لزوم اجرا و پیاده‌سازی پایگاه آنلاین و جامع"زمین‌شناسی نظامی"

عصر معدن- سید علیرضا آشفته، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور ژئودالامپر در یادداشتی اختصاصی برای «عصرمعدن» نوشت:;

لزوم اجرا و پیاده‌سازی پایگاه آنلاین و جامع"زمین‌شناسی نظامی"
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    آگاهی از مشکلات نظامی، برتری‌های پدافندی و استفاده بهینه از زمینی که عملیات نظامی روی آن انجام می‌شود، بدون آگاهی و شناخت زمین‌شناسی نظامی ممکن نیست. سوابق جنگ‌های منطقه و وجود گروهک‌های تروریستی گوناگون به ویژه در اطراف کشور لزوم توجه بیشتر به تهیه پایگاه جامع از منابع طبیعی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نظامی را پیش از بحران لازم می‌کند. منطقه درگیر در جنگ و سازندهای موجود و ارتباط آن با مسائل نظامی همچون امکان یافتن پناهگاه‌های طبیعی، امکان حفاری سطحی و زیرزمینی(تونل‌های نظامی)، حفر و پایداری سنگر، فوندانسیون سازه‌های نظامی، امکان یافتن آب‌های زیرزمینی قابل شرب و سایر عوامل باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
    مراکز حساس نظامی، اقتصادی و جمعیتی از نظر داخلی و بین‌المللی و اینکه کدام مناطق زمین نقاط حساس و استراتژیک هستند حائز اهمیت است. کارهای کارتوگرافی و تفسیر آن و شناخت ناهمواری‌های زمین و منابع طبیعی به عنوان ابزاری کاربردی در مسائل نظامی تلقی می‌شود.
    شناسایی ویژگی‌های زمین‌شناسی مناطق و اشکال متنوع ساختاری رخنمون‌‌یافته از جملات اقدامات اساسی و زیربنایی در مکان‌یابی با رویکرد پدافند غیرعامل است. استتار و اختفای تجهیزات نظامی و حیاتی مورد نیاز برای استقرار، بالاخص در مناطق مرزی و مکان‌یابی صحیح با شناخت توپوگرافی منطقه میسر خواهد شد.
    خاک‌های خشک غیر ماسه که باعث توقف و کندی حرکت خودروهای سنگین می‌شوند بر حمل و نقل نیز تأثیر می‌گذارند. "سیلت" اشباع شده بعد از عبور چند خودرو به گل و لای نرم تبدیل می‌شوند. رس مرطوب برای عبور خودروهای نظامی وضعیت دشواری را فراهم می‌کند، زیرا بر اثر رطوبت حالتی چسبنده پیدا کرده و مانع سرعت خودرو و از دست دادن کنترل آن می‌شود و حتی در وضعیتی نه چندان دشوار، خودروهای نظامی قادر به بالا رفتن از شیب‌ها نیستند و در سرازیری به سرعت سر می‌خورند.
    با توجه به این موارد، لزوم ایجاد پایگاه آنلاین و جامع از اطلاعات گفته شده با دسترسی آسان و سریع در هر لحظه برای مدیران ارشد و میانی کشور و تصمیم‌گیرندگان امری حیاتی است. این کار با استفاده از روش‌های نوین زمین‌آماری و نرم‌افزاری موجود در کشور امکان‌پذیر است و ساماندهی این اطلاعات نیازمند تخصیص بودجه برای این طرح ملی است.
    امروزه با توجه به ارسال ماهواره‌های مختلف و گستره وسیعی که دورسنجی جهت توسعه مسائل علمی به ما داده است، دیدگاه‌ها نسبت به تحلیل مسائل علمی دقیق‌تر و متنوع‌تر شده است. تکنیک سنجش از دور و سیستم اطلاعات مکانی به مثابه ابزاری ما را در تحلیل مسائل مختلف در زمینه‌های گوناگون علمی یاری می‌رساند و داده‌های فضایی را تجزیه و تحلیل، مدیریت و بهره‌وری علمی کرده و پیش‌بینی‌های مختلف را به نمایش در‌می‌آورد و این امر را برای ما آسان کرده است .
    استفاده مؤثر از برتری اطلاعاتی در درگیری نظامی یک محیط فعال را برای فرمانده ایجاد می‌کند تا به کمک آن راهبردهای ابتکاری، اصول عملیاتی و مانورهای رزمی را اجرا کند و برای دست یافتن به این درجه از اثربخشی عملیاتی چاره‌ای جز جمع‌آوری اطلاعات دفاعی برای یک ارتش وجود ندارد.
    نادیده گرفتن هر یک از اطلاعات مکانی در پیشرفت عملیات و دستیابی به اهداف آن اثر مستقیم دارد، چون اطلاعات مکانی به خدمت جنگ آمده است و فناوری‌های نوین GIS, RS با تغییر تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها و رویه‌ها منجر به افزایش ظرفیت‌های کسب اطلاعات و توانمندی فرماندهی در کنترل نیروهای عملیاتی و ارتقا مدیریت نبرد در مراحل قبل، حین و بعد از حمله یا دفاع می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر