رویکرد دلتا راه‌ماشین به سمت ماشین‌آلات معدنی درحال تغییر است

عصر معدن- ماشین آلات معدنی را باید پاشنه آشیل فعالیت های بخش معدن و صنایع معدنی دانست، اما در روزهایی که اقتصاد کشور با مشکلاتی همراه است تولید داخلی ماشین‌آلات می تواند گره از کار معدنکاران باز کند. در همین رابطه با امیر افتتاحی مدیر مدیر پروژه لودر ۷ تن شرکت دلتا راه ماشین به گفت‌وگو نشسته ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:;

رویکرد دلتا راه‌ماشین به سمت ماشین‌آلات معدنی درحال تغییر است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳:۰۰

    لطفا برای اولین سوال کمی درباره فعالیت شرکت دلتا راه ماشین توضیح دهید.
    شرکت دلتا راه ماشین حدود 13 سال پیش فعالیت خود را در زمینه ماشین آلات راهسازی آغاز کرده و از حدود 8 سال پیش نیز در زمینه تولید قطعات و مجموعه های راه سازی مشغول شده است.
    در ابتدا تنوع محصول شرکت کم بود و تنها روی لودر فعالیت داشتیم. اما پس از گذشت مدتی سبد محصولات کامل تر شد و بیل مکانیکی، اسکید لودر، گریدر و لودر 7 تنی نیز به تولیدات شرکت اضافه شد. در کنار این موارد طرح های توسعه ای نیز در دستور کار قرار دارد تا این تنوع بیش از گذشته شود.
    هدف از راه اندازی شرکت شاید وجود خلاء بزرگ کشور در بحث ماشین آلات راه سازی بوده است. این بخش ناوگان بسیار فرسوده ای در کشور دارد و متاسفانه علی رغم وجود شرکت های بزرگی همچون هپکو، همچنان این کمبود احساس می شد و میزان واردات ماشین آلات راهسازی بالا بود. درواقع بین 2 هزار تا 2500 ماشین در سال وارد می شد که این میزان عدد بزرگی بود و در خروج ارز نقش مهمی ایفا می کرد.
    ما نیز با هدف بدست آوردن بخشی از بازار در ابتدا واردکننده ماشین آلات بودیم اما امروز به عنوان مثال در محصولی مانند لودر، صفر تا صد کار اهنگری را در داخل کشور می سازیم. البته قطعاتی مانند موتور، گیربکس وارداتی هستند اما سایر قطعات در داخل ساخته می شود.
    شاید نکته مهم آن باشد که شرکت با دانش بومی امروز به چنین جایگاهی رسیده است. یعنی تکنولوژی یک شرکت خاص را خریداری نکرده ایم. جالب است که برخی از شرکت ها تکنولوژی برند معتبری را وارد کشور کردند اما غالبا به مرحله تولید نرسیدند و اگر امروز وضعیت آنها را پیگیری کنید، خواهید دید عمده آنها در حال فروش تجهیزات خود هستند، زیرا تولیدکننده نبوده و در این قسمت سرمایه گذاری انجام نداده اند. درنتیجه ما با تکیه بر توان داخلی و با استفاده از مهندسان کشور توانستیم گام به گام تولید محصولات را توسعه داده و امروز به جایی رسیده ایم که کارخانه موجود پاسخگوی نیاز تولید نبوده و فاز دوم کارخانه تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد. با شروع فعالیت فاز 2 کارخانه ظرفیت تولید به میزان 3برابر افزایش پیدا می‌کند. این کارخانه به طور کامل مدرن و براساس استانداردهای روز دنیا است. به طور کلی شرکت علاقه مند به بحث تولید است و در این زمینه وارد سرمایه گذاری شده است.
    در حال حاضر حدود 200نفر در این مجموعه مشغول بکار هستند که با راه‌اندازی فاز جدید این عدد تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.

    استقبال شرکت‌های معدنی از محصولات ساخت داخل به چه صورت است؟
    ورود شرکت دلتا راه ماشین به موضوع ساخت ماشین‌آلات به دلیل نیاز در بازار داخلی بود. یعنی خلا بزرگی در این زمینه وجود داشت. به عنوان مثال لودر 7 تن شرکت، معادل لودر 470 کوماتسو است. این ماشین در معادن پرمصرف بوده و سال هاست ناوگان آن فرسوده شده و هزینه تعمیرات آن بالا است.
    بدون شک اگر معدنی به دنبال کار با بازدهی بالا است باید ماشین آلات و تاسیسات بروزی داشته باشد که هزینه زیادی ایجاد نکند.
    خوشبختانه در نمایشگاه اخیر معدن (ایران کامنین) نیز مشتریان زیادی داشتیم که به دنبال عقد قرارداد بودند. البته بخشی از این موضوع به بحث قیمت تمام شده باز می‌گردد. به همین دلیل استقبال از ماشین آلات ما از سوی معدنکاران خوب بوده است. جالب است بدانید که رویکرد شرکت به سمت ماشین آلات معدنی در حال تغییر است.
    پیش از ساخت لودر 7 تن، محصول قبلی ما بیل 360بود که تنها در معادن استفاده می شود. این محصول با استقبال زیادی مواجه شد. اما پروژه جدید ما ساخت دامپتراک 60 تنی است که چند ماهی است کار برای این محصول آغاز شده است.
    به چه علت به سمت تولید این محصول رفته اید؟
    براساس مطالعات صورت گرفته ناوگان ماشین آلات معدنی به ویژه در حوزه دامپتراک ها بسیار فرسوده است. از سویی دیگر با توجه به هزینه بالای این محصول برای معدنکاران ما به دنبال طراحی یک دامپتراک جدید هستیم تا نیاز بازار را به میزانی که در توان است تامین کنیم. درواقع این موضوع رویکرد ما در حوزه ماشین آلات معدنی است که حدود 2  الی 3 سال است آن را در پیش گرفته ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر