با ۴ روش استخراج از معادن آشنا شوید

عصر معدن- استخراج معادن، در واقع به معنای استخراج مواد معدنی با ارزش یا سایر مواد زمین شناسی از ذخائر یا سپرده‌های موجود در زمین است که معمولاً از سنگ معدن، رگه‌ها، درزها یا شکافها، صخره یا پلاکر استخراج میشوند. این ذخائر، برای معدنکاران یک فراورده و منبع اقتصادی مورد توجهی را شکل می‌دهند.;

با ۴ روش استخراج از معادن آشنا شوید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از گسترش نیوز، برای به‌دست آوردن هر ماده‌ای که نمی‌تواند در آزمایشگاه یا کارخانه از طریق فرآیندهای کشاورزی تولید شود، معدن مورد نیاز است. استخراج معادن به معنای وسیع تری شامل استخراج منابع تجدید ناپذیر از جمله نفت، گاز طبیعی یا حتی آب است، ما در گسترش نیوز نگاهی انداخته ایم به چند روش استخراج از معدن که در ادامه می توانید بخوانید:

    چهار روش اصلی استخراج معادن بدین ترتیب است:

    زیرزمینی، سطح باز (گودالی)، پلاسری و استخراج در محل

    استخراج‌های معادن زیرزمینی هزینه بر تر هستند و اغلب برای دستیابی به ذخایر عمیق تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    استخراج‌های سطحی معمولاً برای دخائری است که از ارزش کمتری برخوردارند و در عمق کمتری هم وجود دارند.

    استخراج پلاسری روشی است که در آن توسط کانالهای رودخانه‌ای، ماسه‌های ساحلی یا سایر محیط‌ها برای گرفتن فلزات با ارزش و سنگین از رسوبات استفاده می‌شود.

    استخراج در محل، که در درجه اول در معدن اورانیوم استفاده می‌شود، شامل انحلال منبع معدنی موجود در عمق زمین و سپس پردازش آن بر روی سطح است، بدون آنکه نیاز باشد سنگ را از سطح زمین حرکت دهیم.
    استخراج معمولی

    استخراج معمولی کنار زدن پوشش گیاهی سطحی، خاک و در صورت لزوم لایه هایی از بستر برای رسیدن به رسوبات سنگین دفن شده می‌باشد. روشهای استخراج معمولی عبارتند از:

    استخراج روباز یا گودالی معادن، که عبارت است از بازیافت مواد از یک گودال باز در زمین. سنگ معدن عمدتاً بِه روش گودالی استخراج میشوند، به جز اینکه به شن و ماسه، سنگ و خشت اشاره داشته باشد.

    روش استخراج لایه ای، شامل جدا کردن لایه‌های سطحی برای آشکار ساختن سنگ معدن  در لایه ‌های زیرین است.
    استخراج از اعماق زمین

    استخراج زیر سطحی، شامل حفاری در درون تونل‌های زمینی یا شفت‌ها بِه منظور دستیابی بِه رسوبات سنگ معدن مدفون و پنهان شده می‌باشد. سنگ معدن از طریق تونل‌ها و شفت‌ها برای پردازش به سطح زمین آورده می‌شود و سنگ‌های بدرد نخور و اضافی را از ان بیرون می‌اورند. استخراج زیر سطحی را می‌توان با توجه به نوع شفت‌های مورد استفاده، روش استخراج یا تکنیکهای مورد استفاده برای رسیدن به ذخائر زیر زمینی طبقه بندی کرد. استخراج رانشی از تونل‌های أفقی در دسترس استفاده می‌کند، برای استخراج شیب، از شفت‌های مورّب قابل دسترس به صورت مورب استفاده می‌شود، و استخراج شافتی از شفت‌های عمودی در دسترس استفاده می‌کند. استخراج معادن در سازه‌ها و بافتهای سنگی سخت و نرم نیاز به تکنیک‌های مختلفی دارد.
    یک استخراج جذاب

    استخراج Highwall یکی دیگر از روشهای استخراج سطحی است که از استخراج متّه‌ای یا اوگر تکامل یافته است. یک نوع استخراج که توسط یک مکانیسم انتقال هیدرولیکی پرتو فشار Pushbeam (PTM) مداوم هدایت می‌شود و در شکاف و درز زغال سنگ نفوذ می‌کند. یک چرخه معمولی شامل ریختن (پرتاب به جلو) و برش (بالا بردن و پایین آمدن برش برای کاهش کل ارتفاع درز ذغال سنگ) است.

    با ادامه چرخه بازیافت زغال سنگ، برش به‌تدریج با سرعت 19.72 پا (6.01 متر) وارد درز زغال سنگ می‌شود. مکانیسم انتقال هیدرولیکی فشار پرتوPushbeam (PTM) سپس بطور خودکار یک فشار مستطیلی به طول 19.72 پا (6.01 متر) (بخش پیچ-نوار نقاله) بین Powerhead و برش را وارد قسمت مرکزی دستگاه می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی