احیای ۱۴ واحد معدنی کوچک مقیاس در خراسان جنوبی

عصر معدن- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در شش ماه از ابتدای سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی، ۱۴ معدن کوچک مقیاس احیا و راه اندازی شده است.;

احیای ۱۴ واحد معدنی کوچک مقیاس در خراسان جنوبی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما؛ آقای علیرضا عباس زاده در جلسه کارگروه طرح احیا و فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس افزود: معادن کوچک مقیاس باید بتوانند با هم افزایی مثبت، زنجیره ارزش ایجاد کنند.

    وی گفت: از مجموع معادن کل کشور 98.3 درصد کوچک مقیاس هستند که 85 درصد اشتغال بخش معدن و 65 درصد تولید این صنعت را بر عهده دارند.

    عباس زاده با بیان این که شورای معادن استان تلاش می‌کند با ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری بین این واحد‌ها در جهت احیای آن‌ها گام بردارد، افزود: همچنین باید در شورای معدن تمهیداتی اندیشیده شود که مراحل واگذاری معادن تغییر کند تا در صورت عدم فعالیت معدن، پروانه بهره برداری معدنکار لغو شود.

    وی با تاکید بر این که نباید معادن به صورت نامحدود واگذار شود، گفت: باید با بهره گیری از ظرفیت صندوق بیمه سرمایه گذاری معدن، مشکلات نقدینگی معادن کوچک مقیاس حل شود.

    ظرفیت شورای معدن برای احیا معادن بکارگیری شود
    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان این که خواستاریم همه توان و ظرفیت شورای معدن استان در خدمت فعال سازی واحد‌های معدنی کوچک مقیاس قرار گیرد، افزود: خراسان جنوبی در بخش معدن از ظرفیت بالایی برخوردار است و در تنوع معدنی هم از استان‌های برتر در سطح کشور قرار دارد.

    عباس زاده گفت: براساس ذخایر ثبت شده 752 معدن استان در ابعاد کوچک مقیاس بوده که از این تعداد 218 عدد غیرفعال است که باید تلاش کرد تا این واحد‌ها براساس برنامه زمان بندی شده احیا و یا تعیین تکلیف شوند.

    وی ادامه داد: یکی از معضلات حوزه معدن آن است که برخی از افراد محدوده معدنی را اکتشاف و ثبت نموده، اما آن را فعال نکرده اند.

    عباس زاده افزود: بنابر این بخش چشمگیری از ظرفیت معدنی استان معطل مانده که باید تلاش کرد با بهره گیری از ظرفیت شورای معادن استان آنان را تعیین تکلیف کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی