دولت تکلیف تناقضات ارزی را مشخص کند

عصر معدن- رییس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: هیات مدیره انجمن تلاش می کند تا پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن به خوبى برگزار شود و در این راستا ما مهمان هاى ویژه ای را دعوت کرده ایم.;

دولت تکلیف تناقضات ارزی را مشخص کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهرداد اکبریان گفت: وقتی وضعیت حال معدن و فولاد را بررسی می کنیم مباحث روشنى به ذهن می آید.  در گذشته افت و خیزی در بازار بوده است. البته شرایط در بازار گاهى کمک کرده که نقدینگى به بخش معدن وارد و معادن فعال شوند اما عکس این موضوع نیز وجود دارد.
    وی اظهار کرد: هنوز بخش معدن و فولاد کشور دولتى است. زمانى که بخش خصوصى وارد مى شود در حق آن اجحاف مى شود. چراکه دولت به دنبال منافع خود بوده و این موضوع بخش خصوصى را متضرر مى کند.
    به گفته وی، باید درباره مفهوم معدن و فولاد دولتى با معدن و فولاد خصوصی تفکیک قائل شد و این درحالی است که بیشتر طرح های توسعه نیز در دست دولت است.
    اکبریان تصریح کرد: معادن در توسعه کشور و عدالت اجتماعى نقش مهمی را ایفا می کنند.
    وی با اشاره به اینکه شرکت ها و معادن کوچک مورد حمایت انجمن هستند در ادامه گفت: دولت از یک پنجره خاص و تنها با دید خود به پروژه ها نگاه مى کند. این قالب وقتى وارد بخش خصوصى مى شود که حمایت دولتى ندارند، در این شرایط این شرکت ها فعال هستند و موضوع بدتر آن است که این شرکت ها محصولى(سنگ آهن هماتیت) تولید مى کنند که بازارى در کشور ندارند. اما به دنبال گرفتن فرصت حضور آنها در بازار ها خارجى نیز هستند.
    اکبریان با اشاره به تولید ٥٥ میلیون تن فولاد گفت: اگر یک قدم براى فولاد برداشته مى شود باید سه قدم در حوزه سنگ آهن برداشته شود اما متاسفانه چنین عزمى وجود ندارد. حال این سوال مطرح است چه کسى غیر از تولید کنندگان مى تواند این بخش را جلو ببرد.
    وى اظهار کرد: ما در انجمن به دنبال نهضت فرآورى بخش خصوصى هستیم و امیدواریم دولت در این باره حمایت لازم را داشته باشد
    به گفته وی، معادن هماتیت و کم‌عیار هنوز در ایران مشتری آنچنانی ندارند و عمده بازار مربوط به معادن مگنتیت است. در چنین شرایطی فرصت حضور در بازارهای جهانی از صاحبان این معادن گرفته می‌شود.
    وی به تشکیل ستاد فولاد نیز اشاره ای داشت و در ادامه گفت: تشکیل ستاد فولاد حرکت مثبتی بوده است تا دولت در حوزه سنگ آهن و فولاد تصمیمات کارشناسی بگیرد. یکی از مواردی که قرار است از سوی این ستاد مورد بررسی قراگیرد در خصوص عوارض صادرات سنگ آهن است. به این شکل که اعضای ستاد دلایل خود را برای تایید و یا رد موضوع عوارض صادرات سنگ آهن به دبیرخانه ستاد دهند. البته انجمن سنگ آهن نیز گزارش جامعی در این زمینه ارائه داده است.
    اکبریان ادامه داد: قرار است در جلسه آتی ستاد فولاد با در نظر گرفتن همه گزارش‌ها، تصمیم‌گیری نهایی درخصوص وضع عوارض صادراتی گرفته شود.
    رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به نوسانات ارزی هم اشاره داشت و گفت: نرخ بالای ارز به نفع صادرکنندگان نیست چرا که هزینه‌های صادرات نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. همچنین اگر دولت نتواند هرچه زودتر مدیریتی برای شرایط بازار موازی ارزی نداشته باشد، تمام هزینه‌های براساس نرخ‌های بازار دوم خواهد شد.
    به گفته وی، مهم ترین موضوع این است که دولت از نرخ ارزی که بتوان با استفاده از آن معامله کرد سخن بگوید و تکلیف تناقضات ارزی فعلی را مشخص کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر