با احتیاط در بازار حرکت کنید

عصر معدن- حامد مددی-مدیرعامل شرکت دانش و سرمایه کارا;

با احتیاط در بازار حرکت کنید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱:۰۰

    در این هفته با نگاهی تحلیلی بر بازار باید گفت، در این روزها شاهد نوسانات سنگین هستیم و بازاری به شدت صعودی در هفته سوم شهریورماه و بازاری پرنوسان و کاهش را در هفته گذشته شاهد بودیم که باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم‌هایی دقیقی را در این برهه اتخاذ کنند.
    درواقع سوال بسیاری از سرمایه‌گذاران این است که در آینده وضعیت کلی بورس به چه صورت خواهد بود و کدامیک از صنایع  می‌توانند شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و کدام صنایع پتانسیل رشد نخواهند داشت.
    اگر بخواهیم درباره وضعیت کلی بورس صحبت کنیم باید گفت، شاخص بورس ما از سال 1396 تقریبا در حال حاضر بیش از 4برابر شده است و این موضوع حاکی از آن است که  کلیات بازار رشد خوبی را در  مقایسه با تورم و سایر بازارها تا به این لحظه ثبت کرده است. باتوجه به اینکه سایر بازارها پس از رشد وارد فاز اصلاح شدند، اگر بخواهیم برآیند بازدهی بازارهایی همچون ارز، طلا و مسکن را با بورس مقایسه کنیم، خواهیم دید بازار بورس در حال حاضر رتبه اول را از آن خود کرده است، زیرا در قله خود به سر می‌برد و هنوز وارد فاز اصلاحی نشده و بازدهی ثبت شده آن 4برابر ارزش آن در مقایسه با سال 96 است.
    اما پیش رو چه اتفاقاتی روی خواهد داد؟
    رشد سودآوری شرکت‌ها در یک الی دو سال اخیر به طور عمده به دلیل ماهیت تورمی ایجاد شده در بازار سرمایه است و رشد سودآوری ناشی از رشد مبلغ فروش شرکت‌ها بوده است. این رشد ایجاد شده موضوعی است که با کاهش تورم روند نزولی می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند خوش‌بینی نسبت به رشد سودآوری شرکت‌ها در برهه‌های پیش رو را از بین ببرد. به همین دلیل باید به این نکته توجه داشت که رشد سودآوری شرکت‌ها به دلیل روند کاهشی تورم در چند ماه اخیر در بسیاری از صنایع متوقف خواهد شد.
    درنتیجه باید به سراغ صنایع و سهامی رفت که توان افزایش مقداری فروش در آنها قابل مشاهده باشند یا شرکت‌هایی که از نظر قیمتی همچنان می‌توانند با توجه به قیمت‌های جهانی و قیمت‌های فروش افزایش در میزان قیمت فروش آنها را شاهد باشیم. به همین دلیل فضای تحلیلی در چنین برهه‌ای نقش پررنگ تری را ایفا می‌کند زیرا اثر تورم در اکثر قیمت سهام شرکت‌ها دیده شده است.
    باتوجه به تنش‌های جهانی میان دولت امریکا و دولت چین از نظر قیمت‌های جهانی کماکان در وضعیتی قرار داریم که فضای روشنی پیش رو دیده نمی شود و قطعیتی در بهبود وضعیت تجارت جهانی یا رکود جهانی را شاهد نیستیم و  حتی بازارهای جهانی نیز در چنین شرایطی در  سردرگمی به سر می برند.
    درنتیجه توصیه‌ای که می‌توان داشت آن است که در صنایعی که کامودیتی محور بوده و قیمت‌های جهانی در سود و ضرر آنها موثر است باید دست به عصا رفتار کرد و جانب احتیاط را رعایت کرد زیرا در هر لحظه امکان تغییر در بازارهای جهانی وجود دارد و سرمایه‌گذاران این صنایع متحمل ضرر شوند.
    وضعیت صنایع داخلی به چه صورت است؟
    اثر تورم در صنایع داخلی دیده شده است و برخی از آنها نیز با این چشم انداز همراه هستند که اگر  فضای رکود به آنها ورود نکند و وضعیت مطلوبی در میزان فروش داشته باشند می‌توانند در آینده شرایط خوبی در آینده داشته باشند اما لازم است تا گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها منتشر شده و سپس با یک دید بهتری نسبت به وضعیت سودآوری شرکت‌ها تصمیم‌گیری انجام شود. 
    درنتیجه توصیه کلی آن است که سرمایه‌گذاران تا انتشار گزارش‌های 6 ماهه منتظر بمانند زیرا بعد از مشخص شدن گزارش‌ها می‌توان با دید بهتری نسبت به وضعیت  سودآوری شرکت‌ها تا انتهای سال 98 و  پیش بینی سود آنها در سال 99 را تحلیل کرد و انتخاب بهتری داشت.
    امروز بیش از هر زمان دیگری بایداحتیاط در بازار سرمایه را رعایت کرد چون از لحاظ تورمی در نقطه‌ای هستیم که اثر تورم اخیر دراکثر صورت مالی شرکتها و قیمت سهام آنها دیده شده و دلیل تورم محوری برای رشد بیش از این در بازار نخواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر