فلزی که توسعه خودروهای برقی را تهدید می‌کند!

عصر معدن- بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای الکتریکی در خصوص احتمال کمبود فلز نیکل برای تامین باتری‌های موردنیاز این وسائل نقلیه، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.;

فلزی که توسعه خودروهای برقی را تهدید می‌کند!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، با توجه به آنکه در سال‌های اخیر خودروهای برقی و الکتریکی تحت‌تأثیر نگرانی‌های زیست محیطی درخصوص افزایش گرمایش زمین، گازهای گلخانه‌ای و سمی و همچنین آلودگی هوا در کلانشهرها و مشکلات متعددی که برای محیط زیست، اکوسیستم زمین و سلامتی انسان و حیوان ایجاد می‌کند، از توجه خاصی برخوردار شده‌اند و دولت‌های متعددی در جهان نیز تصمیم گرفته‌اند که با ارائه طرح‌های تشویقی به شرکت‌های تولیدکننده این محصولات و همچنین شهروندان خود، تولید و خرید و فروش وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

    در گزارشی که بلومبرگ به آن پرداخته است، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی از جمله تسلاموتورز آمریکا که بدون شک یکی از بزرگترین و پیشگامان سازندگان خودروهای برقی و پاک در جهان به شمار می‌رود، از احتمال کبود و اتمام زودهنگام منابع و ذخایر نیکل که در تامین باتری‌های موردنیاز خودروهای برقی نقش اساسی و مهمی دارد، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

    پیتر برادفورد، مدیر ارشد اجرایی گروه مستقل استخراج و تولید نیکل، که یکی از اعضای ارشد هیات زنجیره تامین باتری‌های مخصوص خودروهای برقی نیز به شمار می‌رود، خاطرنشان کرده است که منابع نشان می‌دهد ذخایر نیکل در صورت افزایش استقبال از خودروهای برقی و همچنین رشد روند استخراج این فلز تا پنج سال آینده به اتمام خواهد رسید.

    وی همچنین افزود: ذخایر نیکل با تمام ظرفیت خود در آمریکای شمالی درحال استخراج و بهره‌برداری هستند و از طرفی انتظار می‌رود که کارخانه جدید دیگری در چین نیز بهره‌برداری شود تا بتواند پاسخگوی نیاز بازارهای جهانی به تامین این فلز ارزشمند و مهم در تامین باتری‌های بزرگ و مخصوص خودروهای اکتریکی باشد. 

    بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در صنعت خودرو بر این باورند که کمبود منابع و ذخایر نیکل بزرگترین ریسک در توسعه خودروهای برقی به شمار می‌رود و آینده درخشانی که پیش‌تر برای خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست پیش‌بینی شده بود، را تهدید می‌کند. 

    بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

    دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 و نهایتاً تا دهه 2040 میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر