طلا داغِ داغ است

عصر معدن- معاون پیشین اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره روند تشکیل موادمعدنی گفت: ما انواع طلا را در جهان داریم که در شرایط مختلف و قرارگرفتن در محیط کم حرارت، متوسط و پرحرارت ساخته می‌شوند.;

طلا داغِ داغ است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۰۰

    بهروز برنا در گفت وگو با «عصرمعدن» با اشاره به وجود ذخایر مختلف طلا اظهار کرد: ژنزهای مختلفی از طلا می‌تواند شکل بگیرد. به عنوان مثال کمربندهای طلادار با سیستم‌های پورفیر در حاشیه گسترش اقیانوس‌ها به وجود می آیند.
    به گفته وی، تیپ‌های طلا موجود در ایران مختلف هستند و می‌توان به تیپ کارلین زرشوران و آق‌دره که از مهمترین آنهاست اشاره کرد که در تشکیلات کربانته شکل گرفته اند. یا تیپ‌های کوهزایی را که در سنندج سیرجان به وجود آمدند و تیپ های رگه ای را در ارومیه دختر و شرق ایران شکل گرفتند.
    عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران در ادامه سخنانش افزود: در واقع رخداد طلا در پلیت ایران متنوع است و کمربند سنندج سیرجان و ارمیه دختر و بخش‌هایی از ایران مرکزی می‌تواند مهمترین بخش‌ها برای زایش طلا باشد.
    برنا ادامه داد: حداقل دما برای تشکیل طلا باید 180درجه به بالا باشد. به عنوان مثال اگر دما 90درجه باشد امکان تشکیل طلا وجود ندارد. البته طلا به عنوان فلز همراه نیز می‌تواند باشد به عنوان مثال در کنار آنتیموان، جیوه، آرسنیک می‌تواند شرایطی وجود داشته باشد که طلا به شکل اپی درمال تشکیل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر