مدفن نیم درصد از طلای جهان پیدا شد

عصر معدن- مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور گفت: بررسی ها و تحلیل های انجام شده در آذربایجان غربی بیانگر وجود نیم درصد از طلای جهان و ۳۱ درصد از طلای کشور در خاک این استان است.;

مدفن نیم درصد از طلای جهان پیدا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، عبدالحمید سرتیپی با بیان این مطلب در ادامه افزود: سازمان زمین شناسی ذخایر معدنی این استان را 1.1 میلیارد تن برآورد کرده که از این ذخایر یک میلیارد تن مصالح سنگ لاشه و سنگ آهک است.
    وی بیان کرد: 6 تا 7درصد از باقیمانده ذخایر معدنی استان فلزات هستند که 90 درصد منابع این فلزها توسط سازمان زمین شناسی، شناسایی و معرفی شده است.
    سرتیپی با بیان اینکه مواد معدنی از مزیت های استان محسوب می شود، گفت: تمامی ابعاد فعالیت های زمین شناسی اعم از بخش خاک های کواترنر، زمین شناسی مهندسی، پزشکی، رسوب شناسی، کشاورزی، ژئوشیمیایی و زیست محیطی در این استان نمود عینی دارد.
    سرتیپی با اشاره به زمین شناسی پزشکی در استان، افزود: برخی از منابع موجود در طبیعت که می تواند باعث شیوع برخی بیماری ها شود و تا حدی به منابع آبی و خاکی نیز مرتبط می باشد، مورد مطالعه این سازمان است.
    وی گفت: مصداق های بسیاری در این زمینه وجود دارد که وجود سلنیوم در برخی مناطق استان که باعث مشکلات استخوانی می شود، وجود فلوراید بالا در آب برخی مناطق که موجب پوسیدگی دندان ها می شود یا وجود آرسنیک در منابع که باعث افزایش سرطان می شود از جمله آنهاست.
    سرتیپی افزود: در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی تفاهم نامه همکاری منعقد شده و شناسایی کامل موارد مشابه و رفع مشکلات جزو اولویت هاست.
    وی گفت: در صورت تامین منابع مالی این اطلاعات منسجم تر و هدفدارتر تولید و موجب توسعه پایدار می شود.
    مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور درباره فعالیت های این بخش در زمینه کشاورزی، افزود: این سازمان مسوول پهنه بندی خاک نیست ولی در این زمینه اعلام آمادگی کرده است زیرا در زمینه آنالیز خاک و پهنه بندی یکسری اطلاعات از قبل در اختیار سازمان زمین شناسی است که می تواند در زمینه زراعی و مشخص کردن نوع کشت بر اساس شاخص های موجود بسیار موثر باشد.
    سرتیپی بیان کرد: اگر استان خواهان تحول در بخش کشاورزی است باید بر اساس این داده ها محصولات مشخصی کشت شود.
    وی ادامه داد: هم اکنون دشت های ارومیه بررسی شده و نوع خاک مشخص شده و نوع کشت های مناسب با خاک نیز بررسی شده است.
     یکی از پایه های توسعه ای استان موضوع معادن است که می تواند در تولید ثروت در آذربایجان غربی تاثیر مهمی داشته باشد.
    آذربایجان غربی از لحاظ تنوع و غنای مواد معدنی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است؛ طلا، نقره، سنگ آهن، مس و پلی متال ها از باارزش ترین ذخایر معدنی شناسایی شده در این استان به شمار می رود.
    بر اساس اعلام کارشناسان 2 پهنه معدنی مستعد به مساحت هفت هزار و 200 کیلومترمربع در شمال و جنوب آذربایجان غربی وجود دارد.
    محدوده های این پهنه ها بر اساس ساختار زمین شناسی و امکان وجود کانی زایی از نوع فلزی و غیرفلزی شامل سنگ آهن، کرومیت، مس، منگنز و طلا تعیین شده و تاکنون کانی زایی کرومیت، مس و آهن در این محدوده ها تشخیص داده شده است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر