موافقت با کمتر از ۳۰ درصد تقاضای نوسازی ماشین آلات معدنی

عصر معدن- مدیر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: از ۶۰۰ تقاضا برای نوسازی ماشین آلات معدنی، فقط پرونده ۱۷۰ دستگاه برای دریافت تسهیلات بررسی و تایید شده است.;

موافقت با کمتر از ۳۰ درصد تقاضای نوسازی ماشین آلات معدنی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما؛ فرید دهقانی با حضور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر رسانه ملی افزود: از دی ماه پارسال برای ایجاد تقاضای 600 دستگاه از هپکو شروع به بستن تفاهم نامه کردیم و قرار بر این بود که هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی اختصاص پیدا کند که آن را با انعقاد قراردادی با بانک صنعت و معدن به میزان 2 هزار و 400 میلیارد تومان خلق اعتبار کنیم.

    وی گفت: با فراخوانی که در سه نوبت ارائه شد، از 600 دستگاه، 170 دستگاه از طریق متقاضیان معدنی درخواست موثر شده که بعد از بازرسی کارشناسی توانستیم 500 میلیارد را جذب کنیم و تاکنون 150 میلیارد تومان از این منابع، پرداخت شده است و قرار شد از مرداد 100 میلیارد تومان در ماه به هپکو تزریق شود تا حمایت موثری از بخش داخلی داشته باشیم.
    دهقانی افزود: برای 600 دستگاه ثبت نام شد، که حدود 240 دستگاه را توانستیم پالایش کنیم و از این 240 دستگاه، مدارک 170 دستگاه تایید شده است.
    وی درباره نحوه حمایت نیز گفت: 70 درصد قیمت ماشین به صورت تسهیلات از طرف بانک عامل پرداخت خواهد شد که 30 درصد آورده متقاضی خواهد بود و ما 6 درصد یارانه سود و تسهیلات درنظر گرفتیم و 17 درصد سود تهسلات پرداخت می‌شود.
    مدیر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی همچنین درباره نیاز سالانه به ماشین آلات معدنی افزود: نیاز ما برای تامین ماشین آلات معدنی، حدود 15 هزار دستگاه است که بخشی از این دستگاه‌ها امکان تولید در داخل را ندارند و به لحاظ ارزشی، 80 درصد تولید از طریق دستگاه‌هایی در معادن صورت می‌پذیرد که تولید داخلی ندارند.

    مدیر عامل شرکت هپکو نیز در ارتباط تلفنی با برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره تولید ماشین آلات در این شرکت گفت: شرکت هپکو با تولید و تحویل 2200 دستگاه توانایی خود را ثابت کرده است و هم اکنون ظرفیت اسمی شرکت، بالای 3 هزار دستگاه است، اما براساس شرایطی که داریم، هنوز با ظرفیت اسمی فاصله داریم که برنامه ریزی کردیم امسال حداقل 440 دستگاه تولید شود و تا پایان سال به 880 دستگاه برسد.
    حسین قربانی افزود: برای 4 ماهه امسال 280 دستگاه سفارش و عقد قرارداد داشتیم که 15 دستگاه از این سفارش‌ها بزودی آماده تحویل خواهد بود.
    وی درباره تامین منابع مالی نیز گفت: پیش بینی و توافقاتی که در گذشته شد، قرار بود 1200 میلیارد تومان تامین اعتبار شود که از این بودجه تاکنون 150 میلیارد تومان دریافت شده است و این مبلغ برای 39 دستگاه است.
    قربانی افزود: متقاضیان باید آورده مالی داشته باشند و مدارکی را تحویل دهند که این تحویل مدارک در مرحله پایانی است و امیدواریم با پایان این مرحله، باقی اعتبارات پرداخت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر