونا را به عنوان نماد مردمی در کنار سایر بخش های اقتصادی بوده است.

    وی با بیان اینکه شب عید در ایام پایانی سال 98 به دلیل شیوع بیماری کرونا، مجبور به تعطیلی اصناف توزیعی شدیم، افزود: بر این اساس، همگرایی خوبی میان دولت و اصناف صورت گرفته و باید تلاش کنیم که در دولت، مجموعه اصناف آسیب‌دیده را از قبل بسته تشویقی بتوانیم کمک کنیم.

    به گفته مدرس خیابانی، در کنار مجموعه اصناف کشور که در حوزه تنظیم بازار مرتبط با بنزین و کرونا، شرکت‌های پخش و فروشگاههای زنجیره ای و سایر مجموعه های لجستیکی بخش بازرگانی داخلی نیز حضور جدی داشتند که بار تنظیم بازار و مدیریت بازار را به عهده داشتند.

    وضعیت تجارت خارجی در حال بازگشت به مسیر عادی است

    وی اظهار داشت: در بخش تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات کشور، بیش از 33 هزار کارت بازرگانی فعال وجود دارد که بر این اساس، سال 98 صادرکنندگان که بخش عمده ای از آنها تولیدکنندگان هستند، حماسه آفریدند و 41.3 میلیارد دلار صادرات را تحت شدیدترین تحریم‌ها به ثبت رسانده‌اند؛ به نحوی که رکورد وزنی صادرات با بیش از 135 میلیون تن شکسته شده است.

    ممنوعیت واردات 2500 ردیف تعرفه کالایی در سه ماهه ابتدای سال جاری

    مدرس خیابانی، با بیان اینکه در حوزه واردات مجموعه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که به غیر از سه قلم مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی، تجهیزات و ماشین آلاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، با هر گونه واردات مخالفت نماید، این در حالی است که در سال گذشته بیش از 1500 تعرفه ردیف کالایی مسدود شده و امسال در سه ماهه اول نیز 2500 ردیف کالایی که مشابه تولید داخلی دارند یا کالای غیرضروری به حساب می‌آیند، ممنوع شده اند.

    وی اظهار داشت: ترکیب کالاهای وارداتی کشور را هم اکنون به نحوی است که 85 درصد را مواد اولیه و نهاده‌های تولید و 15 درصد را کالای مصرفی تشکیل می‌دهند که 7 درصد آنها کالای اساسی و بخش دیگر آن نیز سایر کالاهای به نوعی اساسی هستند.

    رشد 1.9 درصدی معدن و 2.1 درصدی صنعت

    به گفته سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال 98 علیرغم اینکه بسیاری از بخش اقتصادی رشد را تجربه نکرده‌اند، اما در بخش معدن شاهد 1.9 درصد و بخش صنعت 2.1 درصد رشد هستیم؛ این در حالی است که رشد صدور جواز تاسیس صنعتی را در شدیدترین تحریم‌ها بر علیه کشورمان شاهد هستیم، به نحوی که با بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از این بیماری که در حوزه های مختلف اجتماعی اثرگذار بوده است، 25 درصد در حوزه تعداد و 18.1 درصد در حوزه اشتغال مربوطه رشد داشته است.

    جهش تولید، محوری ترین اقدام وزارت صمت

    مدرس خیابانی محوری ترین برنامه وزارت صمت را جهش تولید دانست و گفت: با فرمان حضرت آقا در خصوص شعار سال 99، جهش تولید محوری‌ترین موضوع مدنظر کشور بوده و به عنوان یک تکلیف همگانی مطرح است؛ ضمن اینکه این جهت گیری هم نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران و پیشبرد آتی آن دارد و هم مسئولیت سنگینی از باب تحقق اهداف جهش تولید و فرمان مقام معظم رهبری به عهده همه بخشها می‌گذارد.

    وی اظهار داشت: در ابتدای اسفند در حالیکه برای واردات چند محموله کوچک ماسک دچار مشکل بودیم و حتی چندین کادر درمانی در بیمارستانها شهید شدند، اما امروز با یک بسیج همگانی و حضور نهادهای انقلابی، نیروهای جهادی، نیروهای مسلح و با استفاده از ظرفیت های خالی تولیدی کشور که با تغییر خطوط و سه شیفته کردن وارد عرصه شدند، ایران در بسیاری از این کالاها، صادرکننده شده است.

    آمار تولید اقلام کرونایی

    به گفته مدرس خیابانی، هیچ محدودیتی در حوزه تولید از ابتدای کرونا قائل نشدیم و فعالیت‌های غیرضروری تعطیل شده‌اند، این در حالی است که امروز از روزی 200 هزار عدد ماسک به تولید شش میلیون ماسک و از یک واردکننده به عنوان صادرکننده در دنیا تبدیل شده ایم، ضمن اینکه در حوزه لباس پرستاری، همه کارخانجات پوشاک و واحدهای خیاطخانه وارد عمل شده و اکنون 700 هزار لباس پرستاری دپو داریم و مجموعه صادرات ونتیلاتور، دستگاه اکسیژن ساز و سایر اقلام، صادرکننده شده‌ایم.

    رشد منفی تولید خودرو بعد از دو سال 8 درصد مثبت شد

    وی اظهار داشت: در حوزه جهش تولید، حرکتهای قابل تقدیری از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته است، این در حالی است که خودرو اولین حوزه‌ای بود که مورد تحریم واقع شده که از اردیبهشت سال 98 تولیدکنندگان خودروی کشورهای کره و فرانسه کشور را ترک کرده‌اند، در خردادماه بعد از دو سال، رشد منفی خودرو با افزایش تولید به روزانه 200 هزار دستگاه خودرو هشت درصد مثبت شده است، این در حالی است که تحویل خودروها، 55 درصد افزایش یافته و خودروهای ناقص کف کارخانه نیز 71 درصد کم شده است، ضمن اینکه قرار داریم امسال به تولید یک میلیون و 200 هزر دستگاه تولید خودرو برسیم.

    مدرس خیابانی گفت: حوزه تولید ماشین لباسشویی 115 درصد در سه ماهه اول سال جاری رشد داشته، ضمن اینکه در حوزه تولید تلویزیون 50 درصد و آلومینیوم 33 درصد رشد را تجربه کرده ایم، همچنین تا آخر سال، تولید پنل تلویزیون را شاهد خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه تا هفته دولت، خط تولید بیش از 300 هزار انواع دستگاه یخچال در دستور کار قرار دارد و مهمترین برنامه وزارت صمت، تحقق اهداف جهش تولید است، گفت: اما باید توجه داشت که در هر حوزه تولیدی، یک رگه وابستگی وجود دارد و تکیه اصلی در جهش تولید، تکیه بر توان داخلی است؛ به خصوص اینکه راه نجات کشور توجه ویژه به تولید است و علاوه بر انسجام ملی و اعتماد به نفس، مسیر شفاف و روشنی برای تولید است.

    مدرس خیابانی گفت: مطمئن باشید تولید با اتکای به توان تولید داخلی و شرکتهای دانش بنیان امکان پذیر است، این در حالی است که امسال برنامه ما برای ساخت داخلی قطعات و تجهیزات 3.2 میلیارد دلار است که برش استانی و کالایی آن در حوزه های مختلف تهیه شده و هفته گذشته میز ساخت داخلی به ارزش بالغ بر 60 میلیون دلار در حوزه قطعات خودرو برگزار شد که بر این اساس از ارزبری صنعت خودرو 60 میلیون دلار جلوگیری خواهد شد، ضمن اینکه میز ساخت داخلی نیز که هفته آینده نیز برگزار می‌شود، 200 میلیون دلار ارزش دارد.

    ایجاد زون ساخت داخلی در شهرکهای صنعتی

    مدرس خیابانی از ایجاد زون ساخت داخلی و نمایش دستاوردها در شهرکهای صنعتی خبر داد و گفت: با مجموعه هوافضا، وزارت دفاع، قرارگاه خاتم و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای داخلی‌سازی قطعات قراردادهای خوبی منعقد شده است و با دانشگاه علم و صنعت نیز برای تهیه پلت فرم خودرویی وارد مذاکره و همکاری شده ایم.

    افتتاح 200 طرح به ارزش 170 هزار میلیارد تومان

    وی از تکمیل و راه اندازی پروژه های نیمه تمام به عنوان یکی از محورها و راهبردهای کاری وزارت صمت در سال جهش تولید خبر داد و گفت: امروز بیش از 13 هزار طرح نیمه تمام بالای 60 درصد در کشور وجود دارد، ضمن اینکه 4 هزار طرح نیز پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد دارند که بر این اساس 200 طرح بزرگ صنعتی و معدنی پیشران را در قالب پویش ملی" تولید، تداوم امید" تا آخر شهریور 1400 به صورت هفتگی از سوی خانواده بزرگ وزارت صمت به بهره برداری خواهند رسید که ارزش آنها 170 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی آنها 50 هزار نفر مستقیم و 500 هزار نفر غیرمستقیم است.

    صادرات امسال به 41.3 میلیارد دلار می رسد

    به گفته مدرس خیابانی، برنامه سوم و محوری وزارت صمت، توسعه صادرات است که امسال عدد 41.3 میلیارد دلاری برای صادرات پیش بینی شده است و علیرغم انسداد مرزها تلاش داریم در سال 99 این رقم را محقق کنیم و اکنون 80 درصد مرزها و 75 درصد بازارچه های مرزی فعال است.

    وی اظهار داشت: اکنون تجارت تقریبا به حالت عادی برگشته است و امیدواریم شکاف 42 درصدی سه ماهه را بتوانیم جبران کنیم. این در حالی است که در دنیا، تجارت بیش از 33 درصد به دلیل کرونا کاهش یافته است.

    مدرس خیابانی گفت: نقطه اتکای کشور بر روی 15 کشور همسایه به فرمایش مقام معظم رهبری است و تقویت تجارت با هند و چین نیز در دستور کار قرار دارد، این درحالی است که 60 درصد صادرات کشور به 15 کشور همسایه صورت می گیرد و وقتی که تحریم صورت می گیرد و کرونا وجود دارد، بهترین مسیر و گذرگاه حفظ تبادل مرزی با کشورهای همسایه است.

    وی اظهار داشت: در سه ماهه اول در حوزه افغانستان بیش از دو برابر آمار صادرات سال قبل، رشد داشتیم و امیدواریم بتوانیم کاهش تجارت دو ماهه ابتدای سال را جبران کنیم، این در حالی است که با هر گونه واردات کالای مشابه داخلی و غیرضروری مخالف هستیم و البته منابع ارزی اجازه می دهد فقط این منابع صرف مواد اولیه و کالاهای اساسی و تجهیزات و ماشین آلات شود.

    بازار را با تکیه بر فراوانی کالا تنظیم خواهیم کرد

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: براساس همان نگاهی که در سال 98 داشتیم تنظیم بازار را پیش خواهیم برد؛ این در حالی است که با اتکای به سیاست های تنظیم بازار که یک ماموریت فرابخشی است و با توجه به مسائل سختی که اکنون پیش روی ما قرار دارد، تلاش داریم تا حوزه تنظیم بازار را با اتکای به اصل موجودی کالا، تکمیل ذخایر راهبردی و فراوانی کالا پیش ببریم.

    وی اظهار داشت: در دوره افزایش قیمت بنزین، بازار دو روز تحت شدیدترین افزایش تقاضا قرار داشت، اما بعد از 48 درصد بازار بنزین به حالت عادی برگشت؛ همچنین در حوزه کرونا نیز سیاست تنظیم بازار و پشتوانه ذخایر استراتژیک، اجازه نداد که اتفاقاتی که در طرف دیگر دنیا مبنی بر صف های طولانی و خالی بودن شلف فروشگاهی و نبود کالا رخ داد، در ایران نمایان نباشد.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: مقادیر متنابهی کالا در انبارها و بنادر کشور وجود داست و نرخ تورم اقلام ارزهای ترجیحی پایین تر از نرخ تورم کل بوده است، این در حالی است که از 25 ردیف کالایی که از ارز 4200 تومانی استفاده کردند و سال گذشته مشمول این ارز بودند، امروز 5 قلم از کالاهای اساسی شامل ارز ترجیحی 4200 تومانی می شوند و دارو و تجهیزات پزشکی نیز به این اضافه می‌شود؛ اما تلاش داریم تا بتوانیم آثار تغییرات نرخ ارز را از طریق سیاست های جبرانی برطرف کنیم.

    وی اظهار داشت: دشمنان از دو موضع دنبال آسیب رساندن به کشور هستند، این در حالی است که هدف دشمن، گرانی و افزایش اعتراض مردم است و در حوزه تولید نیز کمبود مواد اولیه و تعطیلی کارخانجات نیز در دستور کار بوده است، این در حالی است که از 4 مسیر مشخص در حوزه جهش تولید در حال حرکت هستیم.

    به گفته مدرس خیابانی، 1500 واحد صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی راکد هستند که 211 واحد صنعتی تعطیل در 3 ماهه اول 99 راه‌اندازی شده است که در بخش معادن از 4400 معدن غیرفعال و راکد، 1020 واحد معدنی برای بازگشت به مدار در دستور کار است؛ ضمن اینکه پهنه‌های اکتشافی و معدنی را آزاد خواهیم کرد.

    وی اظهار داشت: تمام این سیاست ها و ماموریت های 4گانه در قالب 7 محور اصلی و 40 پروژه نیز اجرایی می شود.

    پورسعیدخلیلی