مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد:

سرمایه گذاری؛ زمینه ساز صادرات با ارزش افزوده بالا

گشایش در تامین ماشین آلات معدنی

عصر معدن- مشار عالی و دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سرمایه گذاری تنها راهکار مقابله با خام فروشی در حوزه معدن و صنایع معدنی است و با این روش کاهش صادرات مواد خام معدنی و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا محقق می شود.;

سرمایه گذاری؛ زمینه ساز صادرات با ارزش افزوده بالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امیر صباغ که در میز اقتصاد شبکه خبر سخن می گفت؛ افزود: حوزه معدن و صنایع معدنی تولید کننده مواد اولیه بخش‌های صنعتی و حوزه پایین دست است.

    وی افزود: این حوزه از سنگ آهن خام که کلوخه هست به آن مواد خام گفته می‌شود تا برسد به یک محصولی مثل فولاد که آنجا باز خام می‌گویند حتی به مفتول یا محصولات پایین دست هم ماده خام گفته می شود.

    وی افزود: هر چه ارزش افزوده بیشتری روی زنجیره به دست بیاورید تولید به محصول نهایی نزدیک‌تر می‌شود و از مواد خام فاصله می‌گیرد.

    صباغ ادامه داد: راهکار مقابله با خام فروشی مقابله با تولیدکننده نیست، راهکار مقابله با خام فروشی تنها از طریق سرمایه گذاری است و باید صنعتی ایجاد شود که بتواند آن ماده خام را مصرف کند.

    دستیار ویژه رئیس هیات عامل گفت: از دیدگاه ما نقش سازمان‌های توسعه‌ای و نقش سرمایه گذاری که این سازمان‌ها دارند توسعه زنجیره‌های ارزش به نحوی است که ما بتوانیم همواره شاهد صادرات محصول با ارزش افزوده بالا نسبت به محصول خام باشیم.

    وی افزود: البته در خیلی از حوزه‌ها ما ناچار به خام فروشی هستیم، وقتی برق صنعت در تابستان محدود می‌شود طبیعتا واحد‌های فولادی کاهش تولید دارند و آهن اسفنجی مازاد می‌شود که این مواد معدنی به دلیل مازاد تولید باید صادر شود در غیر این صورت واحد تولیدی تعطیل می‌شود.

    صباغ ادامه داد: همچنین در زمستان وقتی گاز صنعت قطع می‌شود به عنوان نمونه در زنجیره فولاد، واحد‌های آهن اسفنجی تعطیل می‌شوند و ماده معدنی گندله مواد اولیه‌ای است که مصرف نخواهد شد و به عنوان ماده خام باید از کشور صادر شود پس هر چه ما سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهیم و زیر ساخت بیشتری را برای صنعت ایجاد کنیم می‌توانیم شاهد کاهش صادرات ماده خام و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا باشیم.

    مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی سالانه حدود 12 میلیارد دلار صادرات دارد اگر پروژه‌های سرمایه گذاری در دو سه سال آینده محقق بشود ما این عدد را به حدود 15 میلیارد دلار افزایش می‌دهیم حوزه پتروشیمی و حوزه معدن و صنایع معدنی دو بال ارزآور کشور هستند که دولت روی منابع ارزی اش برای حوزه‌های صنعتی و بخش صنایع استراتژیک حساب باز کرده است، پس اگر بخواهیم فقط بخش معدن را در نظر بگیریم ارزآوری قابل توجهی دارد.

    وی ادامه داد: برای رفع مشکل ماشین آلات معدنی، به دلیل نیاز ارزی سایر بخش‌ها اولویت بندی که در بانک مرکزی و در وزارتخانه‌های متولی انجام می‌شود اجازه‌ی مصرف ارز حوزه‌ی معدن و پتروشیمی را به خودشان نمی‌دهند و این محدودیت در سامانه نیما در ثبت سفارش‌ها اعمال می‌شود.

    صباغ افزود: بخش معدن برای این‌که بتواند ماشین آلات جدید وارد کند‌ نمی‌تواند ارز خودش را مصرف کند و دچار تأخیر می‌شود در یک سال اخیر گشایش‌هایی در حوزه ماشین آلات صورت گرفته است که گلوگاه اصلی کار کمبود منابع ارزی در کشور هست که اگر آن برطرف شود حوزه ماشین آلات معدنی هم تا حدودی برطرف می‌شود و ما می‌توانیم شاهد رشد قابل توجه ظرفیت و تولید باشیم و آن هدف 11.7 درصد رشد اقتصادی که در برنامه‌ی هفتم توسعه پیش بینی شده را می‌توانیم از این طریق برطرف کنیم.

    صباغ با اشاره به برنامه‌های ایمیدرو گفت: ما نقشه‌ی راه معدن را که تدوین و در حال پیاده سازی آن هستیم بالغ بر 100 برنامه استخراج شده است و در قالب فعالیت‌های مختلف در حال اجراست یکی از برنامه‌ها توسعه فعالیت‌های اکتشافی است.

    وی افزود: در این زمینه تفاهم نامه‌هایی با سازمان زمین شناسی، با نهاد‌های حاکمیتی دیگری که داده‌های اکتشافی دارند منعقد شده خروجی آن هم به اکتشافات برخی معادن بزرگ در مناطق مرزی، مناطقی که دولت هدف اشتغال دارد و مناطق کمتر توسعه یافته دست یافتیم و توانستیم سرمایه گذار جذب کنیم از بخش خصوصی و تأمین خوراک کنیم برای زنجیره‌ای که در پایین دست آن معادن ایجاد شده و در حال سرمایه گذاری هستند.

    وی عنوان کرد: نمونه‌های بسیاری هم داریم از معدن مهدی آباد تا معدن جانجا در استان سیستان و بلوچستان تا معدن طلا که در ناحیه خراسان است. این معدن مورد بهره برداری قرار می گیرد و ما چالش کمتری را در آینده در حوزه تأمین مواد اولیه‌ی صنایع خواهیم داشت.

    وی افزود: نگاه صنعتی به سمت فناوری نوین حرکت می‌کند و به سمت صنایع استراتژیک خودرو‌های برقی، باتری، انرژی‌های خورشیدی این‌ها مواد اولیه‌ای می‌خواهد که لزوماً در حال حاضر هدف تولید صنعتی بخش معدن نیست.

    صباغ ادامه داد: ما در ایمیدرو یک طرح توسعه مواد استراتژیک مصوب و به وزارتخانه ارایه کردیم اکتشافات عناصر خاص استراتژیک، و دستیابی به دانش فرآوری این محصولات در این طرح هست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر