معاون وزیر صمت اعلام کرد

تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی ۳۰ درصد رشد یافت

برنامه‌ریزی برای جهش صادرات در سال آینده

عصر معدن- معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه بر اساس آمار ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد رشد تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی داشتیم گفت: هر جایی که نیاز در داخل داریم تولید را افزایش داده و سپس به صمت صادراتی شدن می‌رویم.;

تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی ۳۰ درصد رشد یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، سید محمد موسوی اظهار کرد: میراث دار یک دهه عدم تحرک و عدم جدیت در تولید بودیم. مثلا در حوزه ماشین آلات راهسازی و معدنی شرکت های بزرگی مثل هپکو  و برخی شرکت‌های دیگر به دلیل واگذاری‌های غلطی که در زمان خصوصی سازی به افراد نااهل  شد، دچار رکورد شده بودند.

    وی افزود: آمار تولید سال 1400 به عدد 1700 رسیده بود. برآوردها نشان از 15 هزار ماشین آلات فرسوده راهسازی و معدنی در کشور بود. حرکت جهشی برای سال 1401 برنامه‌ریزی شد و شاهد افزایش تولید 100 درصدی در این حوزه بودیم. در سال 1401 علاوه بر هپکو 10 شرکت فعال بخش خصوصی در این حوزه فعالیت کردند و حاصل دستاورد آنها تولید 3500 ماشین آلات معدنی و راهسازی در سال 1401 بود.

    معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات تصریح کرد: همین برنامه رشد را برای سال 1402 برنامه ریزی کردیم. بر اساس آمار 10 ماهه، 30 درصد رشد تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی در سال1402 نسبت به سال 1401 داشتیم.

    وی در ادامه گفت: برنامه داریم 15 هزار ماشین آلات راهسازی و معدنی فرسوده را نوسازی کنیم و سپس به سمت صادراتی شدن این محصولات برویم. به تبع اینکه در حال حاضر نیاز در داخل داریم صادرات انجام نمی شود. در این حوزه هر جایی که تولید داخل نداریم اجازه واردات می دهیم. اعلام می کنیم  که ضمن حمایت از تولید ماشین آلات در داخل کشور آنجایی که تولید نداریم اجازه واردات دهیم و دست معدن کاران را از ماشین آلات پرکنیم.

    موسوی در پاسخ به اینکه در بخش تولید ماشین آلات کشاورزی چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: در حوزه تراکتور  در سال 1401 نه تنها تولید نیاز کشور را کاملا تامین کرد، بلکه در سال 1402 صادرکننده شدیم و امروز اجزا و قطعات و تراکتور کامل صادر می‌کنیم. تاکنون نیز 22 میلیون دلار تراکتور صادر کردیم.

    وی در ادامه گفت: هر جایی که نیاز در داخل داریم تولید را افزایش می دهیم و تامین می‌کنیم و سپس به صمت صادراتی شدن می رویم.

    به گفته وی  برنامه ما در حوزه تجهیزات پزشکی فقط تامین داخل نیست بحث های صادراتی است. در حوزه تجهیزات پزشکی مانیتورینگ علائم حیاتی را به 70 کشور دنیا صادر می کنیم. تجهیزات اتاق عمل را به بیش از 10 کشور دنیا صادر می کنیم.

    معاون وزیر صمت در پایان گفت: در سال رشد تولید گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مردادماه نشان داد که 18 درصد در حوزه تولید ماشین آلات و تجهیزات رشد داشتیم. گزارش مرکز پژوهش های مجلس 9 ماهه ابتدای سال از رشد تولید شرکت های بورسی نزدیک به 11 درصد را در حوزه ماشین آلات اعلام کردند. تقریبا شاخص شرکت های تولید بورسی 50 درصد از تولیدکننده‌های این حوزه را شامل می شوند. پس رشد تولید خوبی که امسال با وجود تمام مشکلات رقم خورده داریم و کنارش نیز برنامه‌های صادراتی مدنظر است. با تمام شرکت‌هایی که چند ده تا چند صد میلیون دلاری صادرات داشتند تماس گرفته و نیازهای تولید آنها احصا شده است و یک برنامه جهش صادراتی برای سال 1403 در حال طراحی است که اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر