هشدار گروه‌های آمریکایی و مکزیکی به ترامپ

از تهدید تعرفه دست بردار!

عصر معدن- رئیس جمهور مکزیک و گروه لابی تجاری بزرگ آمریکایی از دونالد ترامپ خواستند از تهدید برای وضع تعرفه‌های تنبیهی روی واردات مکزیک انصراف دهد.;

از تهدید تعرفه دست بردار!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: اگر مکزیک موج مهاجرت غیرقانونی را متوقف نکند، تعرفه تنبیهی را از 10 ژوئن روی واردات کالاهای مکزیکی وضع خواهد کرد.

    اولتیماتوم جدید ترامپ بزرگترین آزمون سیاست خارجی برای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک و چالشی برای نیروهای امنیتی مکزیک است که نه تنها با مهاجرت غیرقانونی بلکه با خشونت و قتل از سوی تبهکاران مبارزه می‌کنند.

    رئیس جمهور مکزیک در مدت شش ماهی که به قدرت رسیده است تلاش کرده است از رویارویی با ترامپ اجتناب کند. وی پیش بینی کرد ترامپ که درگیر جنگ تجاری با چین است، در خواسته خود تجدیدنظر خواهد کرد.

    ترامپ در آوریل تحت فشار شرکت‌هایی که نگران بودند بسته شدن مرز جنوبی به کسب و کار آنها ضرر بزند، از تهدید قبلی خود برای بستن مرز جنوبی با مکزیک به منظور مبارزه با مهاجرت غیرقانونی عقب نشسته بود.

    بازارهای سهام جهانی روز جمعه در واکنش به تهدید غیرمنتظره ترامپ که به نگرانی‌ها نسبت به تشدید جنگ تجاری افزود، سقوط کردند.

    گروه تجاری اتاق بازرگانی آمریکا سرگرم بررسی راه‌هایی برای به چالش کشیدن تعرفه‌های ترامپ علیه مکزیک از جمله راه حقوقی است. سایر گروه‌های صنعتی نیز از تهدید ترامپ انتقاد و اعلام کردند این امر به ضرر شرکت‌ها، کشاورزان و مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود که تاکنون برای جنگ تجاری آمریکا با چین تاوان داده‌اند.

    سازمان‌های تجاری خودرو نیز نسبت به جنگ تجاری با مکزیک که به تلاش‌ها برای تصویب توافق تجارت آزاد سه جانبه آمریکا-مکزیک-کانادا لطمه خواهد زد، ابراز نگرانی کردند.

    ترامپ تهدید کرده از 10 ژوئن تعرفه پنج درصدی روی واردات کالاهای مکزیکی اخذ خواهد کرد و این تعرفه هر ماه افزایش خواهد یافت و تا اول اکتبر به 25 درصد می‌رسد.

    چنین تعرفه‌هایی به اقتصاد مکزیک که به صادرات کالا به آمریکا متکی است ضربه خواهد زد. مکزیک 80 درصد از صادراتش را به آمریکا روانه می‌کند و یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا به شمار می‌رود.

    بر اساس گزارش رویترز، مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک که به واشنگتن سفر کرده بود در توئیتر، برخورد ترامپ را غیرمنصفانه خواند و گفت: تعرفه‌ها برای هیچ کس توجیه منطقی ندارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر