صادرات فولاد مشروط به تامین شمش

عصر معدن- عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: پارسال اعضای این انجمن موفق به صادرات ۲.۳ میلیون تن محصول شدند و برای امسال قادر به افزایش این رقم بین ۴.۵ تا پنج میلیون تن هستند، مشروط بر اینکه شمش فولادی با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند.;

صادرات فولاد مشروط به تامین شمش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از معدن 24، مصطفی عبداللهی افزود: این انجمن در تضاد منافع با انجمن فولاد نیست، بلکه به مثابه بال‌های یک پرنده، مکمل زنجیره فولاد هستند.

    به گفته این مقام صنفی، هداف از تشکیل این انجمن روان‌سازی تهیه شمش برای واحدهای نوردکاری فولاد است و اینکه واحدهای تولیدی نوردکاری که امروز به دلیل کمبود شمش در بازار با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند، دست کم به 80 درصد ظرفت خود برسند.

    وی یادآور شد: اکنون تولید شمش فولادی کشور حدود 16 میلیون تن است و به همین اندازه نیز ظرفیت در واحدهای نوردسازی فولادی وجود دارد.

    عبداللهی، صادرات شمش را به مثابه خام فروشی توصیف کرد و گفت: امروز شاهد صادرات شمش به کشورهایی نظیر عمان، کویت و غیره هستیم، در حالی که با صادرات محصولات نهایی در بحث نورد همچون مقاطع طویل، میلگرد، تیرآهن، نبشی ناودانی، سپری و غیره که 10 نوع مقاطع طویل فوادی و پنج نوع مقاطع عریض را شامل می‌شود، می‌توان به توسعه اشتغال‌زایی و ارزآوری پرداخت.

    وی خاطرنشان کرد: ‌انجمن نوردکاران فولادی ایران در نظر دارد تا با تاسیس شرکت صادراتی در ذیل انجمن، سبد محصولات کلی اعضا را برای صادرات آماده کند.

    عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: ما شرکت‌های خصوصی هستیم که به راحتی می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و ارزآوری به کشور داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: اعضای این انجمن، در صورت تامین شدن شمش فولاد به عنوان ماده اولیه، قادر به صادرات محصولات نهایی خود و ارزآوری بیش از دو برابری نسبت به پارسال هستند.

    عبداللهی یادآور شد: ‌پارسال در مجموع 16 میلیون تن شمش فولادی در کشور تولید و 4.8 میلیون تن آن صادر شد، از حدود 11 میلیون تن باقی مانده 2.2 میلیون تن آن در بورس عرضه شد، اما مابقی 9 میلیون تن آن با قیمت‌های بالا و آزاد به فروش رفت!

    این مقام صنفی گفت: مطابق دستورالعمل ستاد تنظیم بازار، شمش فولاد باید با 88 تا 95 درصد نرخ فوب صادراتی آن هم با ارز نیمایی به‌دست تولیدکنندگان برسد، در حالی که آخرین عرضه شمش در بورس حدود 25 درصد بالاتر از نرخ جهانی بوده است.

    وی بیان‌داشت: با این اتفاق، کارخانجات القایی و سایر کارخانجات نیز قیمت محصولاتشان افزایش می‌یابد که این مسئله صادرات را برایشان دشوار می‌کند.

    عبداللهی به طرح این پرسش پرداخت که چرا وقتی شمش فولاد با استفاده از سنگ آهن داخلی، با برق یارانه‌ای کشور و توسط کارگران ایرانی تولید می‌شود، باید قیمت جهانی داشته باشد و چرا در حالی که ایران دهمین تولیدکننده بزرگ شمش در جهان است، این محصول به صورت قطره چکانی در بازار عرضه می‌شود و قیمت پایه آن را بالا می‌برند؟

    وی تاکید کرد: ما با تاسیس این انجمن به دنبال روشن کردن و شفاف‌سازی وضع موجود برای وزارت صمت، دولت و دستگاه‌های نظارتی هستیم.

    عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: در حالی که بین 2 تا پنج درصد تجهیزات این صنعت وارداتی و وابسته به ارز است، اما قیمت محصولات آن با دلار بالا و پایین می‌شود.

    به گفته وی، اکنون 70 هزار نفر به صورت مستقیم وبیش از 600 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در واحدهای نودرکاری فولادی ایران اشتغال به کار دارند، در کشور 69 واحد نوردکاری وجود دارد که 52 تای آن عضو انجمن هستند.

    وی ادامه داد: ظرفیت اسمی تولید اعضای انجمن نوردکاری فولاد ایران حدود 17 میلیون تن است که پارسال موفق به تولید 11 میلیون تن مقاطع فولادی شدند که 8.5 میلیون تن آن را واحدهای خصوصی تولید کرده بودند.

    نخستین مجمع موسسین انجمن نورد کاران فولادی ایران چهارشنبه هفته گذشته با حضور اغلب نوردکاران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

    با دریافت مجوز از هیات نظارت راهبردی تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران مبنی بر تاسیس و ثبت “انجمن نورد کاران فولادی ایران”، نخستین مجمع این انجمن امروز در محل اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد.

    در پایان این جلسه که با بررسی و تصویب اساسنامه انجمن همراه بود، با برگزاری انتخابات و شمارش آرا اعضای هیات مدیره این انجمن مشخص شدند.

    پورسعیدخلیلی