فقط ۴۴ درصد ظرفیت تجهیزات صنعتی ایران فعال است

امکان داخلی‌سازی ۵ میلیارد دلار تجهیزات صنعتی وارداتی

عصر معدن- رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران گفت: اکنون فقط ۴۴ درصد ظرفیت سازندگان تجهیزات صنعتی ایران فعال است و با تامین زیرساخت‌ها می‌توان ضمن فعال کردن همه آنها، کشور را از واردات بی‌نیاز کرد.;

امکان داخلی‌سازی ۵ میلیارد دلار تجهیزات صنعتی وارداتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایرنا، امیرعباس اختراعی درباره دیدار اخیر تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب و مباحثی که در آن دیدار مطرح شد، اظهار داشت: در این دیدار معظم‌له ضمن استماع صحبت‌های تولیدکنندگان و صنعتگران، در بیانات خویش به موارد کلیدی و برنامه استراتژیک اشاره کردند و فرمایشاتی داشتند که راهگشا و نقطه عطفی در صنعت تجهیزات صنعتی بود.

    وی افزود: ایشان همه مسوولان را به هدایت، نظارت و حمایت از تولید در راستای بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و قوانین دست و پا گیر توصیه کردند.

    رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران ابراز امیدواری کرد که این دیدار موجب گشایش در حوزه تولید و صنعت کشور شود.

    اختراعی با بیان اینکه در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گزارشی از وضعیت تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی ارائه شد، گفت: در این صنعت سه‌هزار و 500 شرکت فعال در طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و خطوط تولید در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و صنایع غذایی فعال است.

    وی تاکید کرد: این صنعت به خاطر شرایط استراتژیک و حضور مهم فعالان و نخبگان کشور و بسترسازی توسعه فناوری اطلاعات بسیار مهم است.

    امکان داخلی‌سازی 5 میلیارد دلار تجهیزات صنعتی وارداتی/فقط 44 درصد ظرفیت تجهیزات صنعتی ایران فعال است

    رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران اضافه‌کرد: با توجه به ظرفیت این صنعت، میزان فروش این صنعت سالیانه 3.2 میلیارد دلار است، اما متوسط میزان واردات این صنعت به کشورمان 8 میلیارد دلار است.

    وی با اشاره بر اینکه باید جلوی واردات این صنعت به کشور گرفته شود، گفت: اکنون ظرفیت فعال بنگاه‌ها 44 درصد است و با تامین زیرساخت‌ها باید از همه ظرفیت فعال بنگاه‌ها بهره برد که در آن صورت می‌توان از 5 میلیارد دلار واردات تجهیزات صنعتی جلوگیری کرد.

    این فعال اقتصادی خاطرنشان‌کرد: ظرفیت بنگاه‌ها به قدری است که می‌توان بازار کشورهای همسایه را در اختیار گرفت و در همین راستا بسته پیشنهادی و برنامه بلند مدت را ارائه کردیم.

    وی، ضابطه‌مندی در واردات، تمرکز بر تصمیم‌سازی‌ها، تدوین قوانین مناسب، برخورد قاطع و سریع با موارد عدم اجرای قوانین، تعادل در عرضه و تقاضا و انتشار گزارش‌های سالیانه از این صنعت را از جمله مهمترین درخواست‌ها در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر