معادن سبب بی نیازی ایران از دیگر کشورها شده است

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هنر معادن این بوده که ما را از بیگانگان بی نیاز کرده است و جز مقدار جزیی از ۲ ماده معدنی، واردات نداریم.;

معادن سبب بی نیازی ایران از دیگر کشورها شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، جعفر سرقینی سه شنبه شب در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی افزود: پارسال 54 میلیون تن صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی کشور بوده است.

    وی گفت: به نظر می رسد مبلغ 180 میلیارد تومان اعتبار در بودجه 98 به وزارت صمت ابلاغ شود و هرچند در تخصیص شاید کمتر باشد اما اولویت نخست در تقسیم اعتبارات اول اکتشاف و سپس زیرساخت هاست.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای معادن در استان ها تشکیل و 70 درصد اختیارات شورای معادن به استان واگذار شد.
    وی با بیان اینکه شورای معادن استان ها اکنون کمک کار شورای عالی معادن وزارت صمت است گفت: همه استان ها مانند خراسان جنوبی از این ظرفیت استفاده نکرده اند و برخی استان ها فقط 2 جلسه تشکیل داده اند.
    سرقینی ادامه داد: خراسان جنوبی در برگزاری شورای معادن اگر رتبه اول را نداشته باشد دوم است و برای واگذاری مابقی اختیارات به شورای معادن استان آمادگی داریم در عین حال که به ترکیب شورای معادن اعتراض داریم و نمایندگان مجلس باید آن را اصلاح کنند.
    وی به قوانین حوزه معادن اشاره کرد و گفت: برخی فکر می کنند قانون معادن و سختگیری های آن مختص ایران است در حالی که در همه کشورها این قانون وجود دارد.
    سرقینی افزود: طبیعی است با وجود قانون مقداری کار کردن در هر حوزه ای مانند معدن سخت تر می شود اما برای هر قانون دلایلی وجود دارد.
    وی به آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (3) قانون اصلاح قانون معادن اشاره کرد و گفت: اگر فردی این تبصره را پرداخت نکند چه انگیزه ای برای تکمیل اکتشاف دارد یا اینکه آن را به بهره برداری برساند.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت بیان کرد: در استان ها جای سوزن انداختن نیست و همه محدوده های معدنی در کنار هم هستند لذا اگر تبصره 2 حذف شود اتفاقات زیادی خواهد افتاد لذا قانون سبب نظم و ارتباط شده است.
    وی گفت: در خراسان جنوبی علاوه بر ظرفیت های معدنی ظرفیت های علمی این حوزه نیز زیاد است که با استفاده از این نیروها می توان حوزه معدن استان را توسعه داد.
    سرقینی خراسان جنوبی را استان اولین ها در حوزه معادن دانست و گفت: به عنوان مثال اولین و بیشترین ذخیره زغال سنگ، اولین و بزرگترین کارخانه منیزیت، نخستین کارخانه آندالوزیت و نخستین معدن مس در این استان واقع شده است.
    وی ادامه داد: پتانسیل و ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی نیاز به معرفی بیشتر دارد و اکنون یک ذوب آهن با ظرفیت 3.5 میلیون تن فولاد وجود دارد که نیاز به کک و 4.5 میلیون تن کنسانتره دارند در حالی که مجموع تولید کنسانتره کشور 1.5 میلیون تن است و تنها جایی که به آن امید داریم شهرستان طبس است.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید سه میلیون تن کسری کک کشور از معدن طبس تامین شود گفت: اگر این مهم محقق شود شاهد توسعه استان حتی در زمینه اشتغال خواهیم بود.
    وی به حقوق دولتی درآمدهای حاصل از بخش معدن اشاره کرد و افزود: براساس یکی از مواد کمیته تلفیق بودجه، حقوق دولتی استانی شده در حالی که تاکنون خزانه داری کل بوده و سپس به استان ها توزیع می شد.
    سرقینی گفت: اکنون گفته اند هر استان حقوق دولتی خود را بگیرد به این معنا که 75 درصد حقوق دولتی کشور در چهار استان است و سر بقیه استان ها بی کلاه می ماند.
    وی ادامه داد: استان هایی که دارای معادن بزرگ هستند اما از حقوق دولتی برخوردار نمی شوند که انتظار می رود نمایندگان مجلس پیگیری های لازم را داشته باشند در غیر اینصورت با تصویب این ماده استان های برخوردار، برخوردارتر و استان های محروم، محروم تر خواهد شد.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته یکهزار و 50 میلیارد تومان حقوق دولتی دریافت کردیم که بیش از 700 میلیارد تومان مربوط به چهار استان بوده است.
    وی بیان کرد: یکی از مشکلات فعالان معادن بحث ایمنی و تجهیزات است که در این زمینه امسال احداث چهار پایگاه امداد و نجات در طرح ها پیشنهاد دادیم و با آن موافقت شد.
    سرقینی گفت: یکی از این پایگاه ها مربوط به معادن شهرستان طبس است که پایگاه را تهیه و تجهیز کرده و مدیریت آن را به استان ها می سپاریم و تامین مسایل و تجهیزات ایمنی معادن در این قالب ارایه خواهد شد.
    وی در ارتباط با توسعه مکانیزاسیون حوزه معدن به ویژه زغال سنگ طبس گفت: برای حل این مشکل از محل یارانه اندک وزارتخانه شما را یاری می کنیم.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به خواسته فعالان معدنی استان در خصوص ورود ماشین آلات با معافیت مالیات اشاره کرد و افزود: امسال 270 دستگاه ماشین آلات سنگین وارد کشور شده است و هر معدنکار متناسب با معدن خود نیاز به ماشین آلات داشته باشد اجازه می دهیم با معافیت مالیاتی دستگاه وارد کنند.
    وی گفت: از استاندار خراسان جنوبی انتظار داریم به حوزه معدن استان توجه بیشتری کنند که سفر وی به معادن نشان می دهد با معدن رابطه ویژه ای داشته و کمک خواهند کرد.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (سه شنبه) کارخانه فرآوری آندالوزیت معدن سرتل را در شهرستان نهبندان افتتاح و از کارخانه اکسید منیزیم سربیشه نیز بازدید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر