کارشناسان بازارسرمایه تصریح کردند:

گام های محکم فولادی‌ها

عصر معدن- شرایط خوب شرکت‌های گروه فلزات به خصوص شرکت‌های فولادی طوری است که برخی کارشناسان اعلام می‌کنند اگر سهامداران فعلی به خصوص سهامداران تازه وارد از ارزندگی سهام خود مطلع بودند به هیچ عنوان در صف‌های فروش، آن هم به دلیل ایجاد یک جو منفی در بازار قرار نمی‌گرفتند.;

گام های محکم فولادی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، کارشناسان با اشاره به رکوردشکنی‌های پیاپی شرکت‌های گروه فلزات در تولید محصولاتشان و از سوی دیگر حذف سقف قیمتی دلار نیمایی و رونق معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس کالا، عنوان می‌کنند که سودآوری بسیار مطلوبی در انتظار این گروه تولیدکنندگان قرار دارد.

    در خلال این حجم اخبار مثبت از شرکت‌های فولادی، اعلام خبری کلی و بدون جزییات از سوی وزیر راه در خصوص احتمال خروج فولاد برای تزریق به پروژه‌های دولتی مسکن از بورس نه تنها نمی‌تواند اثری منفی بر رشد سودآوری شرکت‌های فولادی داشته باشد، بلکه تاکنون جزییاتی در این خصوص اعلام نشده است؛ حتی برخی فعالان بازار این امر را نشدنی می‌دانند و باید دید منظور از معاملات مستقیم برخی پروژه‌های دولتی دقیقا چه حجمی از معاملات فولادی‌ها را شامل می‌شود.

    نکته حایز اهمیت آن است که همزمان با اعلام خبر احتمال خروج فولاد، علاوه بر اینکه وزارت صمت بر لزوم رشد عرضه‌های فولاد در بورس تاکید داشته، آمار معاملات بورس کالا نیز بیانگر عرضه فوق العاده فولادسازان در این بورس است تا مشخص شود منظور وزیر راه شاید در خصوص پروژه‌ای خاص بوده است.

    اتفاقی محال

    در همین زمینه  سیدرضا شهرستانی، عضو هیئت‌ مدیره انجمن فولاد به پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: به نظر نمی‌رسد که انعکاس خبر خروج فولاد از معاملات بورس کالا به منزله کل عرضه‌ها باشد، چرا که انجمن فولاد با این موضوع مخالف است و دولت نیز از تبعات خروج محصولی مهم مانند فولاد از بستری شفاف و انجام مبادلات در بازار سنتی و غیرشفاف آگاه است.

    شهرستانی اظهار داشت: آن چیزی که مشخص است اینکه شاید واسطه‌ها به دنبال این اتفاق باشند، اما هیچ ساختار جایگزینی برای بورس در کشور وجود ندارد و این اتفاق از محالات است.

    فولادی‌ها خواهان عرضه در بورس

    در همین زمینه فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: موضوع مهم آن است که همه شرکت‌های فولادی خواهان عرضه محصولاتشان در بورس کالا هستند، اما اعمال قیمت های دستوری در ماه‌های اخیر باعث شد که انگیزه‌های عرضه در بورس کاهش یابد که به نظر می‌رسد اکنون شرایط در حال بهبود است.

    آقابزرگی با اشاره به اینکه دو عامل زمینه ساز بهبود شرایط است، اظهار داشت: برای اینکه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا بتواند انتظارات را برآورده کند و بازار به شرایط عادی بازگردد، باید دو اقدام را در دستور کار قرار داد، اول اینکه شرکت‌ها مکلف شوند تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و این بازار تنها مکانی باشد که فولاد در آن عرضه می‌شود. دوم هم دخالت نکردن وزارت صمت در قیمت‌های بورس کالا؛ با این دو اقدام بدون شک هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده راضی خواهند بود و تنها واسطه‌ها به دلیل کنار رفتن قیمت‌گذاری دستوری متضرر می‌شوند.

    پورسعیدخلیلی