مدیرعامل ایمواسکو خبر داد:

بهره مندی صنایع معدنی ۷ استان از آب دریا تا ۲.۵ سال آینده

عصر معدن- مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) خبر داد: صنایع معدنی ۷ استان کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، اصفهان و فارس) به مرور تا ۲.۵ سال آینده از آب دریا بهره مند می شوند.;

بهره مندی صنایع معدنی ۷ استان از آب دریا تا ۲.۵ سال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، محمدحسن اسدی با بیان این مطلب اظهار داشت: اجرای طرح های انتقال آب دریا از زمان حضور عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری محمدرضا موثقی نیا، سرپرست هیات عامل ایمیدرو شدت یافت و در شانزدهمین جلسه ستاد انتقال آب دریا به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، بر این موضوع تاکید شد.

    وی افزود: با رویکرد جدید وزیر صمت و تجربه انجام مگا پروژه های ملی، افق روشن و امید بخشی را پیش رو خواهیم داشت. افزون بر این، انجام ابَر پروژه های ملی انتقال آب دریا، از منویات مقام معظم رهبری و‌ مورد تاکید رئیس جمهور است.

    انتقال آب دریا در 5 خط

    مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن با اشاره به برنامه اجرای 5 خط انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و شرق کشور، گفت: خط نخست به طول 820 کیلومتر و ظرفیت سالانه 130 میلیون متر مکعب اجرا شده و به بهره برداری رسیده و درنتیجه آب دریا به سه مجموعه گل گهر و مس سرچشمه در استان کرمان و چادرملو در استان یزد رسیده است.

    وی ادامه داد: خط 2 از مبدا خلیج فارس و استان هرمزگان با ظرفیت 200 میلیون متر مکعب در سال به سمت استان های کرمان و یزد می رود. سال گذشته، کلنگ زنی آن توسط رئیس جمهور انجام شد.

    اسدی با اشاره به اینکه خط 3 انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان با ظرفیت 270 میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: در فاز نخست این خط، از کیلومتر 380 خط نخست (منطقه گل گهر)، سالانه 70 میلیون متر مکعب آب نمکزدایی شده از خلیج فارس به اصفهان انتقال خواهد یافت.

    وی افزود: فاز دوم آن نیز با ظرفیت سالانه 200 میلیون متر مکعب، آب را به صورت مستقل از دریای عمان به استان اصفهان منتقل می کند.

    تامین آب شرب سیستان از دریای عمان تا دهه فجر سال آینده

    مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن با اشاره به جزئیات خط چهارم معروف به کریدور شرق، بیان داشت: این خط از دریای عمان (چابهار) به طول 1342 کیلومتر خط اصلی و 452 کیلومتر انشعاب برای شرب و صنایع و معادن استان های مسیر و غرب استان خراسان جنوبی و معادن سنگان خواف است.

    وی ادامه داد: ظرفیت نهایی این خط، انتقال سالانه یک میلیارد متر مکعب در سال آب نمکزدایی شده به 3 استان شرقی (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است. فاز نخست آن به طول 280 میلیون متر مکعب در حال اجراست. به گفته اسدی، طراحی زیرساخت های منطقه شرق برای 3 خط انتقال آب است از جمله مسیرسازی به میزان مورد نیاز، اجرای تونل و تاسیسات آبگیر طرح برای ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب انتقال آب طراحی شده است.

    اسدی با بیان اینکه اکنون در خط کریدور شرق، 4 واحد شیرین سازی به ظرفیت هر کدام 70 میلیون متر مکعب در مرحله واگذاری است، گفت: این خط تا 1404 به بهره برداری مرحله ای می رسد. برآورد هزینه این طرح با 2 نیروگاه (مجموع یکهزار مگاوات) برای تامین برق مورد نیاز واحدهای آب شیرین کن و ایستگاه های پمپاژ، 3.8 میلیارد یورو است.

    وی افزود: آنچه در دستور کار قرار گرفته و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و مورد تاکید سرپرست هیات عامل ایمیدرو است، اولویت تامین آب شرب مورد نیاز بخش سیستان و بلوچستان تا زاهدان با توجه به بحران آب در این منطقه تا دهه فجر سال آینده است.


    طرح اضطراری تامین آب زاهدان و زابل تا 4 ماه آینده

    مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن با اشاره به اجرای یک طرح اضطراری شیرین سازی چاه های آب شور (115 حلقه) در محدوده 70 کیلومتری منطقه زاهدان، اذعان کرد: جمع آوری آب این چاه ها توسط وزارت نیرو انجام و در مخزنی تحویل شرکت ایمواسکو می شود.

    وی ادامه داد: این شرکت طی 4 ماه آینده، ظرفیتی روزانه معادل 100 هزار متر مکعب آب شیرین کن نصب می کند تا انشاءلله آب شرب مورد نیاز زاهدان و زابل و شهرهای اطراف تامین شود.


    خط 5؛ انتقال 95 میلیون متر مکعب آب به فارس

    اسدی درباره خط پنجم انتقال آب دریا گفت: این خط از خلیج فارس برای استان فارس با ظرفیت (اولیه) 95 میلیون متر مکعب درسال و ظرفیت نهایی 210 میلیون متر مکعب در دست اجرا است.

    وی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته، همه خطوط تا سال 1404 به بهره بردای خواهد رسید.

    به گفته اسدی، طرح ملی انتقال آب دریا در مجموع در توسعه فعلی حدود 900 میلیون متر مکعب و در توسعه نهایی حدود 2 میلیارد متر مکعب در سال آب مورد نیاز شرب و‌ صنعت استان های فلات مرکزی و شرق کشور را تامین و زیرساخت لازم برای رشد و توسعه این مناطق معدن خیز را فراهم خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر