کرونا اقبال مردم به بسته بندی کارتنی را افزایش داد

سود ۳۱میلیارد و ۸۰۰میلیونی کاغذسازی کاوه در سال گذشته

عصر معدن- مدیرعامل شرکت کاغذسازی کاوه گفت: کرونا مثل تیغ دولبه در کاغذسازی تغییر ایجاد کرد؛ از نظر تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شدیم؛ اما از سویی دیگر فرهنگ مردم تغییر کرد و خریدهای اینترنتی که نیازمند بسته‌بندی بود، گسترش پیدا کرد.;

سود ۳۱میلیارد و ۸۰۰میلیونی کاغذسازی کاوه در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از اقتصادآنلاین، امیرسامان اسفندیاری مدیرعامل شرکت کاغذ سازی کاوه، در رابطه با عملکرد این شرکت در سال99 اظهار داشت: شرکت صنایع کاغذسازی کاوه، تنها شرکت بورسی تولیدکننده کاغذ بسته‌بندی از آخال(کاغذ بازیافتی) هست و سهام این شرکت با نماد چکاوه در تابلوی بورس معامله می‌شود. کاغذسازی کاوه سه نوع کاغذ لاینر (قهوه‌ای)، تست لاینر و فلوتینگ تولید می‌کند و برند شناخته‌شده‌ با سابقه‌ای بیش از 30سال در کشور است.

    وی در مورد ظرفیت تولید این شرکت توضیح داد: ظرفیت تولید ما 30هزار تن از انواع کاغذ بسته‌بندی است و با وجود اینکه ماشین‌آلات قدیمی هستند، با همت کارکنان شرکت، خوب کار می‌کنیم. سال99 چند اتفاق فوق‌العاده در شرکت افتاد؛ رکورد فروش ریالی شکسته و در بحث سودآوری، شرکت موفق به ثبت رکورد جدید شد و 31 میلیارد و 800میلیون تومان سود کسب کرد. کارهای مختلفی چون تبدیل به قطب نوآوری و تحقیق در صنعت کاغذ، برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها، مانور بر روی تنوع محصولات، گسترش ارتباطات و... از جمله فعالیت‌های کاغذسازی کاوه است.

    عضو هیات مدیره کاغذسازی کاوه در ادامه تصریح کرد: در تلاش هستیم تا نقاط ضعف صنعت را خصوصا در زمینه تامین ماده اولیه (آخال) بهبود دهیم. کارتن‌ها را جداسازی و دوباره آن را به کاغذ قابل بسته‌بندی بدل کنیم. البته بخشی از آن وارد می‌شود که وارداتش هم با موانع بسیاری روبه‌رو است.

    مدیرعامل شرکت کاغذسازی کاوه با بیان اینکه واردات کارتن بسته‌بندی جدید به کشور بسیار محدود است، ما با مشکل کاهش کیفیت آخال مواجه هستیم که امیدواریم این قضیه رفع شود و واردات به 30درصد نیاز کشور برسد و یک تعادل از نظر کیفی و قیمتی در بازار مواد اولیه به وجود بیاید.

    به گفته اسفندیاری، پیش‌بینی کسب سود در سال 1400 با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار سخت است؛ اما قطعا همان راه سال99 در تنوع محصولات و تمرکز روی تولید کاغذ با ارزش افزوده بالا را ادامه خواهیم داد و در صورت تداوم شرایط رکود اقتصادی بتوانیم به میزان سال99 و حتی بیشتر هم سود کنیم.

    وی با اشاره به قطعی‌های برق افزود: بحث قطع برق یکی از نگرانی‌های ماست. در هر نوبت قطع برق، علاوه بر زیان های وارده به واحد خمیرسازی و ماشین آلات خط تولید، حدود 8 ساعت زمان می برد تا خط را مجددا راه اندازی کنیم. اگر این موضوع ما را از برنامه تولید عقب نیاندازد، امید داریم تا اتفاقات مثبتی در شرکت محقق شود.

    اسفندیاری درباره طرح توسعه شرکت گفت: شرکت صنایع کاغذسازی بیستون تامین تحت مالکیت ما و ظرفیت تولید آن سه برابر ظرفیت کاوه است که قرار است در کرمانشاه افتتاح شود؛ امیدواریم تا پایان امسال این پروژه به بهره‌برداری رسیده و سبد چکاوه متنوع‌تر شود. در خود کاوه هم دنبال پروژه‌های بازسازی و نوسازی برای  بهبود هستیم.

    عضو هیات رییسه سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در پاسخ به این سوال که کرونا چه تاثیری بر این صنعت داشته، پاسخ داد: کرونا مثل تیغ دولبه در کاغذسازی تغییر ایجاد کرد؛ از نظر تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شدیم و طبق آمار سندیکا 150هزار تن آخال بدون بازیافت دفن شد؛ اما از سویی دیگر فرهنگ مردم تغییر کرد و خریدهای اینترنتی که نیازمند بسته‌بندی بود گسترش پیدا کرد. حتی اگر کرونا هم برود، با توجه به تغییر فرهنگ خرید مردم اقبال به استفاده از بسته‌بندی کارتنی افزایش خواهد داشت.

    وی در مورد حمایت از سهم چکاوه پس از ریزش بورس از سال گذشته، افزود: هلدینگ سلولزی تامین گستر نوین – تاسیکو -  سهامدار عمده کاغذسازی کاوه است و ما دخل و تصرفی در زمینه مدیریت سهام خود در بازار به صورت مستقیم نداریم. اما یک بازارگردان داریم و سهامدار عمده نیز در بازار، مدیریت سهام را انجام می‌دهد؛ من قول می‌دهم وضعیت شرکت به ثبات برسد و بودجه خود را پوشش دهد. سعی داریم به سهامدارن عمده، انتظارات سهامدارن خرد را برسانیم.

    مدیرعامل شرکت کاغذسازی کاوه ادامه داد: سه شرکت‌ در بازار سهام  در صنعت سلولزی و کاغذ حضور دارند؛ چکاوه، چکاپا و چکارن. قاعدتا زمانی که پروژه بیستون اضافه شود، ما سهم بیشتری را در زمینه کاغذ بسته‌بندی خواهیم داشت و تاثیرات آن قطعا مثبت خواهد بود.  همچنین امسال افزایش سرمایه قبلی خود را نهایی می‌کنیم که از 25میلیارد به 70میلیارد تومان برسد و باقی آن به کمیته‌های سرمایه‌گذاری خواهد رفت. از سویی دیگر تمام سعی ما این است که شفافیت را به حداکثر برسانیم و کالای خود را در بورس کالا عرضه کنیم.

    وی در پایان تاکید کرد: دید تصمیم‌گیران باید نسبت به صنعت کاغذسازی عوض شود. کاغذسازی یک صنعت استراتژیک بوده و در دنیا بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود. می‌تواند بیشترین تعداد نیروی انسانی را به کار بگیرد و دوستدار محیط زیست است. این صنعت به نسبت حاشیه سود کمی دارد اما ایجاد اشتغال‌اش، سود کم آن را پوشش خواهد داد. شما اگر بسته‌بندی نداشته باشید نمی‌توانید کالای خود را عرضه کنید. این نکته مهمی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی