دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد:

مشکلی در تنظیم بازار وجود ندارد

عصر معدن- دبیر انجمن فولاد ایران در چهارمین کنفرانس استیل پرایس گفت: در یک دهه گذشته رشد فولاد در جهان ۳/۷ رشد داشته که متاثر از چین بوده است‌.;

مشکلی در تنظیم بازار وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، به گفته سید رسول خلیفه سلطانی، در سال میلادی گذشته بازهم رشد فولاد در جهان 6 درصد بوده اما در ایران 21درصد بوده که نشان از جهش تولید در فولاد کشور است.

    وی گفت: در سال 2017 رتبه ایران در فولاد 17 بود اما در 2018 به رتبه 10 رسیدیم و ایتالیا و تایوان و اوکراین را پشت سر گذاشتیم.

    وی ادامه داد: مزیت اقتصاد ما این است که بالاترین ذخایر گاز جهانو دسترسی به آب‌های آزاد را داریم‌.

    وی ادامه داد: افغانستان 7 برابر ایران سنگ آهن دارد و ما باید از این فضای اقلیمی خود که از جاسک تا چابهار است استفاده کنیم.

    به گفته وی، هندی ها و کره ای ها طی چند سال گذشته رغبت بسیاری برای حضور در چابهار نشان داده اند که سرمایه گذاری انجام دهند. البته آنها اکنون به دلیل شرایط بوجود آمده مایوس شدند و برگشتند.

    وی گفت: در سال جاری در حدود 24 تا 25 میلیون تن فولاد در کشور تولید شد  که در حدود 13میلیون تن آن در داخل کشور مصرف شد.

    از این رو، نباید نگرانی در خصوص تنظیم‌بازار وجود داشته باشد؛در سال جاری، نگرانی‌هایی در خصوص کمبود عرضه ایجاد شد‌. این در حالی است که طی دو سال گذشته کارخانجات فولادی به دنبال مشتری بودند و می‌توانستند صادرات نیز داشته باشند. 

    خلیفه سلطانی ادامه داد: در سال جاری این امکان وجود داشت که بازار فولاد با آرامش تنظیم شود؛ اما در اثر ترس سیاستگذاران از تحریم‌ها و ... بازار آشفته شد؛ در این راستا، دستورالعمل هایی صادر شد که به متقاضی القا می‌کرد که با کمبود فولاد در کشور مواجه هستیم. در حالی که این کمبود اصلا وجود نداشت؛ در نتیجه در بورس صف تقاضا ایجاد شد و بیرون بورس نیز التهاب به وجود آمد.

    وی گفت:شمش فولاد خوزستان باید کیلویی 2هزار تومن فروخته میشد و شمش القایی در بازار بیرون 4هزارتومان بود در حالیکه در شرایط عادی بین 400تا 500 تومان کمتر از 2هزارتومان فروخته می شود‌.

    وی ادامه داد: اقتصاددانان بازار تحت تاثیر قرار گرفتند و نتیجه آن را دیدند مشکل عمده برای صادرات مواجه هستیم.وقتی در شرایط دوبرابر بودن تولید نسبت به تقاضا هستیم نباید اجازه دهیم عده ای ما را از مدل اقتصاد بازار دور کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر