کاهش چالش سنگ‎زنی الماس با دستگاه‌های سنگ‌زنی نانومتری

عصر معدن- یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روش‌های سنگ‌زنی با دقت نانومتری ارائه کردند و این روش از چالش‌ ایجاد ترک‌های بیشتر بر روی الماس جلوگیری می‌کند.;

کاهش چالش سنگ‎زنی الماس با دستگاه‌های سنگ‌زنی نانومتری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، سنگ زنی، عملیات براده‌برداری است و طی آن مواد اضافه را از روی قطعه از طریق سایش بر می‌دارد. معمولاً فرآیند سنگ‌زنی مرحله نهایی کار روی قطعه است که بعد از آن کیفیت سطح کار بالا خواهد رفت.

    در این راستا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت انواع ابزارهای الماس قیراطی (درسرهای صنعتی) شده است.

    سعید برادر کرداوغلی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تولید ابزارهای تراش الماس‌های قیراطی و درسرهای صنعتی را از زمینه‌های فعالیت این شرکت نام برد و گفت: با انجام مطالعات انواع ابزارهای الماس قیراطی (درسرهای صنعتی) از جمله درسرهای تک قیراطی Single Point و مولتی پوینت Multipoint و انواع تیغه‌ای Blade شدیم.

    وی مهم‌ترین بخش صنعت سنگ‌زنی فلزات را تمیز کردن براده‌های آهن از روی قطعه سنگ‌زن دانست و خاطر نشان کرد: کامل بودن صیقل در روی قطعات منوط به تمیز کاری قطعه سنگ‌زن است.

    برادر کرداوغلی اظهار کرد: اگر ترک در الماس وجود داشته باشد، در حین کار به دلیل حرارت بالای الماس و داغ شدن تا دمای 1400 درجه سانتی‌گراد و سرد شدن سریع آن و در نتیجه ایجاد فاصله بیشتر در ترک‌ها می‌شود که راهکاری برای این چالش ارائه کردیم.

    وی با اشاره به مکانیزم دستگاه سنگ‌زن تولید شده در این شرکت، ادامه داد: دستگاه سنگ‌زن شامل یک موتور گرداننده سنگ با سرعت مورد نیاز و یک بستر برای نگهداری قطعه کار درون فیکسچر است و ماشین سنگ‌زنی در حین عملیات سایش قطعه حرارت قابل توجهی نیز تولید می‌کند.

    کرداوغلی با بیان اینکه از این رو نیاز به خنک‌کننده است تا دما بیش از تحمل قطعه الماس افزایش نیابد، یادآور شد: حتی خنک‌کننده نیز در مواقعی می‌سوزد ولی وقتی در سنگ زنی‌های با دقت بالا حدود 200 نانومتر انجام شود، حرارت کمی تولید می‌شود و از این طریق نیاز به سیستم‌های خنک کاری نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر