رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور اعلام کرد:

ایجاد اشتغال معادن کوچک مقیاس ۱۰ برابر معادن بزرگ

ضرورت توجه به سرمایه گذاری در معدنکاری کوچک و متوسط مقیاس

عصر معدن- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: معادن کوچک مقیاس دارای اهمیت هستند و از آنجا که این معادن در کشور گسترده هستند، می‌توانند برای مناطق کمتر توسعه‌یافته اشتغال‌آفرینی کرده و آبادانی به ارمغان آورند.;

ایجاد اشتغال معادن کوچک مقیاس ۱۰ برابر معادن بزرگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، علیرضا شهیدی افزود: بسیاری از کارشناسان حوزه معدن بر این باورند که ذخایر معادن کوچک تا 2050 تمام می‌شود و در این سال دیگر هیچ معدن کوچکی نخواهیم داشت.

    وی گفت : برای حل این مشکل باید به اکتشاف ذخایر پنهان روی آورد و باتوجه به برآورد کارشناسان مبنی بر اینکه ذخایر معادن کوچک تا 30 سال آینده تمام خواهد شد، سوال این است که آیا توانسته‌ایم از تمام ظرفیت معادن کوچک استفاده کنیم و اینکه حال که این مواد معدنی رو به اتمام هستند آیا کاری برای اکتشاف ذخایر پنهان انجام ‌شده است.

    شهیدی با اشاره به اینکه معادن کوچک‌مقیاس چه ویژگی‌هایی دارند، با بیان اینکه به ‌کارگیری نیروی انسانی گسترده به ‌ویژه در مناطق کمتر توسعه ‌یافته از جمله ویژگی‌های بارز این دسته از معادن است، گفت: در واقع معادن کوچک به‌دلیل گستردگی و تنوع می‌توانند نیروی انسانی زیادی را مشغول کار کنند.
    وی در بیان دیگر ویژگی‌‌های مثبت این حوزه افزود: با فعالیت معادن کوچک‌مقیاس تامین نیاز بازارهای محلی، گستردگی تولیدات، هزینه تولید پایین و تعداد بالای ذی‌نفعان باعث شده اقتصاد محلی رونق پیدا کند و نقش این معادن دوچندان شود.

    به گفته وی، معادن کوچک‌مقیاس 10 برابر معادن بزرگ اشتغال ایجاد کرده، انرژی کمتری مصرف و گاز گلخانه‌ای کمتری نیز تولید می‌کنند و تمام این موارد باعث شده این دسته از معادن نقش تاثیرگذاری در توسعه پایدار مناطق کمترتوسعه‌یافته داشته باشند.

    شهیدی، در ادامه به اتمام ذخایر معادن کوچک تا سال 2050 اشاره و تاکید کرد: هرچند سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به موضوع توسعه معادن کوچک ورود پیدا نکرده، اما پایش مواد معدنی در تمام دنیا برعهده چنین سازمانی‌ است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که با اتمام ذخایر معادن کوچک‌مقیاس چه باید کرد، گفت: اکتشاف ذخایر پنهان از جمله مواردی است که در نبود معادن کوچک باید مورد توجه قرار گیرد و نبود تعادل بین حجم سرمایه‌گذاری و اکتشاف در دنیا، پیش‌بینی کاهش میزان سرمایه‌گذاری در بخش اکتشافات سطحی و بالا رفتن هزینه اکتشافی و معدنکاری در دنیا باعث شده به این مورد بیشتر توجه شود.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: گرچه هزینه اکتشاف ذخایر پنهان بسیار بالاست اما با ‌توجه به بزرگ بودن ذخیره اقتصادی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی با تاکید بر اهمیت توجه به ذخایر پنهان گفت: از آنجا که تا سال 2050 معدنکاری کوچک و متوسط مقیاس رو به تعطیلی می‌رود و معدنکاری بزرگ‌مقیاس سیر صعودی را طی خواهد کرد، انتظار می‌رود به توسعه اکتشاف ذخایر پنهان توجه شود.

    شهیدی درباره وضعیت ذخایر پنهان با بیان این‌که پیش‌بینی تقاضای برخی مواد معدنی تا 2026 نشان می‌دهد سرب و روی، مس، طلا و اورانیوم روند رو به رشدی خواهند داشت؛ گفت: به این صورت که تولید طلا 5 برابر، مس 3 برابر، اورانیوم 4 برابر، سرب 2.5 و روی 3 برابر خواهد شد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که وضعیت ذخایر پنهان به چه صورت است، گفت: متاسفانه وضعیت مبهمی از ذخایر پنهان در ایران وجود دارد، چراکه هنوز به‌ صورت جدی اقدامات بزرگی در کشور انجام‌ نشده است.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: برای این مهم، ژئوفیزیک هوایی و حفاری‌های مبتنی بر کار کارشناسی کمک بزرگی می‌کند که به‌ طور حتم باتوجه به جایگاه زمین‌شناختی کشور ما دارای ذخایر معدنی در کلاس جهانی است که باید به‌صورت جدی به اکتشاف آن بپردازیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر