دهکده جواهر ایران کجاست؟

عصر معدن- «پیوه ژن» روستایی است در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مشهد که نه تنها همه ساکنانش طی نیم قرن گذشته تاکنون در مشاغل مربوط به ساخت طلا و جواهر فعالیت دارند بلکه حتی بسیاری از فعالان همین عرصه در تهران و مشهد اهل پیوه ژن هستند.;

دهکده جواهر ایران کجاست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، روستای پیوه ژن واقع در بخش احمدآباد شهرستان مشهد، با کمتر از هزار نفر جمعیت در قالب نزدیک به 300 خانوار، جزو روستاهای هدف گردشگری و صنایع دستی نیز می باشد.
     الهام پسندیده از اساتید تاریخ بر اساس تحقیقات میدانی، قدمت این روستا را 6هزار و 300 سال تخمین زده است. باستانی پاریزی نیز در کتاب 'هفت خاتون هفت قلعه' نوشته است: پیوه ژن از دو کلمه 'پیوه' به معنای پایاب و 'ژن' تشکیل شده که معنی آن در ایران باستان چشمه و ژن هم به معنی زن بوده ‌است. در کتب موجود در آستان قدس رضوی هم اینطور آماده که آناهیتا الهه معبد زرتشت برای غسل به چشمه این روستا می آمده است. وجود قبرستان زرتشتیان در پیوه ژن نیز گواه بر تاریخ پرقدمت این روستا می باشد.

    کارگاه‌های طلا و جواهر
    دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: 85 درصد جواهرسازان فعال در مشهد و 35 درصد جواهرسازان فعال در تهران اهل پیوه ژن هستند لذا این روستا در عرصه طلا و جواهر بسیار مشهور است.
    اسماعیل صمدی به فعالیت سه کارگاه ساخت مصنوعات طلا و جواهر در پیوه ژن اشاره و بیان کرد: با توجه به طرح‌های دولت در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی و ظرفیت این روستا در حوزه ساخت مصنوعات طلا و جواهر اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.
    وی ادامه داد: هم اینک 20 نفر از جوانان اهل پیوه ژن که دست اندرکار ساخت مصنوعات طلا و جواهر هستند برای بازگشت به روستا و فعالیت کارگاهها اعلام آمادگی کرده اند لذا طرح‌های مختلفی تدوین و در 'سامانه کارا' ثبت شده اند که در صورت تصویب و اجرا حداقل برای 230 نفر اشتغال ایجاد می کنند.
    دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا و جواهر مشهد به تجمیع کارگاههای خرد و افراد دست اندرکار در حوزه طلاسازی در قالب خوشه جواهرات مشهد و انجام همه فعالیتهای مربوط به کار طلاسازی در همین کارگاهها اشاره و بیان کرد: 12 درصد محصولات این کارگاهها با برند 'پیوه ژن' در مشهد و عمده آن در بازار تهران و از آنجا در سایر نقاط کشور توزیع می شود.
    وی محصول این کارگاه‌ها را برخوردار از سبک جدید، وزن، کیفیت و قیمت مناسب توصیف و بیان کرد: بر این اساس مصنوعات طلا و جواهرات آنها با استقبال خوبی از سوی طلا و جواهرفروشان و مردم مواجه است.
    صمدی گفت: بر این اساس قصد داریم تعداد کارگاههای فعال در خوشه جواهرات مشهد به افزون بر 20 کارگاه افزایش یابند.
    از آنجا که دو سال پیش مشهد از سوی شورای جهانی صنایع دستی یونسکو به عنوان 'شهر جهانی گوهرسنگها' شناخته شد ویژگی روستای پیوه ژن در ساخت مصنوعات طلا و جواهر مکمل شایسته ای برای دفاع از این عنوان است.

    هر روستا یک محصول
    معاون صندوق کارآفرینی خراسان رضوی نیز روستای پیوه ژن را مهد ساخت جواهرات در این استان توصیف و بیان کرد: به همین خاطر صندوق کارآفرینی طرحی با نام 'هر روستا یک محصول' دارد و از روستاهایی که مهارت یا محصول خاصی در یک زمینه دارند با ارائه تسهیلات حمایت می کند.
    حسن حسنی افزود: در خصوص طرح‌های مورد نظر برای روستای پیوه ژن تابع قانون و کارگروه اشتغال خراسان رضوی هستیم. در این ارتباط مسئولان ذیربط از تهران برای بازدید شرایط در پیوه ژن اقدام کرده اند و پرداخت تسهیلات به این منظور در حال پیگیری است.
    وی گفت: در خصوص اینکه طلاسازی و نوع فعالیت اهالی پیوه ژن در زیرمجموعه دریافت تسهیلات روستایی قرار می گیرد یا خیر مباحثی وجود دارد که هم اکنون در حال بررسی و تصمیم گیری در کارگروه اشتغال خراسان رضوی است.

    بازگرداندن رونق
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از جوانان فعال در عرصه طلا و جواهر اهل پیوه ژن عزم خود را جزم کرده اند تا با راه اندازی کارگاههای تولیدی این حوزه رونق را به روستا برگردانند.
    محمد مطیع افزود: در خصوص طلا و جواهر اگر از جمله مواردی باشد که 'کار دست' در آن صادق باشد عنوان صنایع دستی درست است اما در برخی موارد از دستگاه‌ها و ابزارآلاتی استفاده می شود که مصنوعات را از حوزه صنایع دستی خارج می‌کند. برای معرفی واحدهایی که زیرمجموعه صنایع دستی و گردشگری هستند به منظور استفاده از تسهیلات، یکی از شرایط صدق عنوان' صنایع دستی' است تا بعد از بررسی مدارک، به کارگروه‌های مربوط معرفی شوند.

    تسهیلات اشتغال روستایی
    معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز به قوانین و ضوابط مشخص برای استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی اشاره و بیان کرد: در خصوص پرداخت تسهیلات به رشته طلاسازی و جواهر نشستی با نماینده متقاضیان و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی برگزار شد و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.
    محمدامین بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدامات قبلی متقاضیان برای دریافت تسهیلات روستایی به منظور رونق اشتغال و افزایش کارگاههای تولیدی طلا و جواهر در روستای پیوه ژن روند اداری خود را به درستی طی نکرده بود لذا با راهنماییهای صورت گرفته مقرر شد آنها مدارک لازم را تهیه کنند تا در این باره اقدام شود.
    وی حمایت طرح‌های اشتغال روستایی را از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید و وزارت تعاون اعلام و بیان کرد: به این منظور از ابتدای امسال تاکنون به 3هزار و 377 طرح در سطح خراسان رضوی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایی پرداخت شده است.
    معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در این چارچوب دو هزار و 540 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و پیش بینی می شود در این راستا 12 هزار و 375 شغل ایجاد و تثبیت شوند.

    پیوه ژن روستای هدف گردشگری
    این روستا علاوه بر اینها، بخاطر جذابیت‌های تاریخی و طبیعی یکی از روستاهای هدف گردشگری خراسان رضوی محسوب می شود.
    'آتشکده پایاب ژن' که گفته می شود در زمان ساسانیان آتشکده یا معبد آناهیتا بوده و هم اینک بر بلندترین قله این روستای دیواره های سنگی آن باقی مانده است از جاذبه های تاریخی آن است. مردم روستا برای برپایی آیین چهارشنبه سوری از قدیم به همین آتشکده می روند و این رسم را بر فراز قله برپا می کنند
    قلعه کهنه پیوه ژن مربوط به اواخر دورانهای تاریخی پس از اسلام و نیز و حمام تاریخی پیوه ژن مربوط به دوره صفوی نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.
    آسیاب دستی، دو اقامتگاه بوم گردی، مراسم تعزیه خوانی روستای پیوه ژن با 300 سال قدمت، آیین برپایی چادر تکیه و رسم علم گردانی محرم، امام زادگان هاشم و محتشم، مسجدجامع تاریخی، سنگ وقفنامه در حرم مطهر امام رضا(ع) واقع در ورودی مسجد گوهرشاد،
    آیین شبهای چراغ برات در اواسط ماه شعبان، جاده ای سرسبز ورودی، باغهای سیب، گردو، انگور، بادام، گلابی، هلو و گیلاس، خانه های پلکانی، مسیر کوهنوردی جذاب در در دل رشته که منجر به ساخت دو ایستگاه استراحت کوهنوردان شده، معادن سنگ آهن غارکهنه و چهارسو، غارهای پیوه ژن و نیز محصول باکیفیت و صادراتی آلو بخارا از دیگر جذابیتهای روستای پیوه ژن هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر