با اعضای خانواده بریل آشنا شوید

عصر معدن- زمرد برجسته‌ترین عضو خانواده beryl است که شامل aquamarine، morganite و beryl طلایی نیز می‌شود.اما زمرد خیلی نایاب تر از بریل نیست. در واقع بریل قرمز با نام bixbite شناخته می شود.;

با اعضای خانواده بریل آشنا شوید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، تمام اعضای خانواده بریل، با ترکیبات شیمیایی، آلومینیوم بریلیوم را تشکیل می دهند. بریل خالص در واقع بی رنگ است؛ رنگ‌های مختلف از وجود ناخالصی ها مانند کروم و وانادیوم (زمرد)، آهن (آکوامارین، بریل طلایی) و منگنز (مورگانیت، بریل قرمز) رخ می دهد.

    نام  bixbite در حال حاضر توسط CIBJO، کنفدراسیون Jewellery  جهانی مورد انتقاد قرار گرفته تا از سردرگمی بامواد معدنی دیگر، bixbyite  به نام Maynard Bixby تغییر نام دهد.

    Red یا bixbite اولین بار در سال 1904 با کشف ادعای Maynard's در کوه‌های توماس در یوتا غربی آمریکا توصیف شد. این مواد تا سال 1958 کشف نشده بود.

    تولید سالانه بریل قرمز از معدن تنها در حدود 5000 تا 7000 قیراط  است.

    این محصول را به عنوان "زمرد قرمز" بازاریابی می کنند و به عنوان یکی از عجیب ترین جواهرات در جهان شناخته می شود. بیشتر نمونه های قرمز بریل زیر یک قیراط است.

    برخی از جواهرات قرمز که به عنوان beryl قرمز یا  bixbite به بازار عرضه می‌شوند در واقع  pezzottaite هستند، یک نوع گوهر جدید که در ماداگاسکار کشف شد Pezzottaite  بوده که بسیار نادر است اما هنوز به اندازه  bixbite ارزشمند نیست.  این ماده معدنی متفاوت با ترکیب شیمیایی مختلف، چگالی و ضریب شکست است.

    کشف جدیدی ازpezzottaite در افغانستان باعث شده تا این گوهر جدید به طور گسترده‌ای در دسترس قرار گیرد. قرمز بودن این سنگ به حدی نادر است که منطق می گوید در هنگام خرید این گوهر، از یک آزمایشگاه gemological که به‌ رسمیت‌ شناخته‌ شده، کمک گرفته شود. 

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر