توسعه معادن غنی آذربایجان‌غربی، تلاشی در مسیر تدبیر و تولید

عصر معدن- آذربایجان‌غربی که به عنوان یکی از مناطق غنی معدنی کشور مطرح است، میزبان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن مواد معدنی از انواع مختلف بوده که سالانه با تدابیر دولت تدبیر و امید برای استخراج دهها میلیون تن، ظرفیتی عظیم را در راستای تولید و اشتغال ایجاد کرده است.;

توسعه معادن غنی آذربایجان‌غربی، تلاشی در مسیر تدبیر و تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، معادن، تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک منطقه و کشور نقش بسزایی دارد و می‌تواند به عنوان زمینه‌ساز عمل به شعار سال یعنی جهش تولید باشد.

    باید به این امر توجه شود که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر منطقه و کشوری منابع معدنی بوده و نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی انکار ناپذیر است.

    بهره‌برداری از معادن عاملی مثبت در رشد و توسعه در تمامی زمینه‌ها بوده و می‌تواند یک منطقه با کشور را از هر نظر تامین و بی‌نیاز به سایر بخش‌ها کند.

    توسعه این بخش می‌تواند موتور محرکه اقتصاد و صنعت را به حرکت درآورد و جهش تولید را برای بخش صنایع رقم بزند.

    در شرایط فعلی، یکی از مهمترین مزیت‌های ایران، تکیه بر منابع معدنی و پتانسیل‌های بالقوه در داخل کشور است که از این طریق و با خلق مزیت رقابتی، تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.

    غنای منابع و ذخایر عظیم معدنی در سطح آذربایجان‌غربی و وجود 51 نوع ماده معدنی از کل 68 ماده معدنی شناسایی شده در سطح کشور، یکی از غنی‌ترین مناطق را از نظر توانایی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت ایجاد کرده است.

    سالانه بیش از 17 میلیون تُن مواد معدنی در آذربایجان‌غربی استخراج می‌شود

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: سالانه 17 میلیون و 680 هزار و 825 تُن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود.

    غلامرضا بابایی اظهار داشت: این میزان از 489 معدن فعال استان استخراج و به مراکز فرآوری در داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود.

    وی ادامه داد: میزان ذخیره قطعی معادن آذربایجان‌غربی یک میلیارد و 221 میلیون و 657 تُن بوده که در این بخش برای پنج هزار و 200 نفر به صورت مستقیم در بخش معدن استان اشتغال فراهم شده است.

    وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری بر روی این معادن سه هزار و 740 میلیارد و 138 میلیون ریال است.

    ارائه تسهیلات به فعالان معدن، نیاز اصلی فعالان این بخش است

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ارائه تسهیلات مناسب به سرمایه‌گذاران بخش معادن آذربایجان‌غربی از نیازهای رشد و توسعه فعالان این بخش است.

    غلامرضا بابایی اظهار داشت:  اجری طرح‌های زیرساختی معادن در سطح استان، جذب و تشویق شرکت‌های دولتی در راستای اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس در استان و اجرای طرح‌های پژوهشی در خصوص ظرفیت‌های معدنی در استان از دیگر نیازهای اصلی این بخش است.

    وی با اشاره به موانع توسعه این بخش نیز گفت: کمبود واحدهای فرآوری مرتبط با نوع مواد معدنی استان، نبود تکنولوژی و علم فرآوری مواد معدنی استراتژیک، مستهلک بودن ماشین آلات و تاسیسات فرآوری مواد معدنی از موانع این بخش است.

    به گفته وی وجود معارضان محلی و موازی کاری ارگان‌های دولتی از دیگر موانع توسعه بخش معدن در آذربایجان‌غربی است.

    51  نوع ماده معدنی در آذربایجان‌غربی وجود دارد

    معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است، گفت: 51 نوع از این تعداد در این استان وجود دارد که در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری است.

    پریسا عابدپور اظهار داشت: معادن به عنوان پیشران اقتصادی در هر کشوری مطرح بوده و باتوجه به گستردگی مواد معدنی و وجود ذخایر با ارزش در سطح استان، سرمایه‌گذاری در این بخش طی سال‌های آینده رشد اقتصادی درخشانی را برای استان خواهد داشت.

    معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: عمده مواد معدنی دارای کاربرد در صنایعی از جماه ساختمانی، آرایشی، بهداشتی، فولاد و نفت و عواملی از این قبیل می‌باشد.

    عابدپور اضافه کرد: صنایع تبدیلی این استان نیز در بخش‌های فرآوری و استحصال طلا، سنگ تزئینی، تولید سیمان، آهک و گچ و صنعت تولید پودرهای میکرونیزه فعال است.

    ١١٧ واحد فرآوری مواد معدنی در آذربایجان‌غربی فعال است

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ١١٧ واحد فرآوری مواد معدنی سنگ، شن و ماسه با هدف جلوگیری از خام فروش مواد معدنی در این استان فعال است.

    عابدپور افزود: ٣٩ واحد از این تعداد در بخش سنگ‌بری انواع سنگ تزیینی فعال بوده و برای 5١٩ نفر در این بخش اشتغال‌زایی شده‌است.

    وی ادامه داد: ظرفیت تولید این تعداد واحد سنگ‌بری بیش از ٨٢٧ هزار تن انواع سنگ تزیینی در سال برآورد می شود.

    وی بیان کرد: همچنین ٧٨ واحد در حوزه فرآوری شن و ماسه در آذربایجان‌غربی فعال است که در این واحدها ٨4٧ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ظرفیت تولید این تعداد واحد فرآوری شن و ماسه بیش از هشت میلیون و ٣٢٣ هزار تن در سال است.

    عابدپور بیان کرد: همچنین با هدف جلوگیری از خام فروش مواد معدنی این استان واحد کنسانتره سنگ آهن و واحد فرآوری خاک نسوز با سرمایه‌گذاری ١٨۰ میلیارد ریال در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود.

    وی تاکید کرد: ١٣۰ میلیارد ریال از این میزان برای احداث واحد کنسانتره سنگ آهن درنظر گرفته شده است و با راه‌اندازی این واحد برای ١۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

    وی ادامه داد: مواد اولیه واحد فرآوری کنسانتره سنگ آهن از پنج معدن آهن موجود در استان تامین خواهد شد.

    وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب موجود در منطقه در زمینه فرآوری خاک نسوز، گفت: برای راه‌اندازی این واحد 5۰ میلیارد ریال سرمایه در نظر گرفته شده است.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای طرح‌های فرآوری معدنی طی سال‌های اخیر در استان اظهار داشت: در حال حاضر سه واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می‌شود.

    به گزارش ایرنا بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود ولی معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده‌ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.

    اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

    آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.

    محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ' اشنویه – خوی'، 'مریوان – مهاباد' و شاهین دژ – ماهنشان' قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر