دو خبر غریب پور از اکتشاف:

اکتشافات جدید به "صدور ۴۰ پروانه" رسید/ دانش و تجهیزات اکتشاف بخش خصوصی به روز می شود

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو دو خبر جدید از حوزه فعالیت های اکتشافی ایمیدرو داد. به گفته غریب پور اقدامات اکتشافی منجر به صدور ۴۰ پروانه اکتشاف شده است. وی در عین حال خبر داد که برنامه "به روز آوری دانش و تجهیزات" مشاوران و پیمانکاران بخش خصوصی اکتشاف به اجرا در می آید;

اکتشافات جدید به "صدور ۴۰ پروانه" رسید/ دانش و تجهیزات اکتشاف بخش خصوصی به روز می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور با ارایه گزارشی از عملکرد ایمیدرو در حوزه اکتشاف اظهار داشت: ایمیدرو در بیش از 400 محدوده اکتشافی مشغول به فعالیت بوده که حاصل آن تاکنون، صدور 40 پروانه اکتشافی برای آن مناطق بوده است.

    وی افزود: در این 40 پروانه، وارد فاز نهایی اکتشاف شده ایم که به معنای ورود به بخش عمومی و تفصیلی است.

    رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: توسعه فعالیت های اکتشافی ایمیدرو در سال های گذشته،‌ نوید بخش، کشف ذخایر جدید برای تامین خوراک کارخانه های فرآوری و در نهایت برنامه های توسعه ای حوزه معدن و صنایع معدنی شده است.

    وی با اشاره به برنامه های ایمیدرو در بخش اکتشاف تاکید کرد: یکی از اهدافی که همزمان پیگیری می کنیم توانمندسازی بخش خصوصی در حوزه مشاوره و پیمانکاری است که این امر نیز به تقویت برنامه های اکتشافی می انجامد.

    وی با یادآوری اینکه ایمیدرو ( به غیر از شرکت های تابعه) توانسته 15 پهنه اکتشافی را طی دو سال اخیر به فراخوان گذارد، اظهار داشت: جلسات متعددی با بخش خصوصی از جمله مشاوران و پیمانکاران با هدف به روزآوری تجهیزات و امکانات برگزار می شود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: با هدف توانمندسازی این حوزه، به دنبال برگزاری دوره های تخصصی آموزشی برای این گروه ها هستیم. در این میان برای پیمانکاران روش های تجهیز و به روز آوری تجهیزات را ارایه خواهیم داد.

    غریب پور گفت: این دوره ها با حضور برترین استادان دانشگاه ها و موسسات داخل و خارج کشور برگزار می شود.

    به گفته وی، ایمیدرو، در حال مذاکره با شرکت های این حوزه برای تجهیز ناوگان حفاری است تا روش ها و تجهیزات جدید حفاری برای شرکت های فعال این حوزه به کار گرفته شود.

    یکپارچگی با نقشه راه

    وی تاکید کرد: وجود نقشه راه معدن و صنایع معدنی با محوریت و نظارت وزارت صنعت معدن و تجارت، سبب ایجاد یکپارچگی در این بخش و جلوگیری از موازی کاری شده است.

    به گفته غریب پور فعالیت های اکتشافی ایمیدرو و شرکت های تابعه طی سال های اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است و طی 5 سال اخیر با افزایش بودجه اکتشاف در مجموعه این سازمان،‌ پروژه های متعددی با همکاری شرکت های خصوصی اجرایی شده است.

    وی در مورد تخصیص بودجه اکتشاف اظهار داشت: ایمیدرو به همراه شرکت های تابعه، سالانه 120 میلیارد تومان برای این حوزه تخصیص داده است که این رقم بر حسب نیاز هزینه می شود. البته باید در نظر داشت که شرکت هایی همچون ملی صنایع مس ایران، بودجه ای جداگانه برای اکتشاف دارند.

    غریب پور در عین حال تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای هزینه در بخش اکتشاف نداریم و با تعریف پروژه های جدید، رقم تخصیص یافته نیز افزایش می یابد.

    غریب پور با یادآوری اینکه پهنه های اکتشافی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت در اختیار ایمیدرو گذاشته شده است، تصریح کرد:‌ فاز شناسایی و پی جویی در 277 هزار کیلومتر مربع به اتمام رسیده و 76 هزار کیلومتر مربع نیز در دست اجرا قرار دارد.

    66 هزار کیلومتر مربع با مشارکت بخش خصوصی

    به گفته وی، 66 هزار کیلومتر مربع از 277هزار کیلومتر مربع با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شده است.

    غریب پور اظهارداشت: ارایه مستندات اکتشافی استاندارد و شفاف سازی داده های معدنی، ‌بستری مناسب برای سرمایه گذاری است.

    وی افزود: بدین ترتیب با کاهش ریسک اکتشاف، سرمایه گذار جذب طرح های اکتشافی می شود که نتایجی همچون هدایت و افزایش سرمایه گذاری در مناطق کم برخوردار،‌ توسعه اشتغال و تامین امنیت در این مناطق را دربر خواهد داشت.

    رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: خوشبختانه بررسی های انجام شده نشان می دهد در پیش گرفتن روند شفاف سازی معرفی و ارایه پهنه های اکتشافی سبب ایجاد اعتماد نزد بخش خصوصی شده است. این امر سبب استقبال شرکت های خصوصی از فراخوان های جذب سرمایه گذار و همچنین افزایش میزان فراخوان ها شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر