شکوری در گفت و گو با عصر معدن:

اکتشافات از سطح به عمق برود

عصر معدن- رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: اکتشافات در بخش معدن ایران باید از سطح به عمق برود و ما نیز باید در این زمینه خود را به تکنولوژی روز دنیا متصل کنیم.;

اکتشافات از سطح به عمق برود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» بهرام شکوری درباره اینکه چه اقداماتی باید زمینه اکتشافات عمیق در حوزه سنگ آهن انجام شود اظهار کرد: واقعیت آن است که در ایران تجربه استخراج زیرزمینی وجود ندارد و تمامی اکتشافات سطحی بوده است. البته اخیرا نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) همت کرده و در کنار آن بخش خصوصی نیز به اکتشافات عمیق ورود پیدا کرده اند.
    وی ادامه داد: خوشبختانه در این باره به ذخایر خوبی دست پیدا کرده اند اما این ذخایر در عمق است. این در حالی است که ما تجربه استخراج این منابع را در اختیار نداریم. یکی از مواردی که باید در همایش های مربوط به حوزه سنگ آهن به آن اهمیت داده شود، استفاده از تجربه جهان برای بهره برداری از ذخایر موجود در عمق و استحصال آنها است. در این باره ذخیره ارزشمندی را ایمیدرو در عمق بیش از هزارمتری سطح زمین در استان یزد شناسایی کرده است. اما بدون شک باید خودمان را به تکنولوژی های نوین دنیا متصل کنیم تا با قیمت تمام شده کمتر این مواد را استحصال کنیم.
    به گفته شکوری، این تجربه ای است که به طور قطع باید کشور به آن دست پیدا کند. از سویی دیگر باید اکتشافات عمیق نیز انجام شود زیرا ذخایر سطحی موجود در افق 1404 برای تولید 55 میلیون تنها برای مدت 10 سال نیاز زنجیره را تامین می کند.  در نتیجه چاره ای جز این نیست که سالانه درصدی به ذخایر معدنی کشور اضافه شود، البته این ذخایر به طور یقین در سطح نخواهد بود، به همیت دلیل باید خود را مجهز کنیم.

    گفتنی است مشروح گفت وگوی «عصرمعدن» با بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ویژه نامه پنجمین همایش سنگ آهن بین المللی سنگ آهن( ضمیمه هفته نامه بازار امروز) منتشر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر