منابع معدنی دریای خزر مورد اکتشاف قرار می گیرد

عصر معدن- رئیس سازمان زمین شناسی، با تاکید بر لزوم توجه به طرح زمین شناسی دریایی، گفت: در این طرح منابع معدنی موجود در آب ها را مورد اکتشاف قرار می دهیم که مطالعات زمین شناسی ۵۰۰۰ کیلومتر از سواحل استان گیلان در خشکی و دریا را شامل می شود.;

منابع معدنی دریای خزر مورد اکتشاف قرار می گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، علیرضا شهیدی امروز در جلسه بررسی مخاطرات زمین شناسی استان گیلان، در خصوص طرح تحول زمین شناسی دریایی، اظهار کرد: به جهت تولید اطلاعات پایه و موفق  تهیه طرح های تحول زمین شناسی بسیار مورد نیاز است و این اطلاعات در اختیار سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان ها در جهت تصمیم سازی قرار می گیرد.

    وی با تاکید بر لزوم توجه به طرح زمین شناسی دریایی، گفت: در این طرح منابع معدنی موجود در آبها را مورد اکتشاف قرار می دهیم که مطالعات زمین شناسی سواحل استان گیلان در خشکی و دریا را شامل می شود.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به تلاش‌های انجام شده در خصوص شناسایی آلاینده‌های موجود در دریا، بیان کرد: در تهیه نقشه‌ها آلاینده ها نیز مشخص می شوند و در بحث جانمایی بنادر، پروژه های عمرانی، ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و همچنین رژیم حقوقی دریای خزر این نقشه ها می‌توانند کاربرد داشته باشند.

    شهیدی با اشاره به طرح پایش مخاطرات طبیعی، تصریح کرد: استان گیلان از جمله استان هایی است که مخاطرات طبیعی در آن به وقوع می پیوندد و از این حیث ضرورت دارد که مطالعات در این بخش نیز صورت گیرد.

    اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز، با بیان اینکه مسئله زمین شناسی در گیلان بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: این استان یکی از پرحوادث‌ترین استان‌های کشور است؛ به طوری هرساله تعداد زیادی زمین لرزه و سیل در این استان ایجاد می‌شود.

    وی با اشاره به تلاش برای اجرای درست اقتصاد دریا محور در گیلان گفت: اقتصاد دریا در گیلان هنوز به صورت کامل شکوفا نشده است که بررسی علمی مسائل زمین شناسی در این بخش کمک حال است.

    استاندار گیلان از وجود چهار بندر تجاری و گرشگردی در این استان خبر داد و افزود: از این چهار بندر، سه بندر تجاری و یک بندر گردشگری است که هر کدام نقش موثری در توسعه اقتصاد دریا محور دارند.

    عباسی با اشاره به آغاز اکتشافات نفتی در گیلان عنوان کرد: این امر با اقدامات دقیق کارشناسی و الزامات محیط زیستی در حال انجام بوده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

    وی با تاکید بر لزوم توجه به پایش مخاطرات طبیعی در گیلان، بیان کرد: پایش مخاطرات طبیعی در گیلان بسیار حائز اهمیت است زیرا منجر به کاهش خسارت حاصل از بلایای طبیعی در مناطق روستایی و دور دست می‌شود.

    نماینده عالی دولت در گیلان یکی از معضلات استان در حوزه زمین شناسی را رانش زمین در برخی از مناطق دانست و تصریح کرد: در برخی از روستاها رانش زمین وجود داشته است، از این رو با تمهیدات اتخاذ شده، خانواده‌ها از آن مناطق خارج شدند.

    عباسی با بیان اینکه کم آبی در چشمه‌های استان باید به طور علمی بررسی و بر طرف شود، افزود: مسئله مهم دیگر که در گیلان با آن مواجه هستیم معضل کم آبی چشمه در روستاها است که کشاورزان را با مشکل مواجه می کند.

    وی با ابراز خرسندی از حضور کارشناسان زمین شناسی در گیلان، بیان کرد: حضور کارشناسان زمین شناسی منجر به بررسی مسائل این حوزه شده و سبب بهتر عمل کردن در تصمیم گیری‌ها می‌شود.

    استاندار گیلان با تاکید بر استفاده حداکثری از معادن موجود استان در حوزه‌های مختلف، گفت:  معادن گیلان اکثرا کوهستانی هستند لذا باید از دیگر معادن موجود در گیلان در راستای توسعه در عرصه‌های مختلف استفاده شود.

    عباسی با بیان اینکه کشاورزی نوین گلخانه‌ای در گیلان در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی هواشناسی بسیار در افزایش این‌گونه تولیدات موثر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    به گزارش ایسنا، طرح تحول زمین شناسی کاربردی کشور با حضور استاندار گیلان و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در رشت آغاز به کار کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر