سهم بیش از ۲۷ درصدی بخش معدن در بین واحدهای فعال استانی

عصر معدن- آمار مربوط به واحدهای فعال استانی در بخش معدن وصنایع معدنی گویای سهم ۲۷.۴ درصدی در بین بیش از ۷۰.۹ هزار واحد این بخش در دوره ۱۰ ماهه امسال است.;

سهم بیش از ۲۷ درصدی بخش معدن در بین واحدهای فعال استانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰:۰۰

    گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، جداول آماری وزارت صنعت در این ارتباط حاکی است، 10 ماهه امسال 70 هزار و 921 واحد فعال صنعتی، معدنی و تجاری در قالب 33 گروه فعالیت، مجوز اشتغال دو میلیون و 413 هزار و 311 نفر را کسب کردند.

    سهم کانی غیر فلزی 15.1 هزار فقره

    آمار مورد بررسی گویای آن است که در بخش معدن و صنایع معدنی بیشترین واحد های فعال استانی مربوط به «کانی غیر فلزی» با رقم 15 هزار و 198 فقره ثبت شد که مجوز اشتغال 374 هزار و 268 نفر دارند.

    واحدهای فعال سیمانی در این بخش بیشترین نقش را دارند و شمار نیروی انسانی هم به نسبت دیگر عرصه های مرتبط بیشتر است.

    فلزات اساسی 2.7 هزار واحد فعال 

    همچنین فلزات اساسی نیز در دوره این گزارش تعداد دو هزار و 787 فقره ثبت شد که مجوز اشتغال 178 هزار و 694 نفر را بدنبال داشت.

    بررسی این آمار گویای آن است که فولاد سازان در این بخش سهم عمده دارند و امروز صنعت فولاد کشور رتبه دهم را در جهان به خود اختصاص داده است.

    استخراج سایر معادن

    جداول مربوطه توضیح روشنی از استخراج سایر معادن ندارد که مشمول چه نوع معادنی است، اما تعداد یکهزار و 353 فقره واحد فعال با مجور اشتغال 18 هزار و 414 نفر در این بخش سطح بندی شده اند.

    آمارهای وزارت صنعت گویای آن است که بیش از 10 هزار و 400 معدن دارای پروانه بهره برداری در سطح کشور وجود دارد و از این رقم افزون بر پنج هزار و 600 معدن فعال محسوب می شوند.

    کانه های فلزی 113 فقره

    بررسی جداول یاد شده، حاکی است که تعداد 113 فقره کانه های فلزی در سطح استانها فعال بوده که تعداد 23 هزار و 515 نفر مجوز اشتغال دارند.

    برابر آمارهای این بخش معادن سنگ آهن با توجه به واحد های فولاد سازی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردارند و انتظار می رود با توسعه برنامه اکتشاف در این زمینه آمارها دستخوش تغییر شوند.

    استخراج زغالسنگ و لینیت ..

    شمار واحد های فعال استخراج زغالسنگ و لینیت برابر آمارهای وزارت صنعت در 10 ماهه امسال 22 فقره بود که مجوز اشتغال 882 نفر را بدنبال داشت.

    ایران در شرایط حاضر تنها واحد ذوب اصفهان را دارد که تولیدش به روش کوره بلند و با استفاده از زغالسنگ انجام می شود، انتظار می رود به واحد های کوره بلند در برنامه آتی فولاد افزوده شود که این امر میزان نیاز زغالسنگ را افزایش خواهد داد.

    به گزارش ایرنا، ایران اکنون به عنوان دهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و انتظار می رود در افق 1404 با دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد به جایگاه هفتم ارتقا یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر