شناسایی ۸۱ ماده معدنی در کشور

عصر معدن- رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه تاکنون تصور می‌شد که ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد، ولی داده‌های ما حاکی از وجود ۸۱ ماده معدنی در کشور است، گفت: زمین‌شناسان از ایران با نام بهشت زمین شناسی نام می برند و ما از آن با نام رنگین کمانی از مواد معدنی یاد می‌کنیم از این رو شایسته است که زمین ایران مورد شناسایی قرار گیرد.;

شناسایی ۸۱ ماده معدنی در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا؛ دکتر علیرضا شهیدی امروز در آیین اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی با بیان این‌که‌ سازمان زمین شناسی از سال 1338 تاسیس شده است، افزود: در طول 64 سال از زمان تاسیس این سازمان تاکنون وظیفه اصلی خود را تولید اطلاعات پایه در حوزه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی قرار داده است و در این راستا سعی شده است تا مدارک تولید شده بر اساس استانداردها و مستندات باشد.

    وی شعار این سازمان را تولید ثروت از طریق اکتشافات مواد معدنی و صیانت از ثروت تولید شده با شناخت مخاطرات طبیعی دانست و ادامه داد: اکتشافات معدنی در GDP کشور سهم 7 تا 8 درصدی دارد و در صورتی که مخاطرات طبیعی کنترل شود،  7 تا 8 درصد GDP کشور حفظ خواهد شد.

    شهیدی با اشاره به ساختار سازمان زمین‌شناسی، خاطرنشان کرد: این سازمان برای اجرای پروژه‌های خود 3 معاونت پشتیبانی و زمین‌شناسی و اکتشاف ایجاد کرده و از آنجایی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اساس علمی دارند؛ از این رو در این سازمان نیروی انسانی مهمترین رکن اجرای طرح‌های تحقیقاتی است و در این راستا 85 درصد از شاغلین این سازمان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

    رییس سازمان زمین‌شناسی با تاکید بر اینکه حدود 91 نفر از شاغلین به کار این سازمان دارای مدرک PhD در حوزه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی هستند، یادآور شد: به دلیل نظم موجود در این سازمان موفق شدیم که از سال 97 تا 1400 در شاخه‌های اختصاصی و عمومی در جشنواره شهید رجایی مقام اول را کسب کنیم.

    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، یادآور شد: در 64 سال فعالیت این سازمان به لحاظ زمین‌شناسی دو بار کل کشور را در مقیاس‌های یک 250 هزارم و یک 100 هزارم رصد کرده و کلیه داده‌های به دست آمده به نقشه‌های زمین‌شناسی تبدیل شده است.

    وی با بیان اینکه در دهه 80 در حدود 950 هزار کیلومتر مربع از کشور با مقیاس یک 100 هزارم کار اکتشافی شده است، گفت: در کنار آن برای آنکه دریابیم سطح زمین دارای چه مواد معدنی است، نقشه‌های ژئوشیمیایی تهیه شدند.

    شهیدی تاکید کرد: تا چند سال آینده ذخایر معدنی کشور یا به پایان می رسد و یا از بین می‌رود و ذخایر موجود پاسخگوی نیاز صنایع نخواهد بود؛ از این رو باید به سمت اکتشاف پنهان برویم که مطالعات مربوط به آن در قالب مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شد که در این زمینه نسبت به بومی‌سازی فرآیندهای آن شامل پردازش و مدل‌سازی و تلفین در این سازمان اقدام شد.

    توسعه آزمایشگاه معدنی

    رییس سازمان زمین‌شناسی به زیر ساخت‌های آزمایشگاهی این سازمان اشاره کرد و گفت: با توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی توانستیم بهترین روش‌ها و دستگاه‌های این حوزه را در سازمان مستقر کنیم، بنابراین آنالیزهای مواد معدنی از طریق آزمایشگاه‌های موجود در سازمان اجرایی می‌شود، در غیر این صورت از طریق ظرفیت‌های بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

    وی توسعه پایگاه داده‌های علوم زمین را از دیگر الزامات این سازمان ذکر کرد و افزود: پایگاه داده‌های علوم زمین، سامانه تحت وب است که در آن اطلاعات مرتبط با زمین‌شناسی بارگذاری می‌شود و تاکنون 1500 لایه اطلاعات در آن بارگذاری شده است.

    شهیدی خطاب به وزیر صمت، تاکید کرد: ما  انتظار داریم در قبال فعالیت‌های محققان این سازمان حمایت‌های بیشتری نسبت به این سازمان صورت گیرد. البته در سال‌های گذشته بودجه‌های سازمان ترمیم شد، ولی همچنان محتاج حمایت‌های این وزارتخانه هستیم.

    این محقق حوزه زمین‌شناسی حضور نیروهای انسانی متخصص در عرصه‌ها و برداشت‌های میدانی را یکی از مهمترین روش‌های مطالعات زمین‌شناسی عنوان کرد و گفت: در صورتی که اعتبارات این سازمان تزریق نشود، این مطالعات میدانی دچار مشکل خواهد شد.

    اجرای طرح تحول زمین‌شناسی

    وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه 3 جانبه میان این سازمان و معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو،خاطر نشان کرد: با امضای این تفاهم نامه برای اولین بار در حوزه اکتشافات معدنی تقسیم کار ملی صورت گرفت، به این صورت که بخش‌های پیجویی و شناسایی معدنی در سازمان زمین‌شناسی اجرایی می‌شود و مراحله بعدی معاونت معدنی وزارت صمت از طریق سازمان ایمیدرو و یا واگذاری به بخش خصوصی از طریق برگزاری مناقصه اقدام به تکمیل کار اکتشاف می‌کند.

    شهیدی، اجرای طرح تحول استان خراسان جنوبی را یکی از طرح‌های در دستور کار این سازمان دانست که از سال 1400 آغاز شد و امروز نتایج نهایی آن اعلام می‌شود، خاطر نشان کرد: این طرح از سال 1400 با شیوع کرونا کلید خورد و امروز نتایج این تحقیقات ارائه شده است.

    به گفته وی در گذشته سازمان برای اجرای پروژه‌های خود 3 سال زمان نیاز داشت، ولی اکنون با استفاده از فناوری این زمان به یک سال کاهش یافته، بدون آنکه در کیفیت داده‌ها خللی وارد شود و این کاهش زمان اجرای طرح‌ها نیز در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اجرایی شده است.

    شناسایی مواد جدید معدنی

    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ضمن ابراز امیدواری از ایجاد بانک اطلاعاتی مواد معدنی کشور، گفت: تاکنون تصور می‌شد که 68 ماده معدنی در کشور وجود دارد، ولی داده‌های ما حکایت از وجود 81 ماده معدنی در کشور دارد.

    وی اضافه کرد: تاکنون ما برای 40 عنصر معدنی آنالیز انجام می‌دادیم، ولی در طرح تحول این تعداد به آنالیز 57 ماده معدنی رسیده است که این آنالیزها بر اساس روش‌های پیشرفته صورت می‌گیرد.

    شهیدی خاطر نشان کرد: زمین شناسان از ایران با نام «بهشت زمین‌شناسی» نام می‌برند و ما از آن با نام رنگین کمانی از مواد معدنی یاد می‌کنیم؛ از این رو شایسته است که زمین ایران مورد شناسایی قرار گیرد.

    اجرای طرح تحول دریایی

    شهیدی از اجرای طرح تحول دریایی در این سازمان خبر داد و در این باره توضیح داد: ایران دارای 5900 کیلومتر ساحل است که علی‌رغم همه کشورها که بیشترین تمرکز جمعیت در سواحل است، در ایران از تنگه هرمز تا پاکستان تنها چابهار واقع شده و هیچ شهری دیگری نیست.

    وی افزود: ما در این مطالعات اطلاعاتی را استخراج خواهیم کرد که می‌تواند برای جانمایی برای توسعه شهری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    به گزارش ایسنا در این مراسم خروجی اطلاعات الکترونیکی ارائه شد، ضمن آنکه از گزارش‌های طرح‌های تحول زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی در استان خراسان جنوبی با حضور وزیر ضمت رونمایی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر