فعالیت های زمین شناسی گیلان در کاهش مخاطرات ضروری است

عصر معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه فعالیت های زمین شناسی در این استان در کاهش مخاطرات امری ضروری است، گفت: وضعیت رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب ها و معادن گیلان نیاز به مطالعات علمی و گسترده زمین شناختی دارد.;

فعالیت های زمین شناسی گیلان در کاهش مخاطرات ضروری است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شبستان،، فرهاد دلق پوش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در نشست با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که در محل این سازمان برگزار شد، اظهارکرد: افزایش فعالیت های سازمان زمین شناسی با توجه به اقلیم جغرافیایی استان گیلان در کاهش مخاطرات بسیار ضروری است.

    وی با بیان اینکه وضعیت رسوبات سواحل دریای خزر، تالاب ها و معادن استان گیلان نیاز به مطالعات علمی و گسترده زمین شناختی دارد، افزود: این وضعیت باید به نحو درستی مورد بهره برداری قرار گیرند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بر نمونه برداری از مناطق مختلف این استان تاکید کرد و گفت: مطالعات و آزمایشات منطقه ای در استان گیلان حساس است.
    دلق پوش اظهارکرد: حفظ اقلیم طبیعی استان و بهره برداری صحیح از منابع مستلزم داشته های علمی مناسب جهت جلوگیری از کاهش آسیب هاست.
    وی ادامه داد: پیدایش و شناسایی گسل ها را که حاصل یک سری فعل و انفعالات در زمین است و گیلان نیز از وجود این گسل ها مستثنی نیست و تیم علمی و تحقیقاتی توانمندی باید مطالعات کاربردی آن را انجام دهند.
    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به نیاز پروژه های عمرانی به مصالح معدنی، تصریح کرد: هم اکنون جهت تکمیل و اتصال راه آهن بین المللی آستارا - آستارا به رشت که از جمهوری آذربایجان به گیلان می‌آید و باعث جابه جایی و ترانزیت 20 میلیون تن کالا در سال خواهد شد که نیاز شدید به مصالح معدنی دارد و برخی از تصمیمات کلان و محدودیت های ملی در بخش معدن در جهت پیشرفت پروژه های عمرانی باید برطرف شود.
    دلق پوش اتخاذ و رویه درست در برداشت مواد معدنی از جلگه ها و بستر رودخانه ای گیلان را بسیار حائز اهمیت دانست و از این نشست به عنوان تحول در بحث زمین شناسی استان یاد کرد و گفت: باید مطالعات علمی دقیق و سیاست واحدی را برای بهره برداری از مواد معدنی جلگه ای با پشتوانه تحقیقاتی برای استان انجام شود که همت کارشناسان فنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی را می‌طلبد.

    برگزاری همایش علوم زمین در اردیبهشت سال جاری

    راضیه لک، رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این نشست، اظهارکرد: این سازمان تاکنون 36 همایش زمین شناسی برگزار کرده است.

    وی از برگزاری همایش « علوم زمین» همزمان با روز زمین پاک در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حاشیه این همایش قرار است دو سند همکاری با سازمان محیط زیست و دیگری با مرکز پژوهش های اقیانوس شناسی امضا شود، تصریح کرد: امضای این سند در نوع خود تاثیر بسزایی در استان گیلان ایجاد می‌کند. لک گفت: در یکی از بندهای این سند همکاری به بررسی دریاچه کاسپین می‌پردازد که برای اولین بار قرار است مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و اطلاعات بسیار ارزشمندی در این حوزه به استان اضافه می‌شود که تاکنون انجام نشده است.

    گفتنی است، این نشست در راستای تعمیق و گسترش فعالیت های زمین شناسی در استان گیلان برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر