مدیرکل نظارت بر امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت :

معادن سنگ تزیینی در اولویت دوم وزارتخانه است

عصر معدن- مدیرکل نظارت بر امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص تجهیز معادن به ویژه معادن سنگ تزیینی گفت: معادن فلزی در اولویت نخست به دلیل ارزش افزوده ای که در زنجیره تولید در صنعت و معادن فلزی به وجود می آورد در نتیجه معادن سنگ تزیینی در اولویت دوم قرار دارد.;

معادن سنگ تزیینی در اولویت دوم وزارتخانه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴:۰۰

    عباسعلی ایروانی در گفت وگو با «عصرمعدن»  با بیان این مطلب در ادامه افزود: در معادن سنگ بهره برداران خوب و قوی داریم که در نوع خود با تجربه و قوی هستند. در واقع می توان گفت که در حوزه سنگ تزیینی مشکلی وجود ندارد.
    وی ادامه داد: تنوع معماری سنگ در ایران وجود دارد و به شکل بسیار مناسبی سنگ در ایران فرآوری و برش زده می‌شود.
    حال از آنجایی که موارد ذکر شده بیشتر برای معادن بزرگ و پیشرفته است و معادن کوچک مقیاس در شرایط متفاوتی قرار می گیرند. ایروانی درباره اینکه برای تجهیز معادن کوچک چه اقدامی می توان انجام داد نیز اینگونه پاسخ داد: با توجه به اینکه بازار سنگ و بخش ساختمان دچار رکود شده، آنچنان که باید در بخش سنگ فعالیت وجود ندارد و معادن کوچک سنگ با کیفیت پایین تر که پتانسیل صادرات نیز نداشتند تعطیل شدند.
    وی گفت: این معادن به دلیل نبود بازار تعطیل شدند نه نداشتن تجهیزات. طرح راه‌اندازی معادن کوچک نیز که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست اقدام دارد نیز در این راستاست تا بتواند این دست از معادن را راه‌اندازی کند.
    به عقیده ایروانی، زمانی معادن کوچک راه‌اندازی می شوند که بازاری برای محصولاتشان وجود داشته باشد یا اینکه بتوان آن را فرآوری و صادر کرد. این در حالی است که بازار داخلی کشور اشباع شده و بیش از این قادر به مصرف سنگ تولیدی داخل نیست؛ از اینرو این تجهیزات معادن در اولویت نیست زیرا اگرتجهیز شده وفعالیتشان آغاز شود اما بازاری برای فروش نداشته باشند سودی به دنبال نخواهد داشت.
    وی درباره صادرات سنگ نیز گفت: جدای از مسائل تحریم، از نظر فنی و کیفی باید سنگی که صادر می شود در شرایط خوبی باشد و قیمت تمام شده آن مناسب باشد تا بتواند با سنگ دیگر کشورها به ویژه چین رقابت کند. در این صورت صادرات سنگ تزیینی می تواند در توسعه این معادن نقش داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر