ترک‌ها در جست‌وجوی طلای ازبکستان

عصر معدن- ترکیه در دو منطقه ازبکستان در معادن «خوراب»، «آیدیم- جتیم تاو» و «ساری تاو» اکتشافات زمین شناسی برای کشف معادن طلا را انجام می دهد.;

ترک‌ها در جست‌وجوی طلای ازبکستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، کمیته زمین شناسی ازبکستان و وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مورد انجام کارهای اکتشافات زمین شناسی یک قرارداد همکاری امضا کردند.

    کارهای اکتشافات زمین شناسی در دو منطقه ازبکستان در معادن «خوراب»، «آیدیم- جتیم تاو» و «ساری تاو» انجام می گیرد.

    معدن «خوراب» در استان «جزخ» در کوه های «نورآتاو» واقع است. دو معدن دیگر در استان «نوایی» قرار دارند.معدن «ساری تاو» یکی از منابع خوش آتیه در کوه های «توربای» است. بر اساس برآوردهای مقدماتی 75 تن طلا، 24 هزار تن مالیبدن، 740 هزار تن تنگستن (ولفرام) در این معادن وجود دارد.       

    ارزش کلی این طرح که برای 3 سال در نظر گرفته است، 5 میلیون دلار می باشد. طرف ترکیه این طرح را در ارتباط با نتیجه کارهای اکتشافات زمین شناسی مرحله به مرحله سرمایه گذاری می کند.

    پیشتر ازبکستان با گروه شرکت های «راس. گیو.پرسپکتیوا» روسیه قرارداد بسته است. آنها روی جستجوی مس و طلا در معادن «قزاقتاو» و «قزاقتاو شماره 1» و در استان نوایی ازبکستان کارهای اکتشافت زمین شناسی انجام می دهد. شرکت های روسیه برنامه ریزی کرده‌اند در سال نخست معادل 3 میلیون دلار سرمایه گذاری کنند.  

    علاوه بر این، هم اکنون ازبکستان به از سرگیری همکاری با شرکت مشترک  Rio Tinto اتریشی و انگلستانی ادامه می دهد. کمیته دولتی زمین شناسی ازبکستان در سال 2012 میلادی به این شرکت برای انجام کارهای اکتشافات زمین شناسی در معدن «گاوا» در استان نمنگان مجوز 5 ساله صادر کرده است.

    در سال 2015 میلادی، پس از اتمام مرحله نخست اکتشافات زمین شناسی، شرکت  Rio Tinto تصمیم گرفت به دلیل نرخ های نامناسب جهانی اجرایی این طرح را تعطیل کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر