انجام بیش از ۱۵۰ عنوان پروژه و پیمایش زمین شناسی مهندسی و مخاطرات طبیعی

آغاز پروژه ۹ برگ نقشه زمین شناسی به مقیاس یکصدهزارم در منطقه کویر لوت برای اولین بار

عصر معدن- در سال گذشته(۱۳۹۸) بیش از ۱۵۰ عنوان پروژه و پیمایش زمین شناسی مهندسی و مخاطرات طبیعی در حوزه زمین لرزه، فرونشست، سیل، گرد و غبار و زمین لغزش توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کشور به انجام رسید.;

آغاز پروژه ۹ برگ نقشه زمین شناسی به مقیاس یکصدهزارم در منطقه کویر لوت برای اولین بار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، سال 1398 مصادف با شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بوده است. این سازمان طی 60 سال سابقه و تجربه، تمامی مساحت کشور را تحت پوشش نقشه های زمین شناسی در مقیاس 1:250000، 1:100000، نقشه‌های ژئوشیمیایی 1:100000 و ژئوفیزیک هوایی 1:250000، قرار داده است.

    در خلال این سال‌ها، همچنین صدها پروژه اکتشاف در قالب طرح اکتشاف سراسری از جمله فسفات، پتاس، منیزیت، منگنز، خاک‌های صنعتی، بوکسیت و عناصر نادر خاکی، اکتشاف زون‌های 20 گانه اول، 20 گانه دوم، پهنه های اکتشافی در فاز شناسایی- پی جویی اجرا شده است که از اطلاعات پایه خوبی برخوردار است.

    این سازمان در حال حاضر نیز در حال تهیه نقشه‌های زمین شناسی در 6 لایه اطلاعاتی و ژئوشیمیایی 1:25000 و برداشت ژئوفیزیک هوایی با خطوط پروازی 250 متر است که روشی مناسب و به صرفه د کشف ذخایر پنهان معدنی به حساب می‌آید.

    اکتشافات ژئوفیزیک هوایی این سازمان در سال 1398 نیز 35 هزار کیلومتر خطی بوده است. میزان برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی که برای سال گذشته هدف گذاری شده بود، 30 هزار کیلومتر خطی بوده که با انجام 35 هزار کیلومتر خطی از برنامه هدف گذاری شده نیز فراتر رفت.

    در حوزه تهیه نقشه های مهندسی و مخاطرات زمین شناسی مانند زلزله، ریزگرد، سیل، فرونشست، تغییرات اقلیم و دریایی و... نیز 35 ورقه نقشه تهیه شد و تعداد نقشه های زمین شناسی کاربردی تهیه شده در مقیاس‌های مختلف نیز 47 ورقه نقشه بوده است که هدف تعیین شده را محقق ساخت.

    شایان ذکر است که در همین راستا در سال گذشته(1398) بیش از 150 عنوان پروژه و پیمایش زمین شناسی مهندسی و مخاطرات طبیعی در حوزه زمین لرزه، فرونشست، سیل، گرد و غبار و زمین لغزش در کشور به انجام رسید و 6 عنوان نقشه ملی مخاطرات کشور انتشار یافت.

    آغاز پروژه 9 برگ نقشه زمین شناسی به مقیاس یکصدهزارم در منطقه کویر لوت برای اولین بار

    همچنین در سال 1398 پروژه 9 برگ نقشه زمین شناسی به مقیاس یکصدهزارم در منطقه کویر لوت برای اولین بار در کشور آغازشد و طرح جامع مطالعات زمین شناسی دریایی در جنوب کشور مورد تدوین قرار گرفت و تدوین طرح برای دریای خزر و سواحل شمالی نیز شروع گردید.

    در حوزه شناسایی، پی جویی، اکتشافات عمومی و تفصیلی پتانسیل های معدنی نیز 100 هزار کیلومتر مربع هدف گذاری شده بود که با انجام 120 هزار کیلومتر مربع، این سازمان از برنامه تعیین شده جلوتر بوده است.

    در این حوزه عملیات واگذاری و آزاد سازی 60 محدوده اکتشافی در کشور در سال 1398 آغاز شد که 3 محدوده پلی متال ندوشن، بردسکن و خواف-زیارو و همچنین 3 محدوده طلای آخی کمال، مودی و خلیچیان واگذار شد.

    در حوزه آنالیز نمونه‌های زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز 28 هزار نمونه انجام شد و سازمان در این بخش نیز از رقم 27 هزار نمونه هدف گذاری شده فراتر رفت.

    گفتنی است که در سال گذشته پتانسیل یابی و ارزیابی ژئوفیزیک برای یک محدوده در کشور( استان البرز) نیز به انجام رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر