ساخت دستگاه تصفیه روغن صنعتی در شرکت پارس آسیا مارون

عصر معدن- از دست رفتن درآمد در سازمان های تولیدی به دلیل توقف کارکرد تجهیزات، اغلب نتیجه مستقیم آلودگی روغن به انواع مختلفی از آلاینده ها مانند گرد و غبار، آب، ذرات فلزی یا ترکیبی از این موارد است.;

ساخت دستگاه تصفیه روغن صنعتی در شرکت پارس آسیا مارون
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، از دست رفتن درآمد در سازمان های تولیدی به دلیل توقف کارکرد تجهیزات، اغلب نتیجه مستقیم آلودگی روغن به انواع مختلفی از آلاینده ها مانند گرد و غبار، آب، ذرات فلزی یا ترکیبی از این موارد است. آزمایش آنالیز روغن می تواند این آلاینده ها را شناسایی کند تا پیش از بروز خسارت به ماشین آلات نسبت به رفع مشکل روغن و روانکاو مورد استفاده اقدام گردد.

    نقش روغن روانکار در ماشین آلات و انواع آلودگی آن:
    روغن روانکار نقش مهمی در عملکرد تجهیزات دارد. وظایف اصلی روغن در ماشین آلات کاهش اصطکاک، انتقال حرارت و محافظت قطعات از خوردگی و یا انتقال قدرت در سیستمهای هیدرولیک است. وجود آلودگی در روغن بر توانایی آن در انجام این وظایف تأثیر منفی می گذارد. انواع رایج آلودگی های روغن شامل هوا، آب، سوخت، رسوبات دوده و ذرات ناشی از سایش قطعات موتور است. هر یک از این موارد می تواند باعث فرسودگی روغن موتور شود و خسارات زیادی را به ماشین آلات وارد کند همچنین وجود الودگی در روغن عمر مفید کارکرد روغن را نیز به شدت کاهش می دهد.

    انواع راه های تصفیه روغن آلوده

    1- فیلتراسیون روغن

    در این روش روغن مورد استفاده با عبور از فیلترهای مخصوص با توجه به نوع الودگی تصفیه و قابل استفاده مجدد می شود. انتخاب صحیح نوع فیلتر، دمای کاری، و فشار عبوری با توجه به آلاینده روغن و همچنین پارامترهای روغن در این روش از اهمیت بالایی برخوردار است.

    2- حذف آب از روغن

    آب از روشهای مختلففی از قبیل نقص در سیستم کولینگ تجهیزات، تغییرات دمایی و ورود رطوبت هوا به روغن می تواند به روغن ماشین آلات وارد شود. به صورت کلی آب به سه نوع محلول، امولسیون و آزاد در روغن یافت می شود.

    در صورت آلوده شدن روغن با آب با توجه به نوع روغن و همچنین شرایط شیمیایی روغن مورد استفاده دستگاه های متعددی از قبیل دستگاه های وکیوم و یا سانترفیوژ قابلیت استفاده دارند.

    انتخاب تکنولوژی مناسب با توجه به نوع روغن و همچنین خواص شیمیایی روغن و میزان آب موجود در روغن انجام می پذیرد.

    3- حذف گازهای محلول در روغن

    حل شدن گاز در روغن بر اثر حرکت و تلاطم روغن در دستگاه خاصیت روانکاوی روغن را کاهش میدهد. خارج کردن این گازها از روغن نیازمند استفاده از تجهیزات محصوص و عبور روغن از شرایط خلا تحت دما و فشار معین می باشد.

    مشکلات و موانع تصفیه روغن آلوده

    فرایند تصمیم گیری در خصوص نحوه مواجهه و حل مشکل آلودگی روغن نیازمند اطلاعات اولیه صحیح در خصوص نوع روغن و اجزای اضافه شدن به روغن مورد استفاده می باشد. متاسفانه با توجه به کمبود اطلاعات و دانش فنی در خصوص روانکاوها در ایران اغلب شاهد هدر رفت سرمایه ای زیاد در این حوزه هستیم.

    همچنین باتوجه به آلودگی بالای اکثر روغن های مورد استفاده در صنایع تکنولوژی های موجود اروپایی امکان تصفیه و عملکرد مناسبی را در این حوزه در اختیار مصرف کننده قرار نمی دهند.

    با توجه به الودگی روغن به انواع آلودگی ها انتخاب صحیح دستگاه و تکنولوژی مورد نیاز در این خصوص امری دشوار و دارای هزینه های بالایی می باشد. و هرگونه اشتباه در انتخاب تجهیزات می تواند صدمات بیشتری را به سیستم و ماشین آلات وارد کند.

    دستگاه فیلتراسیون و حذف آب از روغن همزمان مطابق با استانداردهای ایران

    شرکت پارس مارون با تجربه بیش از 30 سال در حوزه روانکاوهای صنعتی و آشنایی کامل با مشکلات و موانع موجود در این حوزه با همکاری متخصصین این امر موفق به طراحی و ساخت دستگاه تصفیه روغن با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا در این حوزه شده که علاوه بر کاهش شدید هزینه های تصفیه روغن، امکان تصفیه انواع مختلفی از روغن ها  را با انواع آلودگی موجود در انها فراهم نموده است.

    مزیت های فیلتراسیون روغن با دستگاه شرکت پارس مارون
    • حذف انواع الاینده های فلزی و غیر فلزی تا استاندارد NASS Class 6
    • حذف آب موجود در روغن تا استاندارد مورد انتظار
    • حذف انواع گازهای موجود در روغن
    • اضافه کردن Additive های مورد نیاز جهت بازگرداندن روغن به شرایط اولیه
    • کاهش شدید هزینه های تعمیرات ماشین آلات در بلند مدت و کاهش هزینه های تعویض روغن مورد استفاده در کوتاه مدت

    پورسعیدخلیلی