در مراسم امضای تفاهمنامه پروژه ملی انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی اعلام شد:

گام ایمیدرو برای توسعه مناطق شرقی کشور

عصر معدن- خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان،‌ گامی برای توسعه مناطق شرقی کشور است،‌ خبر داد: ارزش نهایی پروژه انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور به ۲.۵ میلیارد دلار می رسد.;

گام ایمیدرو برای توسعه مناطق شرقی کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، غریب پور که عصر روز گذشته در آیین امضای تفاهمنامه انتقال آب دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در چابهار سخن می گفت، تصریح کرد: این پروژه در سه فاز 250 میلیون متر مکعبی تعریف شده که در مجموع 750 میلیون متر معکب آب را به این مناطق منتقل خواهد کرد.

    پروژه 1500 کیلومتری

    وی در این برنامه که استانداران استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و همچنین مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ نیرو، شرکت های سرمایه گذار و مدیر مجتمع معدنی سنگان حضور داشتند،‌ طول کل مسیر انتقال آب را 1500 کیلومتر اعلام کرد و تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو این پروژه را هدایت خواهند کرد تا زمینه ساز توسعه مناطق شرقی کشور شود. به گفته وی همکاری های استانداری ها، سازمان های صنعت معدن و تجارت و وزارت نیرو نقش ویژه ای در پیشبرد این طرح ملی دارند.

    وی با تاکید بر اینکه 60درصد آب انتقالی به مصارف شرب خواهد رسید، اظهار داشت: سهم شرکت های معدنی و صنایع معدنی 20درصد از سرمایه گذاری است و آماده حضور در مناطق شرقی کشور هستند. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خراسان، اپال پارسیان، توسعه صنایع فراگیر سناباد (وابسته به فولاد خوزستان) و فولاد شرق کاوه (که بیشترین سهم را در تامین سرمایه تقبل کرده است) اقدام به سرمایه گذاری این طرح به میزان تعهد شده خواهند کرد.

    توسعه شرق در ادامه توسعه مناطق مرکزی

    غریب پور با یادآوری اینکه بخش شرقی کشور نیز همچون بخش مرکزی ایران،‌ با حضور این شرکت ها شاهد توسعه به ویژه در بخش معادن می شود، اظهار داشت: مجموع اشتغالی که شرکت های سرمایه گذار در ناحیه معدنی سنگان (خراسان رضوی) ایجاد کرده اند به 7هزار نفر رسیده است که این رقم در پایان سال جاری با افتتاح دو کارخانه جدید کنسانتره فولاد مبارکه و گندله سازی خوزستان، به مرز 9هزار نفر خواهد رسید.

    وی با اشاره به پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران،‌ تاکید کرد: در سوی دیگر کشور شرکت های بزرگ،‌ در گام نخست اقدام به انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان می کنند که تا پایان امسال محقق می شود و در فاز دیگر تا شهریور سال 99 این خط به شرکت چادرملو می رسد. وی تاکید کرد: تجربه چنین پروژه ای قطعا به اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی، کمک شایانی می کند.

    رییس هیات عامل ایمیدرو درباره چشم انداز سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت معادن و صنایع معدنی گفت: ارزش کل طرح های زیربنایی این بخش به 11 میلیارد یورو می رسد و امروز آغازی بر اجرای یکی از بزرگ ترین طرح های ملی زیربنایی کشور است.

    وی ادامه داد: شرکت توسعه زیرساخت سنگان با هدف ایجاد و توسعه زیرساخت های آن منطقه معدنی در حال فعالیت است که از نیروهای کارآمد و مدیران با تجربه بهره می برد که این امر در کنار تجربه شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، به هم افزایی قابل ملاحظه ای در اجرای پروژه فوق می انجامد.

    غریب پور یادآور شد: سنگان برنامه ایجاد ظرفیت 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله سنگ آهن را در دست اجرا دارد و این امر اقدامی برای کاهش و محدودسازی خام فروشی ماده معدنی سنگ آهن به شمار می آید.

    وی ضمن ابراز قدردانی از همکاری های وزارت نیرو با مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ اظهار امیدواری کرد این پروژه ملی تحولات قابل توجهی را برای کشور برجای گذارد.

    رشد اکتشاف در سیستان و بلوچستان

    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین به اقدامات ایمیدرو در بخش اکتشاف اشاره کرد و گفت: مساحت اکتشافی این سازمان در استان سیستان و بلوچستان تا نیمه نخست سال 97 به 30هزار کیلومتر مربع رسید اما از آن تاریخ تاکنون سطح جدید عملیات اکتشاف ایمیدرو در استان – با رشد بیش از 2 برابری- به 82 هزار کیلومتر مربع رسیده است.

    غریب پور خاطر نشان کرد: در کل کشور نیز اکتشافات انجام شده توسط ایمیدرو تا شهریور 97 به 250 هزار کیلومتر مربع می رسد که پس از آن با اجرای برنامه های تازه و اضافه شدن 400 هزار کیلومتر مربع جدید،‌ اکنون در حال اجرای 650هزار کیلومتر مربع برنامه اکشتافی در سطح کشور هستیم. وی تاکید کرد: ظرفیت عظیمی در اکتشاف ایجاد شده و این سازمان با همکاری بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری در این حوزه است.

    امنیت پایدار شرق

    محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی در این مراسم تصریح کرد: طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور در راستای سازگاری با کم آبی و به منظور مدیریت و تامین آب مصرفی مورد نیاز در افق بلند مدت برای توسعه استان در بخش هایی همچون تامین آب شرب و توسعه صنعت پیگیری و در دستورکار قرار گرفت. وی حضور استانداران شرق کشور، معاونان وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت را نشانه عزم و اراده دولت در جهت اجرا و عملیاتی کردن طرح مذکور دانست و افزود: این طرح در آینده بر توسعه شهری ، ماندگاری جمعیت و به ویژه در ایجاد امنیت پایدار در شرق کشور اثرگذار خواهد بود.

    تسهیل اخذ مجوزهای طرح

    در این مراسم علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی نیز طی سخنانی اعلام کرد: امیدواریم دستگاه های اجرایی برای اخذ مجوزهای لازم این طرح، تسهیل امور را در دستورکار قرار دهند. وی افزود: طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان با پشتوانه مقام معظم رهبری همراه است و به طور حتم عزم ملی برای تحقق این هدف بزرگ وجود دارد.

    تامین آب پایدار

    مدیرعامل شرکت تکاپوی آب و برق شرق(تابش) اعلام کرد: طرح مطالعاتی اجرای طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب دریای عمان به شرق کشور پیشرفت قابل توجهی داشته است و با تکمیل مطالعات کارشناسی شده طرح، به دنبال اخذ مجوزهای لازم از صندوق توسعه ملی هستیم.

    محمد حسن اسدی با بیان اینکه اجرای طرح فوق مورد توجه مقامات عالی نظام است، افزود: اهتمام جدی از سوی مسوولان کشور برای تامین آب پایدار نوار شرقی کشور وجود دارد و قرار است آیین کلنگ زنی این طرح ملی در دهه فجر برگزار شود.

    وی با اشاره به حمایت های ایمیدرو و صنایع معدنی سنگان از اجرای این طرح، اظهار کرد: طی مذاکرات صورت گرفته با مسوولان ذیربط، صدور مجوزهای زیست محیطی طرح در دست انجام است. مدیرعامل شرکت تکاپوی آب و برق شرق گفت: این خط انتقال هزار و 514 کیلومتر از سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی عبورخواهد کرد.

    اسدی ادامه داد: حجم آب انتقالی در این طرح 750 میلیون مترمکعب آب شیرین در سال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر