معاونت معدنی وزارت صنعت:

واگذاری D۱۹ بر اساس قانون معادن انجام شده است

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت درباره تحریم ها گفت: در وزارتخانه ستادى به نام ستاد تحریم داریم و در حد توان فعالیت وجود دارد. در این میان تمهیداتى اندیشیدیم تا صادرات کمترین آسیب را ببیند.;

واگذاری D۱۹ بر اساس قانون معادن انجام شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» جعفر سرقینی در نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره میزان سرمایه گذارى ها در بخش معدن  گفت: برنامه مشخص ما راه اندازى معادن بزرگ است که ارقام درشتى مى خواهد. ما ١ میلیارد دلار در دراز مدت براى تجهیز معادن در نظر گرفته شده است و ٢۰۰ میلیون دلار هم براى اکتشاف سرمایه نیاز داریم.

    به گفته وی، مرکز پژوهش ها به اتمام ذخایر هشدار داده است و گفته بودجه سازمان اکتشافات کم است. بنابراین اگر ذخایر جدید کشف نشود با توسعه در فولاد از ١٤۰٤ تنها تا ٥ سال ذخیره خواهیم داشت به همین دلیل دنبال ذخایر بزرگ هستیم و نتایج اولیه نشان مى دهد ذخایر سنگ آهن و مس دو برابر خواهد شد.
    وی ادامه داد: زیربناى لازم براى واردات سنگ آهن در حجم بالا براى چشم انداز را در اختیار نداریم.
    سرقینی همچنین درباره مشکل ذوب آهن  اصفهان برای تامین ماده اولیه نیز گفت: ذوب آهن اصفهان در گذشته خود زنجیره کامل تولید بوده است اما واگذارى ها این واحد را با مشکل همراه کرده است. امروز واحدهاى فولادسازى خود واحد کنسانتره ى گندله دارند. اما با این حال ما به دنبال حل مشکل ذوب آهن هستیم تا بخشى از نیاز بالادستى این واحد تامین شود.

    وی گفت: واگذاری  D19   به چادرملو و سنگ آهن مرکزی بر اساس ماده 32 قانون معادن بوده و نیاز به مزایده نداشته و وزارتخانه مجاز است بر اساس اهلیت شرکت ها پهنه های معدنی را واگذار کند.

    به گفته وی، سرمایه گذاری در سنگ آهن مرکزی بافق و چادرملو به نرخ امروز 25 هزار میلیارد تومان بوده است. به همین خاطر اکتشاف آنومالی دی19 را به کنسرسیومی از این دو شرکت داده ایم و امیدواریم ذخایر خوبی کشف شود.

    وی ادامه داد: وقتی مجوزی از سوی وزارت صمت در خصوص معادن صادر می شود هیچ ارگانی حق مزاحمت برای بهره برداران را ندارد اما در این خصوص به دلیل برخی ناهماهنگی ها مشکلاتی داشته ایم و سعی کرده ایم با تعامل مشکلات را حل کنیم.

    پورسعیدخلیلی