بیم و امیدهای همه‌گیری ویروس کرونا برای تولید و فروش مواد خام معدنی

عصر معدن- «ریو تینتو» می‌گوید مشخص نبودن زمان اتمام همه‌گیری ویروس کرونا و نگرانی‌ها درباره چشم‌اندازهای امواج بعدی ابتلا به این ویروس دورنمای بازار تمامی کالاهای معدنی را در ابهام فرو می‌برد. اگرچه برخی معادن پروژه‌های توسعه‌ای خود را با قدرت ادامه می‌دهند.;

بیم و امیدهای همه‌گیری ویروس کرونا برای تولید و فروش مواد خام معدنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه، این دومین شرکت معدنکاری جهان گفت درحالی‌که تقاضا در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام جهان، همچنان قوی است، بازار مس ایالات متحده همچنان ضعیف باقی مانده است.

    از سوی دیگر بخش آلومینیوم هم با چالش روند کند فروش صنعت اتومبیل‌سازی روبه‌رو است و بازگشت به وضعیت اولیه در اروپا و ژاپن با وجود این‌که این نواحی محدودیت‌های مرتبط با ویروس را برداشته‌اند، امیدوارکننده نیست. «جین-سباستین جکز»، مدیرعامل ریو تینتو گفت: «اگر به وضعیت چین نگاه کنیم، روند بهبود به خوبی مسیر خود را طی می‌کند و این کشور در حال تجربه بهبودی است که می‌تواند پشتوانه تولید سنگ آهن و بوکسیت باشد.»

    او اضافه کرد: «اما من نمی‌توانم با اطمینان بگویم که وضعیت برای دیگر کشورها چگونه خواهد بود. ما  رفته‌رفته شاهد نشانه‌هایی از بهبود در بخش‌های ساختمانی و اتومبیل‌سازی در ایالات متحده و اروپا هستیم، اما روند این بهبود کند است.»

    ریو تینتو که در ماه جاری از تعطیلی یک کارخانه ذوب آلومینیوم زیان‌ساز در نیوزیلند خبر داده بود، روز جمعه هفته گذشته گفت که آینده عملیات دیگرش در ایسلند نیز تحت بازنگری است. به این ترتیب به نظر می‌رسد موج دوم ابتلا به کووید 19 تهدیدی مهم برای اقتصادهای پیشرفته باقی خواهد ماند.

    جکز همچنین اظهار داشت: «در حال حاضر یک عدم اطمینان در بازار وجود دارد چون بی‌تردید موج دوم کووید 19 در راه است اگرچه زمان آن معلوم نیست.»

    از سوی دیگر تحلیلگر اطلاعات بلومبرگ، «یی ژو»، نیز در یادداشتی در روز جمعه گذشته نوشت که عرضه‌کنندگان کالاهای معدنی می‌توانند به دنبال افزایش صادرات خود به چین باشند، چراکه بهبود تقاضا در جاهای دیگر روندی کند دارد و این کشور هم اکنون واردات سنگ آهن و کنسانتره مس را آزاد کرده است.

    این در حالی است که ریو تینتو هشدار داد تنگنای عرضه جهانی مس، با توجه به وقفه‌های مرتبط با کووید 19 که تاکنون حدود 3 تا 4 درصد بر عرضه سالانه تأثیر منفی داشته‌اند، ممکن است بدتر شود. ریو تینتو گزارش داد که تولید مس این شرکت در فصل دوم 3 درصد کاهش داشته است.

    از همین رو قیمت‌های مواد خام صعود کرده‌اند چون معادن اصلی جهان به علت ازدیاد موارد ابتلا به ویروس در بین نیروی کارشان فعالیت‌های خود را متوقف کرده یا عملیاتشان را کند کرده‌اند؛ هر چند که هم‌اکنون نشانه‌هایی در دست است که شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، در حال کاستن از شمار مبتلایان جدید به کووید 19 است.

    ریو تینتو اعلام کرده است که تولید فصلی در اسکوندیدا، بزرگ‌ترین معدن جهان، حتی با وجود کاهش تعداد کارکنان، 2 درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش یافته است. براساس این گزارش تقاضای سنگ آهن در چین قوی باقی می‌ماند و ریو تینتو گفته این شرکت در حال جذب مشتریان جدید برای فروش‌هایی است که از طریق بنادر صورت می‌گیرند. این شرکت همچنین در حال پیشبرد پروژه معدن سیماندو در گینه است و چین در حال به‌روزرسانی طرح‌های یک خط آهن عبوری از گینه و ارزیابی روش‌های حمل مواد در ارتباط با این معدن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر