الماسی که در جو زمین متلاشی شد

عصر معدن- یک سنگ آسمانی حاوی الماس که در سال ۲۰۰۸ در جو زمین متلاشی شد تکه ای از یک سیاره مفقود متعلق به دوران اولیه منظومه شمسی است.;

الماسی که در جو زمین متلاشی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از نشریه «ارتباطات نیچر»، سیارک 2008 TC3 در سال 2008 در صحرای نوبیان در سودان سقوط کرد. منجمان درباره متلاشی شدن این سنگ آسمانی به این نتیجه دست یافتند که این سنگ حاوی الماس وتکه ای از یک سیاره مفقود متعلق به دوران اولیه منظومه شمسی است.
    شهاب سنگ های اصلاح شده، که Almahata Sitta نامیده می شوند که بیشتر تحت تأثیر اورلیلیت ها همراه با کندریدهای مختلف قرار می گیرند. قطعات اورلیلیت سنگهای سنگی درشت هستند که به طور عمده از الیوین و پیروکسن تشکیل شده و حاصل از مانده بدن اصلی اورهولیت (UPB)است که تحت تأثیر 10 سال اول منظومه شمسی قرار گرفته است.
    منجمان می گویند، این سیاره میلیاردها سال قبل در مرحله تشکیل بود که در اثر برخورد با سایر اجرام متلاشی شد. براساس این نظریه اگر روند شکل گیری سیاره ادامه می یافت به اندازه عطارد یا مریخ می شد.
    محققان در این باره استدلال می کنند که فشارهای لازم برای تولید الماسی از این نوع فقط در سیاراتی در این ابعاد ممکن است. این محققان با استفاده از دستگاه های وضوح بالا ترکیب الماس به دام افتاده در داخل سنگ را اندازه گرفتند.
    محققان در این مقاله می نویسند که اندازه گیری های آنها "اولین شواهد قانع کننده از وجود چنین جسم بزرگی که بعدا ناپدید شد را به دست می دهد."

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر