برای خرید جواهر به فروشنده اطمینان کنید/فاکتور طلا فراموش نشود

عصر معدن- امروزه طلا مدل های مختلفی دارد که بیشتر آنها با سنگ های قیمتی مانند برلیان همراه است. درواقع طلایی که برلیان به همراه داشته باشد، گران تر و به نوعی ارزش بیشتری از نظر قیمتی به همراه دارد. اما سوال آن است که چطوراز اصل بودن سنگ جواهر مطمئن شویم.;

برای خرید جواهر به فروشنده اطمینان کنید/فاکتور طلا فراموش نشود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    مسعود عطاریان پیشکسوت هنر صنعت طلا و جواهردر گفت و گو با «عصر معدن» درباره تشخیص اصل بودن جواهر به همراه طلا، اظهار کرد: موضوع مهم در زمان خرید یک قطعه جواهر، اعتماد به فروشگاه و فروشنده است.
    وی ادامه داد: اما موضوع دیگر آن است که فروشنده از سوی اتحادیه موظف به ارائه فاکتور شده است. در فاکتور تمامی مشخصات قطعه جواهر ذکر شده است. در واقع قطعه دارای یک شناسنامه کامل شامل وزن سنگ، تعداد آن، وزن طلا و... است که به صورت مکتوب باید به خریدار داده شود. به عنوان مثال برای یک گردنبند 10 گرمی در فاکتور ذکر می شود که این گردنبند  10 گرم طلا، 50 قطعه سنگ به وزن 2 قیراط را دارا است.
    عطاریان تصریح کرد: البته اگر سنگ درشت باشد خود دارای مدرک از آزمایشگاه های معتبر بین المللی هستند. در صورتی که سنگ این مدرک را نداشته باشد، در فاکتور مشخصات وزن و رنگ را ثبت می کنند.
    به گفته وی، فروشنده موظف است مشخصات را در فاکتور ثبت کرده و اعداد و ارقام را بنویسد.
    حال در صورتی که در این قطعه تخلفی وجود داشته باشد به عنوان مثال ممکن است سنتتیک  باشد، البته احتمال این اتفاق بسیار کم و بعید است. همچنین اگر در وزن و یا عیار سنگ مشکلی وجود داشته باشد، خریدار باید با فاکتور به فروشگاه برود در صورتی که خریدار پذیرای این موضوع باشد که مسئله قابل حل است اما درغیر این صورت اتحادیه پیگیر این موضوع شده و حتی می تواند مغازه را پلمپ کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر