شناسایی ماده معدنی نیکل، نخستین بار در شرق کشور

عصر معدن- رئیس سازمان زمین شناسی از شناسایی مواد معدنی مس، طلا و نیکل نخستین بار در شرق کشور خبر داد.;

شناسایی ماده معدنی نیکل، نخستین بار در شرق کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، علیرضا شهیدی درحاشیه نشست رونمایی از اکتشافات جدید طرح تحول زمین شناسی گفت: در خروجی طرح خراسان جنوبی موفق شدیم مناطق معدنی خوبی را اکتشاف کنیم که نمونه‌هایی از مواد معدنی شامل مس، طلا، نیکل برای نخستین بار در شرق کشور شناسایی شدند و همچنین مَنیَزیت (Magnesite) و سرب و روی نیز اکتشاف کردیم.

    وی افزود: در طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف در استان خراسان جنوبی 20 سلول یک پنجاه هزارم را با مساحت حدود 12 هزارو 500 کیلومتر مربع از بخش‌های جنوبی این استان در سه لایه زمین شناسی، ژئوشیمی وزمین شناسی اقتصادی پایش کردیم که با محاسبه لایه‌های زمین شناسی، محدوده مورد پایش حدود 36 هزار کیلومتر مربع می‌شود.
    شهیدی گفت: "طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف" درپی تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان زمین شناسی، معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو به اجرا درآمد و قرار شد مناطقی از کشور که ظرفیت وجود موادمعدنی چه در سطح و چه در عمق را دارند، شناسایی شوند.
    رئیس سازمان زمین شناسی افزود: درحال حاضر شناسایی و پی‌جویی انجام شده و برای این که به ذخیره برسیم باید اکتشاف عمومی و تفصیلی اتفاق بیافتد، مدارک را دراختیار ایمیدرو قرار می‌دهیم تا اکتشاف تکمیلی ازطریق این سازمان انجام شود و بعد از تایید اقتصادی بودن، به بهره برداری می‌رسند.
    وی با اشاره به این‌که حدود 420 سلول ِ پنجاه هزارم را در کل کشور بررسی کرده ایم گفت: بعد از خراسان جنوبی وارد کردستان و از کردستان وارد آذربایجان غربی شدیم و درحال حاضر همکاران در استان‌های قم - مرکزی مشغول فعالیتند و از آبان امسال طرح استان یزد را شروع خواهیم کرد و همینطور تا سال 1405 ادامه دارد که حدود 260 هزار کیلومتر مربع از کشور را بررسی کنیم.
    نیکل یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده شهاب‌سنگ‌ها به‌شمار می‌آید. شهاب‌سنگ‌های آهن و سیدریت شامل آلیاژ‌های آهن حدود 5 تا 20 درصد نیکل هستند.
    این عنصر رسانای جریان برق و سطح آن براق و صیقلی است؛ این عنصر از گروه عناصر آهن و کبالت است و آلیاژ‌های آن قیمت‌های بالایی دارند؛ کاربرد‌های فراوانی در طبیعت دارد و برای ساخت فولاد ضدزنگ و دیگر آلیاژ‌های ضدزنگ و خوردگی کاربرد دارد؛ برای ساخت لوله‌های نیکلی و مسی و نیز برای نمک‌زدایی گیاهان و تبدیل آب شور به آب مایع استفاده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر