با جواهرات ۱۳۰ هزارساله آشنا شوید

عصر معدن- شاید برایتان عجیب باشد اگر بفهمید مردم غارنشین هم از جواهرات به عنوان زیور و زینت استفاده می‌کردند.;

با جواهرات ۱۳۰ هزارساله آشنا شوید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از اکونا پرس، آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که ممکن است کسی جواهر دوست نداشته باشد؟ امروزه انواع و اقسام طراحی های زیبا و خیره کننده در صنعت جواهرسازی می بینیم و طراحان رقابت شدیدی با هم دارند. اما قطعا متعجب خواهید شد اگر بدانید که مردمان غارنشین 130 هزار سال پیش نیز به جواهرسازی علاقه داشتند و به عنوان زیور و زینت از آنها استفاده می کردند.

    جواهر 130.000 ساله غارنشینان، Croatia

    در اواخر سال 2013 یک پروفسور که مجموعه کشف شده  مربوط به غارنشینان که از حفاری منطقه به دست آمده بود را بررسی می کرد، به آنها نگاه های موشکافانه ای انداخت. او متوجه علامت‌های زیاد برش روی پنجه ها شد و تشخیص داد که آنها باید به عنوان جواهرات استفاده شده باشند.

    بعدها یک تیم بین المللی در سال 2015 تئوری Radovcic پرفسور  را تایید کرده و دیدگاه جهان رانسبت به غارنشینان عوض کردند.
    درگذشته انسان های غارنشین را با خوی و خصلت حیوانی می شناختند، اما این کشفیات نشان دهنده وجود یک نوع تفکر سمبلیک بین آنها را ثابت می کند. همچنین نشان دهنده این است که آنها نیز مانند مردمان مدرن نیاز به زیور و آراسته بودن را احساس می کردند.

    مهره های ساخته شده از صدف حلزون Nassarius
    گردنبند با مهره های ساخته شده از حلزون Nassarius kraussianus از غار Blombos
    در منطقه غار Skhul در اسرائیل محققین گردن بندی پیدا کردند که با صدف حلزون های دریایی به نام Nassarius ساخته شده است.

    این مهره ها اولین جواهرات شناخته شده ساخته دست انسان های مدرن است که تاریخ ساختشان به 110.000 سال پیش باز می‌گردد. مشابه این مهره ها بعدها در سراسر آفریقا و نمونه های قدیم تر آن در موروکوکو متعلق به 80.000 سال پیش یافت شد.

    مدل های کمی جدیدتر این دانه ها در غاری در ساحل دماغه ای در جنوب آفریقا متعلق به 75.000 سال پیش یافت شد.

    دانه های پوسته شترمرغ از کنیا
    برای مدت های طولانی گمان می رفت که قدیمی ترین زیور آلات شخصی متعلق به منطقه Enkapune Ya Muto به معنی غار گرگ و میش در کنیا باشد.
    تخمین زده می شد  عمر این زیور آلات  40.000 سال باشد. این دانه ها از پوست تخم شترمرغ درست شده بوده و بعد از سوراخ شدن داخل نخ قرار گرفته و به عنوان گردنبند استفاده می شد.
    این یافته ها همزمان با تغییر در باورهای ما در مورد توانایی شناختی مردم باستان بود، زمانی که متوجه شدیم در آن دوره با ظهور تصویر سازی و تفکر انتزاعی همراه بوده است.

    دستبند سنگی 40.000 ساله، غار Denisova

    در سال 2008 در حفاری‌های منطقه Altai در سیبری، یک دستبند سنگی در میان بقایای انسانی دیگر یافت شد. با زدودن لایه‌ای از گرد و خاک از روی آن، مشخص شد قدمت آن به 40.0000 قبل برمی گردد. آزمایش های بیشتر بر روی دست بند مشخص کرد که با تکنولوژی ساخته شده که پیش از آن اعتقاد داشتند در دوره پارینه سنگی وجود نداشته است.

    گمان می‌رفت هنرمندی که این دستبند را ساخته یک انسان مدرن باشد، اما این نظریه سریع رد شد و مشخص شد کسی که این تکه زیورآلات  را ساخته به مردم غارنشین Denisovan  تعلق داشته است.

    حفاری در وارنا و کشف قدیمی ترین جواهرات ساخته شده از طلا در جهان

    یکی از اولین فرهنگ هایی که از طلا استفاده کرده تمدن وارنا بود که شرق Bulgaria نزدیک دریای سیاه در یک منطقه غنی از دریاچه ها تشکیل شده بود. به دلیل نزدیکی به آب تجارت طلا خیلی زود در این منطقه رونق گرفت. در باقیمانده های اجساد در گورستانی هایی که وارنیان ها مرده هایشان را خاک می‌کردند و قبرهایشان متعلق به  تاریخ 4560تا 4450 قبل از میلاد است. بیشتر از 290 قبر در این منطقه کشف شد، که 42 تای آنها مقبره خالی بودند، با هدایای قبر بدون هیچ باقیمانده جسدی. اما مهم ترین موضوع اینکه در داخل یکی از قبرها طلاهایی کشف شد که نشان می دهد ان جسد متعلق به ثروتمندان وارنا بوده است.

    16 عدد دانه‌های طلسم به عنوان گردنبند به رنگ آبی درخشان

    شاید مشهورترین جواهرات متعلق به مهد تمدن-یعنی مصر باشد. سنتی که توسط زرگران مصری انجام می شد و آنها مسئول ساخت ماسک های تدفینی توتانخامون، نیم تنه نفرتیتی، کتیبه های طلایی هرم جیزه و بسیاری دیگر از شگفتی مصر هستند اما هیچ کدام آنها ساخته نمی شد اگر اولین قدم ها برای ساخت  گردنبندها و زینت های سر 5.000 سال پیش برداشته نمی شد.

    جواهرات مصری دو نشانه اختصاصی دارند. اول اینکه نقره فراوانی بیشتری در آن منطقه داشت و اولین قطعه های جواهرات از نقره ساخته می شدند و حتی بعدها باقیمانده این نقره ها توسط مردم عادی مورد استفاده واقع می شد. ویژگی دیگر زیورآلات مصری این بود که به جای استفاده از سنگ از شیشه در ساخت زیورالات استفاده می کردند که همبن زیورالات مصری را متفاوت  و متنوع ساخته بود.

    جواهرات Mesopotamian

    یک جفت گیره موی طلا، Mesopotamian، حدود 2000 قبل از میلاد

    اکثر جواهرات Mesopotamian روی ورقه های نازک و با گوهرهای رنگانگ متنوع ساخته شده‌اند. قدیمی ترین نمونه ها که از قبرستان سلطنتی Ur حفظ شده اند تاریخشان به 2900 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر