تا پایان امسال انجام می شود؛

تولید ۷۰۰ تن ید در گلستان

افتتاح کارخانه جدید استحصال ید در استان

عصر معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: تا پایان امسال میزان تولید ید در استان از ۴۰۳ تن به ۷۰۰ تن افزایش خواهد یافت.;

تولید ۷۰۰ تن ید در گلستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شبستان، حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در جمع خبرنگاران با اشاره به سرمایه گذاری گروه صنعتی غدیر در زمینه ید در استان اظهارکرد: سه محدوده زمین شناسی به غدیر واگذار شده که ابتدا باید پول اکتشاف واریز و پروانه به نام آنها صادر می شد.
    وی افزود: این روند حدود سه تا چهارماه طول کشید. اکنون سرمایه گذار باید محل چاهها و حفاری را مشخص کرده و میزان ید موجود در آن را مورد بررسی قرار دهد تا بعد به فکر احداث کارخانه باشد.
    قوانلو ادامه داد: برای حفاری چاه ها تاکنون دوبار مناقصه برگزار شده اما چون عمق حفاری یک هزار متر است، کسی از آن استقبال نکرده است. در این شرایط پیشنهاد این است که سرمایه گذار از ماشین آلات و دستگاه های کانسار خزر که مشغول فعالیت است، استفاده کند.

    وی گفت: با حضور غدیر و تفاهمنامه هایی که در زمینه استحصال ید با این گروه داشتیم، قول دادیم که در مدت 2سال تولید ید در استان به دو هزار تن برسد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآور شد: تولید ید استان در سال 92 حدود 65 تن بود که الان به 403 تن افزایش یافته و پیش بینی می کنیم تا پایان سال این ظرفیت به 700 تن افزایش پیدا کند.

    وی بیان کرد: یک کارخانه با 90 درصد پیشرفت فیزیکی که ظرفیت استحصال 250 تن ید را  دارد، به زودی راه اندازی می شود. علاوه براین کارخانه دیگری نیز در دست احداث قرار دارد که به دلیل کمبود نقدینگی، نتوانسته پیشرفت فیزیکی خوبی داشته باشد.

    گفتنی است، تنها معادن ید ایران در استان گلستان وجود دارد که موجب شده کشورمان در جمع 9 کشور تولیدکننده ید در جهان قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر