غول‌های "الماس" در دنیا

عصر معدن- هزاران سال است که تصور می‌رود الماس‌ها خوش اقبالی می آورند و این سنگ های قیمتی یک صنعت چند میلیارد دلاری هستند با این‌ همه در مقایسه با طلا، بخش کوچک‌تری به حساب می‌آیند.;

غول‌های "الماس" در دنیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، در سراسر جهان حدود 38 معدن الماس معروف وجود دارد و بزرگترین معادن الماس در دست بزرگترین شرکت‌های الماس است. این شرکت‌ها فرآیند استخراج، رده بندی و فروش الماس‌ها به جواهرسازان و تولیدکنندگان را انجام می‌دهند.

    معدنکاران و تولیدکنندگان، الماس‌های خام را استخراج کرده و آنها را می‌فروشند و پس از آن، برشکاران الماس‌ها را خریداری کرده و به برش دادن و صیقل دادن آنها می‌پردازند. جواهرسازان نیز محصول نهایی را تولید کرده و فروشندگان این جواهرات نهایی را به مصرف کنندگان می‌فروشند.

    شرکت‌های بزرگ متعددی وجود دارند که در کار الماس هستند اما برخی از آنها از هر جهت در این حوزه غول به شمار می‌روند و بزرگترین، قوی‌ترین و معروفترین شرکت‌ها در بازار هستند. این شرکت‌ها سال‌هاست بازار الماس را تحت سلطه دارند و همچنان قوی هستند. وب سایت "تن اینسایدر" در گزارشی به معرفی 10 شرکت الماس برتر جهان در سال 2017 پرداخته که عبارتند از:

    1- دوبیرز

    قدرتمندترین، معروفترین و ثروتمندترین شرکت الماس، دوبیرز است. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های الماس است که 125 سال قدمت دارد. نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد این شرکت با انگیزه کنترل عرضه الماس پا به عرصه فعالیت گذاشت و در حالی که ابتدا هیچ قدرتی نداشت، به تدریج تصمیم‌گیری درباره نرخ الماس‌ها را آغاز کرد. این شرکت رتبه برتر را در فهرست 10 شرکت الماس بزرگ جهان در سال 2017 در اختیار داشت.

    2- الروسا

    الروسا بزرگترین شرکت الماس روسیه است. این شرکت الماس روسی نه تنها در روسیه معروف است بلکه یکی از بزرگترین شرکت‌های الماس جهان به شمار می‌رود. این شرکت الماس یک معدن در روسیه است و همین یک معدن، الروسا را یکی از قوی‌ترین شرکت‌های الماس در جهان ساخته است. این معدن حدود چهار میلیارد دلار الماس دارد و الروسا تنها مالک آن است. البته الروسا معادن دیگری نیز در روسیه و سیبری دارد.

    3- ریوتینتو دایاموندز

    عنوان سومین شرکت الماس بزرگ جهان در سال 2017 به ریوتینتو رسید که یکی از قوی‌ترین، معروفترین و ثروتمندترین شرکت‌های الماس در جهان است. محبوبیت و موفقیت این شرکت الماس با این حقیقت آشکار می‌شود که از مرحله معدنکاری تا عرضه به بازار فعالیت دارد. ریوتینتو الماس‌ها را استخراج کرده و سپس تمامی مراحل ارزیابی، برش، صیقل و همه پروسه‌های مهم دیگر را انجام می‌دهد و عرضه الماس‌ها به بازار همگی تحت نظر این شرکت انجام می‌شود. این شرکت در پنج قاره فعالیت می‌کند و سه معدن دارد که در نقاط مختلفی هستند. یکی از این معادن در استرالیا است که در جهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده الماس‌های صورتی زیبا معروف است. ریوتینتو دایاموندز یکی از قوی‌ترین شرکت‌های الماس در کل جهان است.

    4- دبسوانا دایاموند

    شرکت دبسوانا دایاموند در رتبه چهارم قرار گرفته و یکی از معدود شرکت‌هایی است که مقرشان خارج از دنیای غرب است. مقر این شرکت در بوتسوانا است که در این کشور چهار معدن دارد. این شرکت معدنی به رشد و توسعه بوتسوانا که تا چندی قبل یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود، کمک کرده است. پس از آغاز فعالیت دبسوانا دایاموند، وضعیت بوتسوانا نیز تغییر کرد و اکنون این کشور اگرچه ثروتمند نیست اما از نرخ رشد اقتصادی سریعی برخوردار است.

    5- شرکت دومینیون دایاموند

    شرکت دومینیون دایاموند در تورنتوی کانادا مستقر است و در ابتدا به نام "هری وینستون دایاموند" فعالیت می‌کرد. این شرکت که در سال 1994 فعالیتش را آغاز کرد، در میان بزرگترین شرکت‌های الماس جهان قرار دارد. دومینیون دایاموند معادنی در کانادا دارد و همراه با گروه ریتونیتو، معادن الماس را اداره می‌کند. آنها مشترکا یکی از معروفترین معادن الماس جهان را که دیاویک واقع در "لک دو گراس" است، اداره می‌کنند. حق معدنکاری و مالکیت این معدن در دست دومینیون است.

    6- لوکارا

    ششمین شرکت الماس بزرگ جهان در سال 2017 لوکارا بود که کانادایی است. این شرکت در فعالیت خود افت و خیز زیادی را تجربه کرده و در چند سال گذشته حدود 26 درصد ارزش خود را از دست داده است. اما به حد کافی اقبال داشته تا این ضرر را تحمل کرده و بهبود پیدا کند. دلیل تغییر ناگهانی در سرنوشت این شرکت، کشف بزرگترین الماسی بوده که تاکنون مشاهده شده است. این شرکت بزرگترین الماس جهان به وزن 1111 قیراط را کشف کرد که نقطه عطفی در سرنوشتش بود. این الماس به اندازه‌ای بزرگ بود که حتی در اسکنرهای این شرکت جای نگرفت. این شرکت الماس را به اروپا فرستاد که میزبان بازارهای الماس است و این الماس در آنجا مورد ارزیابی قرار گرفت.

    7- پترادایاموندز

    پترادایاموندز تنها به اکتشاف الماس در نواحی جدید می‌پرداخت. این شرکت تنها به اکتشاف متمرکز بود اما سپس وارد بخش‌های دیگری مانند معدنکاری الماس و برش الماس‌های سخت شد. این تغییر رویکرد به تازگی اتفاق افتاده و این شرکت رتبه هشتم فهرست بهترین شرکت‌های الماس جهان را تصاحب کرده است. اکنون این شرکت در حدود هشت معدن الماس سهم دارد که از میان آنها، پنج معدن پربازده‌ترین و بزرگترین معادن الماس کل جهان هستند. شرکت پترادایاموندز معادنی در جنوب آفریقا دارد و در حال حاضر در فرآیند گسترش آنها قرار دارد. این شرکت همچنان در اکتشاف فعال بوده و در حال حاضر در بوتسوانا اکتشاف می‌کند.

    8- جم دایاموندز

    جم دایاموندز هشتمین شرکت معدنی برتر جهان است و در سراسر جهان فعالیت دارد اما مقر اصلی این شرکت در انگلیس است. این شرکت یک الماس منحصر و بسیار بزرگ به وزن 600 قیراط را کشف کرد که یکی از بزرگترین الماس‌های کشف شده در 25 سال اخیر بود. جم دایاموندز پس از این واقعه یک شبه معروف شد. این شرکت معادن زیادی در سراسر جهان دارد. معادن و لابراتوارهای زیادی در کشورهایی مانند استرالیا، آنگولا، بوتسوانا، لسوتو، جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی وجود دارد.

    9- آنگلوامریکن

    آنگلوامریکن یکی از معروف‌ترین معدنکاران و فروشندگان الماس در جهان است. این شرکت الماس یک معدنکار بزرگ سنگ‌های قیمتی است. این شرکت الماس‌های بزرگی را استخراج کرده اما شهرت دیگری هم دارد و بزرگترین تولیدکننده پلاتین در جهان شناخته می‌شود. آنگلوامریکن علاوه بر الماس و پلاتین، فلزات متعدد دیگری مانند طلا و مس نیز تولید می‌کند. این شرکت در میان شرکت‌هایی قرار دارد که بالاترین تولید الماس را دارند و ثروتمندترین معادن جهان را تحت کنترل داشته و معادنی در آفریقای جنوبی مدیریت می‌کند که غنی‌ترین منطقه تولید الماس در کل جهان است. این شرکت دو مقر دارد. یکی از مقرهای این شرکت در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی و دیگری در لندن است.

    10- راک‌وِل دایاموندز

    راک‌وِل دایاموندز در جنوب آفریقا کار می‌کند که منطقه غنی از الماس در جهان است. با اینکه این شرکت خیلی بزرگ نیست اما پس از یک واقعه جنجالی، شهرت زیادی کسب کرد. یک گروه هولدینگ خصوصی تلاش کرد کنترل این شرکت معدنی الماس را برخلاف تمایل مدیرانش بدست گیرد. این واقعه تبلیغاتی که این شرکت نیاز داشت را ایجاد و راک‌وِل دایاموندز را یک شبه معروف کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر