در صورت تصویب یک لایحه در مجلس شورای اسلامی:

پروژه های عمرانی از سازمان زمین شناسی استعلام می گیرند

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: سازمان زمین شناسی مشخصا موافق با موضوعات انتقال آب نیست و در این زمینه اعتقاد داریم تا به جای مساله انتقال آب باید بحث مدیریت مصرف آب و استفاده از منابع آبی کارستی در دستور کار کشور قرار بگیرد.;

پروژه های عمرانی از سازمان زمین شناسی استعلام می گیرند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از  ایسنا، راضیه لک اظهار کرد: زمین شناسی علمی است که اطلاعات مورد نیاز را برای هرگونه فعالیت های عمرانی و اقتصادی فراهم می کند.
    وی افزود: داده های تولید شده در سازمان زمین شناسی در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته زیرا در این زمینه اطلاع رسانی کافی انجام نشده است و آنطور که باید دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی از این سازمان شناخت ندارند.
    رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه سازمان زمین شناسی کشور باید فعالیت هایش به شکلی باشد تا برای اجرای پروژه های عمرانی از این سازمان استعلام گرفته شود، تصریح کرد: کلیه فعالیت های سازمان زمین شناسی در حیطه فعالیت های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نمی گنجد و بسیاری از فعالیت های این سازمان فرا وزارتخانه ای و در سطح کل دستگاه های اجرایی کشور است.
    لک، با اشاره به مشکلاتی که در بحث ساخت سد گتوند در استان خوزستان به وجود آمد، عنوان کرد: زمانی که سد گتوند ساخته شد اگر از سازمان زمین شناسی استعلامی گرفته می شد یا حداقل نقشه های زمین شناسی منطقه مورد بررسی قرار می گرفت، قطعا متوجه می شدند که سد گتوند در محلی در حال ساخت است که رسوبات تبخیری و نمک در آنجا فراوان است.
    وی ادامه داد: متخصصی که مکان سد گتوند را انتخاب و در آنجا طراحی خود را انجام داده، حتی ساده ترین کار که یک نقشه زمین شناسی بوده را نگاه نکرده است و این عدم توجه به بحث زمین شناسی منطقه باعث شده تا احداث سد گتوند با چنین مشکلاتی مواجه شود.
    رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیان کرد: در سازمان زمین شناسی کشور پیشنویس یک لایحه تنظیم شده است تا این لایحه در مجلس به تصویب برسد. این لایحه در خصوص این موضوع است که محل ساخت و شروع طرح های عمرانی بزرگ در کشور از سازمان زمین شناسی استعلام گرفته شود تا شاهد چنین مشکلاتی مانند مشکل به وجود آمده در سد گتوند نباشیم.
    لک با بیان اینکه قرار است در حریم گسل ها محدودیت هایی برای ساخت و ساز لحاظ خواهد شد، عنوان کرد: در این زمین تفاهماتی با سازمان مسکن و شهرسازی داشته ایم. در این زمینه طرح تطبیق گسل های کلانشهرهای ایران را مصوب کرده ایم تا نگرانی ما در خصوص ساخت و سازهای نامناسبی که می تواند باعث هدررفت سرمایه و گرفتن جان انسان ها شود، برطرف شود.
    وی با اشاره به بحث بحران آب در کشور افزود: سازمان زمین شناسی کشور مانند سازمان های زمین شناسی کشورهای توسعه یافته توانایی مطالعات بر روی مساله آب را دارد. هرچند که وزارت نیرو در همه حوزه های آب از جمله مدیریت و بهره برداری آب مطالعات کافی را انجام داده اما از موضوع منابع آبی که در سنگ های سخت وجود دارد، غافل بوده است.

    رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیان کرد: آب هایی در زیر سنگ های سخت وجود دارد که در اصلاح به آن ها "کارست" گفته می شود. کارست پدیده ای است که در سنگ های آهکی اتفاق می افتد و حفره ای در آن ها ایجاد می کند که آب در آن ها جمع می شود.

    لک ادامه داد: سازمان زمین شناسی برای اولین بار در کشور موفق شد آب های کارستی را در کشور شناسایی کند که در حال خروج از کشور هستند. این کارست ها در منطقه کلات خراسان شناسایی شد که آب آن ها در حال خروج از کشور بود.

    وی افزود: با مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفت شاهد آن بودیم که آب از اعماق 300تا 400 متری زمین در حال خروج به سمت ترکمنستان بود و دقیقا پس از مرز ایران و ترکمنستان با حفر چاه هایی در حال استفاده از این آب های کارستی بودند. در حال گسترش این مطالعه در تمام استان های مرزی کشور هستیم تا شاهد خروج این منابع آبی از کشور نباشیم.

    رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: هرچه دیرتر این منابع آب کارستی را در کشور شناسایی کنیم آن ها را از دست خواهیم داد زیرا ممکن است با توجه به شیبی که در لایه های پایینی زمین وجود داشته باشد، این آب از کشور خارج شود.

    لک با اشاره به بحث انتقال آب عنوان کرد: در دنیا به دلیل مسایل زیست محیطی که انتقال آب بین حوضه ای ایجاد می کند، توصیه نمی شود تا این کار انجام شود. تمام مدیریت آب در آن حوضه آبریز باید به صورت یکپارچه صورت بگیرد تا شاهد به وجود آمدن مسایل زیست محیطی نباشیم.
    وی ادامه داد: باید هر آبی را بتوان برای همان حوضه آبریز مدیریت کرد زیرا طبیعت خود را با آن شرایط سازگار کرده است و زمانی که آب از حوضه ای به حوضه دیگر انتقال داده می شود، طبیعت برای سازگاری خود با شرایط جدید از نظر زمین شناسی به هزاران سال زمان نیاز دارد.

    رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: سازمان زمین شناسی مشخصا موافق با موضوعات انتقال آب نیست و در این زمینه اعتقاد داریم به جای مساله انتقال آب باید بحث مدیریت مصرف آب و استفاده از منابع آبی کارستی در دستور کار کشور قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر